آخرین عناوین

جمعه 6 مرداد 1396-19:35 کد خبر:44099

حاشیه های جلسه بیمه روستاییان مازندران:

از بی‎اطلاعی رئیس جهاد کشاورزی تا اذعان به مردودی از استاندار مازندران

جلسه سیاست‌گذاری بیمه اجتماعی کشاورزی، روستاییان و عشایر مازندران در حالی در استانداری برگزار شد که رئیس سازمان جهاد کشاورزی از وجود چنین بیمه‌ای اظهار بی‌اطلاعی کرد.


به گزارش خزرخبر و به نقل از فارس، جلسه سیاست‌گذاری و اجرایی ستاد راهبردی توسعه بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر با حضور صمدالله فیروزی قائم مقام  بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر کشور، رؤسای و مدیران دستگاه‌ها، به ریاست استاندار مازندران امروز در سالن شماره یک استانداری مازندران برگزار شد.

در ابتدای جلسه محمد ابراهیمی رئیس صندوق بیمه کشاورزان، روستاییان و عشایر استان مازندران با اشاره به جامعه هدف این صندوق در استان که 461 هزار نفر هستند، گفت: در سال 94 تعداد 4 هزار، سال 95 تعداد 5 هزار و در طی 50 روز گذشته هم 5 هزار نفر جذب صندوق بیمه روستاییان شده‌اند.

وی از اصلاح 242 کارگزاری صندوق بیمه روستاییان استان خبر داد و اظهار کرد: در طول 50 روز اخیر 50 درصد پیشرفت داشته‌ایم.

ابراهیمی افزود: 43 هزار نفر قالیباف داریم که بیمه آنها به 20 هزار نفر رسیده و بقیه می‌توانند در صندوق بیمه روستاییان عشایر بیمه شوند.

* مازندران در بیمه روستاییان رتبه 27 قرار دارد

در ادامه صمدالله فیروزی قائم مقام صندوق بیمه کشاورزان، روستاییان و عشایر کشور با بیان اینکه طبق قانون اساسی دولت مکلف است تا با استفاده از منابع‌عمومی و مشارکت اجتماعی مردم را از تامین اجتماعی برخوردار کند گفت: وضعیت پوشش بیمه اجتماعی استانی که ساختارش روستایی بوده و در کشاورزی مقام دوم را دارد به صورتی است که در رتبه 27 قرار دارد.

فیروزی با اشاره به اینکه باید در روستاها زمینه سکونت و ماندگاری ایجاد شود افزود: باید کمک کنیم و در بیمه روستاییان ترغیب و تشویق‌کننده باشیم.

وی با بیان اینکه قانون بیمه اجتماعی کشاورزان از سال 48 تصویب شد و عملی نشد خاطرنشان کرد: در سال 83 وزارت رفاه و تامین اجتماعی شکل گرفت که بیمه اجتماعی کشاورزان هم تصویب شد.

قائم مقام صندوق بیمه کشاورزان، روستاییان و عشایر با بیان اینکه با همه توان آماده‌ایم تا از فرصتی که بوجود آمده را با کمک استانداری و دستگاه‌ها در استان عملیاتی کنیم تا قشری که همه مدیون و به آن بدهکار هستیم استفاده کنیم.

*آمادگی دستگاه های استان برای همکاری با صندوق بیمه روستاییان

در ادامه برخی از مدیران دستگاه‌ها همکاری خود را برای بیمه روستاییان با این صندوق اعلام کردند.

محسن اعرابی معاون دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به گستردگی خانه بهداشت در سطح روستاها بیان کرد: برای بالابردن پوشش بیمه‌ای با استفاده از خانه‌های بهداشت قول همکاری در این زمینه را می‌دهیم.

در ادامه حبیب حسین‌زادگان مدیر کل ورزش و جوانان استان نیز با بیان اینکه  ورزش بستر مناسب در بحث توسعه استان است خاطرنشان کرد: مازندران 160 هزار ورزشکار سازمان یافته دارد که بخشی از ورزشکاران حرفه‌ای و آماتور در روستاها هستند.

وی گفت: می‌توانیم هم‌پوشالی در پوشش بیمه در حوزه ورزش ایجاد کنیم و با تفاهم‌نامه از هم‌افزایی از ورزش استفاده کنیم.

علیرضا یوسف‌نژاد معاون صنعت، معدن و تجارت مازندران با اشاره به اینکه در ابتدا باید انگیزه در این زمینه صورت گیرد، افزود: تقریبا تمام شهرک‌های صنعتی که 37 شهرک است در روستاها واقع شده است، ایجاد اطمینان در جامعه هدف و اطلاع‌رسانی از عوامل مهم است که باید مورد توجه قرار گیرد.

دلاور حیدر پور رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران در ادامه جلسه بیان کرد: بی‌اطلاعی ما از این صندوق باعث شده تا جمعیت روستایی استان که 45 درصد است مشمول تامین اجتماعی شوند.

اطلاع ندارم

حیدرپور با اشاره به اینکه این صندوق فرصت خوبی است که روستاییانی که مشمول تامین اجتماعی نیستند از بیمه بهره ببرند بیان کرد: اطلاعی از این صندوق ندارم فرقش با تامین اجتماعی چیست؟

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران با بیان اینکه مرکز خدمات در بخش‌ها و دهستان داریم که می‌توانیم کلاس‌های آموزشی و ترویجی و توزیع بروشورها را داشته باشیم، تاکید کرد: با استفاده از ظرفیت مراکز خدمات در همکاری با صندوق بیمه روستاییان اعلام آمادگی می‌کنیم.

رضا گرزین مدیرکل فنی‌ و حرفه ای استان مازندران نیز با اشاره به اینکه در روستاها 20 هزار نفر حداقل در 400 روستا را آموزش می‌دهیم تصریح کرد: می‌توانیم با تفاهم‌نامه‌ای که امضا شده است آموزش‌های لازم را به روستاییان در این زمینه بدهیم.

حسن فلاح معاون بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی استان مازندران با بیان اینکه مازندران قطب کشاورزی است گفت: با وجود اینکه در استان 65 هزار نفر کشاورزان و باغداران را بیمه کردیم اما بخش عظیمی از کشاورزان و روستاییان بدون پوشش بیمه‌ای هستند و نمی‌توانند تحت بیمه تامین اجتماعی قرار گیرند.

وی خاطرنشان کرد: بر همین اساس گروهی که از پوشش بیمه‌ای برخوردار نیستند می‌توانند در بیمه روستاییان و عشایر تحت پوشش قرار گیرند.

* در زمینه بیمه روستاییان ضعیف عمل کردیم

در ادامه جلسه ربیع فلاح جلودار  استاندار مازندران با بیان اینکه پوشش بیمه روستاییان در کشور 25 درصد و در استان 15 درصد است بیان کرد: از کشور ده درصد عقب هستیم و این یعنی در این زمینه ضعیف برخورد کردیم.

وی با اشاره به اینکه در درجه اول عدم توجه خود صندوق در استان و بعد بقیه و همه ما در استان باعث این امر شده است یادآور شد: در این زمینه قصور و کوتاهی شده است،  این موضوع مورد بررسی قرار گیرد تا امنیت زندگی روستاییانی که سالیان سال کار کرده‌اند و هیچ مأمنی ندارند برقرار شود.

* در این کار مردود شدیم

استاندار مازندران با اشاره به اینکه استان ما باید در کشور اول می‌بود تاکید کرد: این را بپذیریم که در این کار مردود شدیم.

ربیع فلاح‌جلودار با بیان اینکه این موضوع عزم عمومی می‌خواهد تا حمایت نسبت به روستاییان داشته باشیم گفت: در این زمینه خود دستگاه مسئول هم باید در دفتر استانداری، شوراهای اداری مسائل را پیگیری کنند و مشارکت همه دستگاه‌ها چه مادی و چه معنوی صورت گیرد.

استاندار مازندران با بیان اینکه امسال و سال آینده باید عقب ماندگی در بیمه روستاییان برطرف و جبران شود خاطرنشان کرد: در روستاها برخی در شرایط درماندگی هستند و با وجود مشکلات مادی با بی‌مهری خانواده مواجه می‌شوند.

*به دهیاران سهمیه داده شود

وی ادامه داد: در دولت جمهوری اسلامی این امر تصویب شده است مختص اینکه روستاییان از جایگاه بالا بهره‌مند هستند، دولت و نظام احساس دین کرده و ما هم مجری این امر هستیم.

فلاح با اشاره به اینکه دهیاری‌ها می توانند در این زمینه کمک‌کننده باشند بیان کرد: در اولین فرصت باید به دهیاران سهمیه بدهید و سهمیه برای سال 96 و 97 باید به شهرستان‌ها داده شود.

*اولتیماتوم به دستگاه‌ها

استاندار مازندران با بیان اینکه در روستایی با 25 خانوار 16 شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده‌اند، افزود: این انقلاب اسلامی برای آن‌هاست و ما داریم پزش را می‌دهیم، اگر شهیدان نبوده اند کشور نمی‌توانست به اینجا برسد.

این مسئول با بیان اینکه وضعیت بیمه روستاییان در مازندران را نمی‌پسندم، اظهار کرد: این اولتیماتوم برای استان است، هرجا لازم است پشت کار هستیم، در جلسه بعدی مازندران رتبه اول را داشته باشد.

وی گفت: دستگاه‌ها هماهنگی لازم را داشته باشند تا این امر صورت گیرد.

براساس این گزارش،در پایان جلسه تفاهم‌نامه صندوق بیمه روستاییان با اداره کل بانوان استان، ورزش و جوانان، فنی و حرفه‌ای و علوم پزشکی استان مازندران امضا شده است.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :