آخرین عناوین

يکشنبه 8 مرداد 1396-17:16 کد خبر:44128

خبرگزاری تسنیم گزارش می دهد:

غافلگیری هوای تابستان و چاره‌اندیشی دقیقه نودی مسئولان استانی

غافلگیری دمای ۴۰ درجه‌ای ،آتش‌سوزی پست ۲۳۰ کیلوولتی بابکان آمل را در پی داشت تا در یک مدیریت بحرانی مسئولان استانی را به چاره ‌اندیشی دقیقه نودی بکشاند.


خزرخبر:ساعت 14 و 30 دقیقه روز شنبه سراسر مناطق شهری و روستایی شهرستان آمل در یک خاموشی برق قرار گرفت که به ثانیه‌ای نکشیده و با تکنولوژی روز مخابراتی در شبکه‌های اجتماعی علت اصلی این خاموشی مطلق برق آتش‌ُسوزی ترانس پست 230 کیلوولتی نساجی بابکان بخش دشت‌سر این شهرستان گزارش شد.

در پی این حادثه اعضای 14‌گانه مدیریت بحران شهرستان به ریاست معاون استاندار و فرماندار ویژه آمل در محل حادثه حاضر شدند و با تلاش نیروهای اطفا حریق و بکارگیری سه دستگاه آتش‌نشانی آتش این حادثه مهار شد.

جلسه اضطراری با نام شورای تامین و مدیریت بحران در همان محل حادثه تشکیل شد و از میهمانان استانی مدیران عامل توزیع نیروی برق و شرکت برق منطقه‌ای و معاون عمرانی استانداری مازندران نیز جهت جلسه اضطراری و فوری حضور یافتند.

90 درصد برق مشترکان آملی در این اتفاق پیش‌بینی نشده قطع شد و حتی در برخی از کانال‌های تلگرامی عنوان شده که این قطعی برق به دو شهر نور و محمودآباد رسیده و شهروندان این دو شهر استانی چند ساعتی از داشتن برق محروم ماندند.

رئیس اداره برق آمل در همان زمان قطعی برق عنوان کرد: با توجه به وصل بودن چندین پست 63 کیلوولتی به ترانس 230 کیلوولتی متاسفانه موجب خاموشی بخش بزرگی از برق مشترکان شده است.

سیدمهدی گرائیلی‌افر بیان کرد: با تشکیل این جلسه اضطراری تمام سعی و تلاش شده تا قبل از تاریکی هوا برق مناطق شهری و برقی وصل شود.

افزودن مشکلی بر مشکلات شهروندان آملی در پی قطع برق

اما با وجود تلاش مدیران و اعضای ستاد مدیریت بحران مشکلی بر مشکلات شهروندان آملی اضافه شد و آن قطعی آب شرب بوده است و بر اساس گزارش‌های دریافتی از بخش مرکزی آمل برخی از اهالی روستاهای این بخش با قطعی آب مواجه شدند و این بدلیل قطعی پمپاژ‌های چاه‌های آبی بوده که موتورشان با برق کار می‌کند.

رئیس اداره آبفای روستایی آمل ضمن تکذیب قطعی آب در حوزه‌های پوششی این شرکت گفت: در پی قطعی برق تمام 12 دستگاه دیزل نصب شده در مناطق روستایی آماده به کار و در مدار قرار گرفتند و مشکل قطع آب نداشتیم.

اسماعیل صالحی ادامه داد: هم‌اکنون تنها روستای باقی مانده برای راه‌اندازی دستگاه دیزل در روستای کمکلا است که این پروژه نیز در دست اقدام است.

شهروندان آملی از زمان قطعی برق 5 ساعت را در خاموشی به سر بردند و نیروهای کارآمد همچنان بدنبال رفع مشکل بودند و در این نشست و تکاپوهای تصمیم بر جابجایی ترانس و کابل‌های برق گرفتند تا مردم را از این خاموشی رها کنند زیرا دمای 40 درجه هفتم مردادماه 96 به گونه‌ای مردم و مدیران را غافلگیر و کلافه کرد.

طی این چند ساعت بخش عمده‌ای از چرخ تولید واحدهای صنعتی و تولیدی آمل خوابید، واحدهایی که ممکن است دستگاه‌های اضطراری و ژنراتورهای دیزلی داشته باشند اما احتمال بر این هم است که برخی از این واحدها دستگاه‌هایشان فرسوده و یا از کار افتاده باشد و همانطوری که افزایش دمای 40 درجه‌ای مدیران شهرستانی و استانی را غافل کرد این صاحبان کارخانه را نیز غافل کرده باشد و شاید بدنبال " نوشداروی بعد مرگ سهراب" بروند.

برگزاری مانوری در آمل با دیزل امانتی ما را به یاد مانور کشوری آمادگی ادارات حساس در مقابل قطعی برق در آمل انداخت که در آن روز فرمانداری ویژه آمل برای اجرای مانور متوسل به آوردن یک دستگاه امانتی از نهاد بیرون از حوزه خود شده تا این مانور را هرچه آبرومندانه برگزار کند.

جالب اینکه با اتصال 5 ثانیه‌ای برق با استفاده از دیزل پس از خاموشی متاسفانه دو روز بعد از برگزاری مانور این دیزل خارج شده و فرمانداری همچنان چشم‌انداز یک دستگاه دیزل برق اضطراری است.

قبل از غروب آفتاب 80 درصد از قطعی برق و خاموشی‌ها رفع شد و روستاییان و شهروندان آملی از نعمت برق بار دیگر بهره‌مند شدند.

نصب ترانس جدید بزودی در پست بابکان آمل

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای مازندران وگلستان در جمع خبرنگاران علت اصلی این حادثه را افزایش دمای هوا و فرسودگی تاسیسات برقی بیان و عنوان کرد: ایستگاه انتقال برق230.63 کیلوولت بابکان آمل تامین‌کننده اصلی برق این شهرستان است که با افزایش دمای 40 درجه و افزودن بار مصرفی موجب آتش‌سوزی یکی از ترانس‌های این پست شد.

حسین افضلی با بیان اینکه در این پست 5 ترانس تحمل بار مصرف بخش بزرگی از مشترکین آمل را تامین می‌کند، افزود: با ایجاد این حادثه برق شهرهای آمل، نور و محمودآباد قطع شد که با تلاش نیروها و اعضای ستاد مدیریت بحران شهرستان قبل از غروب آفتاب با جابجایی ترانس‌های موجود وصل شد.

وی ادامه داد: هرچند شاید ژنراتورهای برخی واحدهای تولیدی ومشترکان حاشیه شهر با مشکلات موقتی تا رفع کامل نقص ایستگاه مواجه باشند.

افضلی یادآور شد: ترانس آماده داریم و تا چند روز آینده جایگزین این ترانس نصب می‌شود.

جای خالی بابا برقی در بین مردم ایران

اگرچه حرکت جهادی مدیران استانی و شهرستانی در برقراری اتصال برق در کمتر از نصف روز جای قدردانی دارد اما نکته قابل توجه در این حادثه بزرگ که به نوعی غافلگیری دمای تابستانه موجب چاره‌اندیشی دقیقه نودی مسئولان استانی در بر داشته این است چرا این اقدامات و تصمیمات چون نصب ترانس جدید، سرکشی بر پست‌ها و ایستگاه‌های برقی، جلسات اضطراری ستاد مدیریت بحران باید حین وقوع چنین حادثه‌ای بیافتد و در طول سال تصمیم سازنده‌ و کارگشایی بر رفع مشکلات موجود گرفته نمی‌شود تا اکنون بخش بزرگی از صنعت مازندران بدلیل خاموشی برق در سرگردانی به سر می‌برند و این خود مشکلات عدیده دیگیری را در پی دارد.

و دیگر یادش بخیر زمانی رسانه دیداری چون سیما برنامه جالب توجه‌ای چون " بابا برقی" را پخش می‌کرد و فرهنگ درست و بهینه مصرف کردن را بین مردم با اجرای نمایش‌هایی جا می‌انداختند تا امروزه شاهد یکی از دلایل قطعی برق را افزایش و مصرف بی‌رویه برق اعلام نشود و پس بیاییم از سیمای کشوری یا استانی بخواهیم بار دیگر به اجرای چنین برنامه‌ای بپردازند تا بار دیگر بر لب‌های ما نقش ببندد" هرگز نشه فراموش، لامپ اضافه خاموش

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :