آخرین عناوین

شنبه 7 مرداد 1396-0:37 کد خبر:44104

مدیر مؤسسه بین‌المللی مطالعات دریای خزر اعلام کرد:

تالاب حیدرکلا بابل در راه ثبت بین‌المللی/معرفی تالاب حیدرکلا به 5 زبان زنده دنیا

مدیر مؤسسه بین‌المللی مطالعات دریای خزر گفت: در صورت تأیید وجود پرندگان نایاب، تالاب حیدرکلا به عنوان تالاب بین‌المللی به ثبت می‌رسد.


به گزارش خزرخبر و به نقل از فارس،میثم آرایی اظهار داشت: بخش عمده‌ای از کار مطالعاتی این مؤسسه در حوزه‌های سیاسی، امنیتی، اقتصادی و به‌ویژه زیست محیطی است و بخش بزرگی از این مباحث به عنوان حلقه زنجیر به یکدیگر ارتباط دارند.

وی افزود: شهرداری‌ها به عنوان یک نهاد عمومی غیردولتی است که یکی از وظایف اصلی آن مهیا کردن و آماده نمودن محیط‌های شهری است.

مدیر مؤسسه بین‌المللی مطالعات دریای خزر تصریح کرد: تالاب حیدرکلا به عنوان یک منطقه طبیعی زیست‌محیطی، این ظرفیت را دارد تا در کارکرد شهرداری طبقه‌بندی شود و از آنجایی که یکی از وظایف شهرداری‌ها براساس قوانین حفظ و پاکیزگی و نظافت شهرهاست منطقه حیدرکلا، منطقه‌ای است که از این مباحث قانونی مستثنی نیست.

این مسئول خاطرنشان کرد: ورود شهرداری به تالاب حیدرکلا برای دور کردن آلودگی بسیار تأثیرگذار است چرا که شهرداری می‌تواند منشاء آلودگی را پیدا و از ورود آن به تالاب جلوگیری کند.

آرایی یادآور شد: بر خلاف تصورات گذشته که چنین استنباط می‌شد وقتی انسان وارد مکانی شود سبب نابودی زیست محیطی می‌شود امروز تجربه نشان داده است در بسیاری از مناطق گردشگری ورود انسان سبب توسعه اکوسیستم و اقتصاد زیستی شده است.

وی با اشاره به اینکه کارهای انجام شده در تالاب حیدرکلا کارهای خوبی است، تصریح کرد: اگر منافع  و مضرات کارهایی که در منطقه حیدرکلا در کنار یکدیگر بگذاریم به طبع در برابر خسارت‌های جزئی که به این تالاب وارد شده منافع کلی ایجاد شده است .

مدیر مؤسسه بین‌المللی مطالعات دریای خزر ادامه داد: تالاب حیدرکلا به سبب دارا بودن مناظر طبیعی و گونه‌های کمیاب پرندگان به عنوان منطقه گردشگری طبیعی می‌تواند درآمدزایی منافع اقتصادی مردم را تأمین کند.

این مسئول گفت: به طبع شهرداری که اراده می‌کند در مناطق زیست محیطی منابع اقتصادی تعریف کند به یقین با مخربان محیط زیست به شدت برخورد خواهد کرد.

آرایی در پاسخ به این سؤال که آیا تالاب حیدرکلا ظرفیت تبدیل شدن به تالاب بین‌المللی را دارد، تصریح کرد: تالاب‌های بین‌المللی تعریف خاصی دارند و اندازه تالاب‌ها مهم نیست بلکه باید زیستگاه گیاهان یا موجودات خاص باشد و قطعا با ورود کارشناسان محیط زیست، پرنده‌شناسان حتی اگر موجودات زیستگاه تالاب حیدرکلا دارای کوچک‌ترین تفاوت باشند این تالاب در کنوانسیون بین‌المللی رامسر به ثبت می‌رسد.

وی اضافه کرد: به نظر می‌رسد گونه‌های خاصی در این تالاب وجود دارند و باید از نظر کارشناسان بررسی شود.

مدیر مؤسسه بین‌المللی مطالعات دریای خزر بیان کرد: اینکه در ظرف کمتر از یک یا دو ماه اقدامات انجام شده در تالاب حیدرکلا را تأیید و رد کنیم علمی نیست و باید با رجوع به مراکز دانشگاهی و تحقیقات علمی پاسخ منطقی ارائه دهیم و قطعاً اگر با ورود انسان در این تالاب مشکلی ایجاد شود مشکل قابل حل بوده و با کمک کارشناسان رفع می‌شود.

این مسول با بیان اینکه تالاب حیدرکلا به پنج زبان روسی، انگلیسی، فارسی، ترکمنی و آذری از طریق مؤسسه بین‌المللی مطالعات دریای خزر به جهان معرفی می‌شود، تصریح کرد: به طبع با معرفی تالاب حیدرکلا، محققان کشورهای خارجی که علاقه‌مند به مباحث زیست‌محیطی هستند در ماه‌های آینده به بابل سفر می‌کنند و امیدواریم در آینده نزدیک تالاب حیدرکلا به عنوان یک منطقه مهم گردشگری در سطح ملی تبدیل شود چرا که بابل به عنوان ترانزیت بالاترین ورود توریست به بابل دارد و بیشترین خسارت را به این شهر وارد کرد اما کمترین بهره از منافع گردشگری ندارد.

آرایی با بیان اینکه مؤسسه بین‌المللی مطالعات دریای خزر از سال 94 به ثبت رسید اما از وجود تالاب حیدرکلا بی‌خبر بودیم، گفت: از اینکه شهرداری احساس تکلیف کرد و این تالاب را احیا کرد امیدواریم تالاب حیدرکلا به عنوان الگو و سمبلی بین‌المللی برای شهرستان بابل به حساب آید.

وی با اشاره به اینکه نیلوفرهای آبی تالاب حیدرکلا سبب پالایش آب‌های آلوده می‌شود، افزود: ایجاد حوضچه برای جلوگیری از زباله‌های بزرگ به تالاب از سوی شهرداری بیانگر این است اقدامات انجام شده به صورت کارشناسی انجام و به زیست موجودات توجه شده و اقدامات انجام شده قابل قبول است.

مدیر مؤسسه بین‌المللی مطالعات دریای خزر با اشاره به اینکه اقدام شهردار بابل اقدام ارزنده و قابل تحسین است، افزود: شهردار بابل با ورود در این تالاب ضدارزش‌ها را به ارزش‌ها تبدیل کرد و مردم باید قدرشناس ایده‌های بدیعی باشند که در این شهر انجام شده است .

این مسئول گفت: وقتی در منطقه حضور داشتم موقع غروب آفتاب شاهد حضور بیش از صدها نفر از شهروندان بودم که برای پیاده‌روی در این منطقه حضور یافتند و از پرندگان تالاب لذت برده و تلاش می‌کردند آسیبی به این تالاب وارد نشود.

آرایی گفت: کار شهرداران، ساختمان‌سازی و راه‌سازی است و کمتر شهرداری مثل شهردار بابل دیدم که به فرهنگ‌سازی توجه کند که این تفکر قابل تحسین است و نیاز است تا این فرهنگ‌سازی ادامه یابد چرا که با استمرار این فرهنگ یقین خواهیم داشت تالاب حیدرکلا به نحو احسن توسعه پیدا کرده و شاهد کمترین مشکلات زیست محیطی در این منطقه خواهیم بود.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :