آخرین عناوین

يکشنبه 8 مرداد 1396-11:33 کد خبر:44125

با سهل انگاری هلال احمر مازندران رخ داد:

تعلل 7 ساعته و مرگ یک نخبه / سیستم امداد و نجات را در مازندران «نجات» دهید

 

ظهر روز پنجشنبه گذشته کوهنورد ۳۱ ساله براثر سقوط دچار شکستگی سر و دست شد، متأسفانه به علت خونریزی ۸ ساعته و سهل‌انگاری نیروهای امدادی، جان سپرد.

 


به گزارش خزرخبر و به نقل از مشرق، ظهر روز پنجشنبه گذشته در جبهه شمالی قله علم کوه، در مسیر بازگشت از قله در دهلیز پایین مرجیکش، کوهنورد ۳۱ ساله به نام «مهدی فولادی ـ دکترای اقتصاد» از روی شیب برفی تعادلش را از دست داد و در هنگام سقوط با تخته سنگ‌ها برخورد کرد و دچار شکستگی سر و دست شد.

براساس این گزارش، پس از وقوع حادثه، همنوردان این کوهنورد از طریق بیسیم خبر سقوط را به نفرات پایین دست اطلاع دادند و آنها هم به سرعت، خبر را به گروه امداد و نجات هلال احمر منطقه «رودبارک» شهرستان کلاردشت رساندند،ولی هیچ خبری از گروه امداد و نجات نشد.

یکی از کوهنوردان همراه مرد جان باخته گفت: در ساعات اولیه پس ازحادثه مهدی، هشیار بود ولی متأسفانه به علت ادامه خونریزی ۸ ساعته و سهل‌انگاری نیروهای امدادی، در نهایت جان سپرد،تا اینکه سرانجام پس ازمرگش، چند امدادگر جوان خود را به محل حادثه رسانده و جسد کوهنورد را با قاطر به پایین کوه انتقال دادیم، اما اگر پیش از انتظار ۷ ساعته، بالگرد امداد از راه می‌رسید این جوان زنده می‌ماند.

یکی از کارکنان بخش امداد نیز دراین باره گفت: به قرار اطلاع پس از گزارش اولیه، بالگرد و تیم امداد نیز آماده شده بود،ولی متأسفانه نه مسئول تیم صعود و نه همنورد دیگری اطلاعات مربوط به مکان حادثه را اعلام نکرده بود.

ضمناً مسئول تیم که هزینه صعود را دریافت کرده و با حدود ۱۰۰ نفر حرکت کرده بود اگر طبق ضوابط فدراسیون حتی یک‌پرستار همراه داشت، این حادثه اتفاق نمی‌افتاد.

یکی از همنوردان این کوهنورد هم در خصوص این سانحه گفت: درحال صعود به قله علم کوه از مسیر حصارچال بودیم که نزدیک قله متوجه سر خوردن یک کوهنورد از یخچال به سمت دره «خرسان» شدم، به سرعت خودم را به قله رساندم و از تلفن ۱۱۲ کمک خواستم.

علاوه برمن تعداد زیادی از کوهنوردان هم اعلام حادثه کردند و گرای نقطه مورد نظر را هم دادند، افرادی که به مصدوم رسیدند از وضعیت‌اش خبر می‌دادند.

من هم بسرعت خودم را به مصدوم رساندم، پس از کمک‌های اولیه منتظر بالگرد شدیم ولی خبری از هیچ نیروی امدادی نشد،بعد از ۳ ساعت به‌دلیل وضعیت بد مصدوم و سرد شدن هوا مجبور به انتقالش شدیم، از یخچال عبور کردیم که بعد از یک ساعت قاطر رسید و شروع به انتقال کردیم اما متأسفانه مصدوم دچار ایست قلبی شد.

بعد از انجام عملیات احیا ، مصدوم برگشت ولی مدتی بعد دوباره از دست رفت و بعد از ۸ ساعت انتظار، سرانجام در ساعت ۸:۱۵ عصر فوت شد و هیچ خبری هم از نیرو‌های امدادی نشد.

در آخرین تماس هم گفتند که نباید گرای مصدوم را می‌دادید باید گرای پد فرود بالگرد را می‌دادید،در صورتی که نزدیک‌ترین پد فرود جان‌پناه «خرسان» بود.

ضمن اینکه نیازی به پد فرود نبود و برای انتقال مصدوم به بالگرد می‌خواستند او را بالا بکشند،همچنین طبق گزارشی که از کلاردشت دریافت کردیم مشخص شد صدور مجوز پرواز تا ساعت ۷ عصر طول کشیده که بعد هم به‌دلیل تاریک شدن هوا پرواز صورت نگرفت و به دلیل خطرناک بودن منطقه و در خطر بودن جان نجاتگران پرواز انجام نشد.

بعد از خبر ....

این خبر ناگوار در حالی در فضای خبری کشور منعکس شده است که هر روز شاهد اخباری از غرق شماری از هموطنانمان در دریای مازندران هستیم و جمع آن با اتفاقاتی که هفته گذشته در علم کوه رخ داد نشان می دهد سیستم امداد و نجات هلال احمر مازندران ، خود نیازمند « امداد و نجات » است و مدیریت این مجموعه خدمات رسان به شدت از ضعف رنج می برد .

به نظر می رسد مدیران ارشد استان باید تدبیری اندیشیده تا نابسامانی های موجود در راستای امدادرسانی به آسیب دیدگان حوادثی اینچنینی پایان یابد و تذکرات ، نظارت جدی و برخورد قاطع با مدیران خاطی صورت پذیرد.

بدون تردید هر بهانه ای برای تعلل در امداد رسانی به مردم قابل قبول نیست و مدیران مربوطه باید پاسخگوی عملکرد خود باشند .

بزودی در گزارشی مبسوط مسائل و مشکلات موجود مدیریتی را در این مجموعه منتشر خواهد نمود .

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :