آخرین عناوین

سه شنبه 10 مرداد 1396-9:30 کد خبر:44155

بلاغ گزارش می دهد:

قیمت مرغ همچنان در حال پرواز/ عدم حمایت از تولیدکننده یا بی‌تدبیری مسئولان؟!

امروزه یکی از اقلام مورد نیاز در سبد کالای هر خانواده‌ ایرانی مرغ است، اما در طول هفته‌های گذشته تغییر قیمت روزانه موجب اعتراض مردم و عده‌ای از مرغ‌فروشان شده است.


خزرخبر: امروزه یکی از اقلام مورد نیاز در سبد کالای هر خانواده‌ ایرانی مرغ است، چون این محصول غذایی سرشار از پروتئین بوده که بدن برای انجام برخی از فعالیت‌های حیاتی خود به آن نیازمند است.

با توجه به سرانه مصرف این ماده غذایی در ایران، حذف آن از برنامه غذایی تقریبا غیرممکن است اما با توجه به نوسانات زیاد قیمت در طول هفته‌های گذشته این تغییر قیمت روزانه موجب اعتراض مردم و حتی عده‌ای از مرغ‌فروشان شد.

در ادامه این جریان کار تا به حدی بالا گرفت که در صدا و سیما و رسانه‌ها به این مقوله به ‌صورت ویژه پرداخته شد، خبرها و گزارشات مختلف تهیه و با نگاه انتقاد به عملکرد دولت در زمینه تنظیم بازار تولید و مصرف فضای نامطلوبی را به وجود آورد.

در زیر گزارش کوتاهی از صاحب نظران در این موضوع و مردم در سطح شهرستان بابل تهیه شده که از نظر می‌گذرانیم.

پایین بودن قیمت مرغ در سال‌های گذشته باعث ضرر اقتصادی تولیدکنندگان شده است

حسن عسگردون رییس اداره بهبود تولیدات دامی جهادکشاورزی بابل در راستای نوسانات قیمت مرغ اظهار کرد: افزایش دما، یکی از عواملی است که در پرورش مرغ تاثیرگذار بوده و در این فصل به دلیل گرمای بیش از حد معمولا بعضی مرغداری‌ها احتیاط می‌کنند.

وی افزود: برخی مرغداری‌های سنتی در تابستان کمتر و زیر ظرفیت مرغداری جوجه‌ریزی می‌کنند یا جوجه‌ریزی را به یک یا دو ماه دیگر موکول می‌کنند تا وضعیت پرورش خوبی داشته باشند و تلفات کمتری بدهند، این‌ها باعث کاهش تولید مرغ می‌شود.

رییس اداره بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی بابل ادامه داد: یکی دیگر از عوامل موثر افزایش قیمت جوجه یک روزه است که مرغداران اظهار می‌کنند که ما جوجه را بیشتر از قیمت مصوب خریداری می‌کنیم.

این مسئول تصریح کرد: من بر اساس فضای موجود شخصا این اعتقاد را ندارم که قیمت مرغ گران شده است، شاید در گذشته قیمت مرغ خیلی پایین بود.

عسگردون تاکید کرد: قیمت تمام شده مرغ برای مرغداران همراه با ارزش افزوده باتوجه به تجهیزات، منابع، نیروی انسانی و سرمایه‌گذاری‌اش سودی که مرغدار باید از آن ببرد بسیار کم بود.

وی افزود: متاسفانه حتی بعضی از آن‌ها در این سال‌ها دچار مشکل و بحران اقتصادی شدند اینکه مرغ کمی قیمتش افزایش پیدا کرد با این حجم از حساسیت مواجه شویم که قیمت مرغ غیرمنطقی افزایش پیداکرد واقعا اینطور نیست.

رییس اداره بهبود تولیدات دامی بابل در پایان گفت: شاید بعضی از افراد خرده‌فروش به دلیل زیاده‌خواهی و سودجویی‌شان قیمت‌ها را تغییر می‌دهند اما قیمت مصوبی که در بازار وجود دارد تقریبا قیمت متعادل است.

کاهش تولید مرغ در کشور علت اصلی گرانی

علی خانزاده کارشناس دامپروری و تولیدکننده مرغ با اشاره به دلایل افزایش قیمت مرغ اظهار کرد: دلایل زیادی چون گرانی قیمت جوجه، گرمای هوا، واسطه‌گرها و صادرات مرغ در گرانی مرغ تاثیر گذاشته است.

وی افزود: گرمای هوا باعث شده در مناطق جنوبی کشور تولید مرغ نداشته باشیم و از سرانه سایر نقاط کشور این منبع برای مناطق جنوبی تامین می‌شود.

این تحصیل‌کرده رشته دامپروری ادامه داد: این گرانی‌ها نهایت تا یک یا دو ماه دیگر ممکن است ادامه داشته باشد، چاره این گرانی پایین آوردن قیمت جوجه و علوفه است و در کوتاه مدت، مرغ یخ‌زده باید به بازار تزریق شود.

وی در پایان گفت: به دور از هیاهوهای سیاسی و اقتصادی، کاهش تولید مرغ در کشور علت اصلی گرانی است.

عدم بازرسی و نظارت درست یکی از معضلات بازار مرغ

مختار باقرپور فروشنده مرغ در راستای گرانی این محصول اظهار کرد: قیمت مرغ در طول سال به مناسبت‌های مختلف که مصرف مردم بیشتر می‌شود نظیر عید نوروز افزایش پیدا می‌کنید اما در این فصل سال سوال برانگیز است.

وی افزود: در طول یک ماه گذشته نوسان مرغ به حدی بود که نزدیک به 3 هزار تومان افزایش داشته است.

این فروشنده مرغ و طیور ادامه داد: واسطه‌گرها و دلال‌ها هر قیمتی که بخواهند می‌فروشند و توجهی به نرخ مصوب ندارند که این مسئله تاثیر زیادی در قیمت ها دارد

باقرپور تصریح کرد: متاسفانه نبود بازرس هم یکی از معضلات است، اگر بازرسی باشد که به قیمت گذاری‌ها توجه کند دیگر کسی هر قیمتی که بخواهد نمی‌فروشد.

وی در پایان گفت: با این روند قیمت مرغ ممکن است بالاتر هم برود پس مسئولان زودتر چاره جدی در این زمینه کنند.

مسؤولان باید از مرغداران در تهیه مواد اولیه حمایت کنند

علی قاضی‌زاده مسئول فروش شرکت بابل طیور اظهار کرد: گرمای هوا باعث تلفات زیاد مرغ شده و همین باعث افزایش قیمت آن است.

وی افزود: با توجه به ذائقه ایرانیان در دهه اخیر علی‌الخصوص در شمال کشور مردم نمی‌توانند مرغ را از برنامه غذایی‌شان حذف کنند و بهتر است به سمت تولید آن در فضای خانگی هم رفت و روستاییان در این زمینه سابقا بیشتر فعال بودند که بهتر است در این شرایط دوباره به تولید مبادرت کنند.

مسئول فروش شرکت بابل طیور گفت: مسئولین باید از مرغداران حمایت کنند تا این وضع بهبود یابد و با ایجاد زمینه‌های مناسب در تهیه مواد اولیه خوارک و جوجه‌ها مساعدت ویژه نمایند.

نظرات مردمی در رابطه با افزایش قیمت مرغ

مرضیه کبیرنیا (پرستار): افزایش قیمت شرایط را برای افراد کم درآمد جامعه سخت کرده است، مسئولین باید تمام اقشار جامعه را ببینند و بعد برای افزایش قیمت تصمیم بگیرند.

محمد نیکپور (بازنشسته نیروی انتظامی): اگر این افزایش قیمت موجب بهبود صنعت، چرخ تولید و حرکت روبه رشد آن شود من به شخصه موافق این افزایش قیمت هستم اما واقعا این اتفاق می‌افتد؟

زهرا عباسپور(فرهنگی): مرغ یکی از مواد غذایی کم قیمت‌ و ارزان بود که بانوان با استفاده از آن غذاهای متنوعی درست می‌کردند اما در حال حاضر با شرایط کنونی نمی‌توان به خرید آن امیدوار بود حتی ما فرهنگیان هم با مشکل مواجه هستیم چه رسد به مردم عادی.

احمد رسولی(فروشنده مرغ): کمترین کاری که دولت می‌تواند انجام دهد ورود مرغ از سردخانه‌ها و تزریق به بازار است تا این کمبود تولید و خواسته بازار تامین شود اما نمی دانیم چرا انجام نمی‌شود.

مهدی رفیعی(خبرنگار اقتصادی): معلوم نیست دولت چرا به صورت مستقیم وارد عمل نمی‌شود، نوع نگاه و عملکردشان نشان می‌دهد به دنبال کسب منابع درآمدی از مشکل مردم هستند وقتی مرغ با قیمت پایین خریداری و در سردخانه‌های دولتی ذخیره می‌شود چه دلیلی دارد در زمان گرانی این فرآورده مرغ منجمد با قیمت بالاتری از گدشته عرضه شود، این مسئله خود سوالی چالش برانگیز است.

براساس این گزارش، با توجه به ارزش غذایی مرغ و ذائقه ایرانیان که در این سال‌ها تمایل زیادی به استفاده از این محصول نسبتا ارزان در ارزاق خانواده داشته‌اند باید با استفاده از نظرات کارشناسان، تولیدکنندگان، فروشندگان و مصرف‌کنندگان تعادلی در مصرف و تولید ایجاد کرد.

البته نگاه دیگر به دولتمردان بر می‌گردد که با تقویت تولید داخلی و ایجاد شرایط مناسب برای کسانی که در عرصه همگام با اقتصاد مقاومتی تولید مرغ در ساختار کوچکتر انجام می‌دهند با ایجاد زمینه مناسب برای تولید و نظارت بر بازار عرضه، بستر مناسبی برای بهره‌گیری درست از این ظرفیت غذایی ایجاد شود.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :