آخرین عناوین

چهارشنبه 11 مرداد 1396-9:45 کد خبر:44173

خبرگزاری فارس گزارش می‌‌دهد:

ابعاد حذف احتمالی 250 اثر از جشنواره رسانه‌های مازندران/خبرنگاران نباید تاوان سیاسی‌بازی‌ها را بدهند

حذف احتمالی 250 اثر از جشنواره رسانه‌های مازندران، بيانگر سپر‌انسانی‌شدن خبرنگاران برای اجرای آیین‌نامه‎های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.


خزرخبر: احتمال حذف تعداد قابل توجهی از آثار خبرنگاران مازندران در جشنواره سالانه رسانه‌های استان را می‌توان از اخباری دانست که در ذهن و نوع فعالیت خبرنگاران اثر منفی گسترده‌ای ایجاد کرد.

جشنواره یا جلسات سالانه صنوف و اقشار را می‌توان به‌عنوان نمایش و بیان چکیده آن صنف در نظر گرفت و جشنواره سالانه خبرنگاران هم در همین حوزه تعریف می‌شود.

موضوع حذف آثار خبرنگاران رسانه‌های کشوری که در استان مازندران دارای نمایندگی یا سرپرستی هستند به‌دلیل عدم دریافت مجوز فعالیت استانی دارای 5 ضلع نمایندگی رسانه کشوری در استان، رسانه‌های کشوری دارای نمایندگی در استان، اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران، خانه مطبوعات مازندران و معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

* خبرنگاران؛ قربانی شیوه‌نامه معاونت مطبوعاتی

مدیر خبرگزاری ایسنا ، با اشاره به اینکه اگر معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد توان مجاب‌کردن مدیران کشوری رسانه‌هایی که در استان نمایندگی دارند را داشت، این مشکل را به‌صورت کشوری حل می‌کرد، گفت: خبرنگاران نباید قربانی عدم هماهنگی مسئولان رسانه‌ها با وزارت ارشاد شوند و روز خبرنگار متعلق به خبرنگارانی است که حق‌التحریر می‌گیرند و بسیاری از آنها هم بیمه نیستند.

الناز پاک‌نیا از شیوه ‌نامه برگزاری جشنواره مطبوعات انتقاد کرد و با بیان اینکه بسیاری از خبرگزاری‌ها سازمان هستند و در استان‌ها به‌صورت اداره‌کل اداره می‌شوند، افزود: ما رسانه‌های ثبت‌شده ملی هستیم و ثبت استانی، معنایی ندارد.

وی به عدم شفاف‌سازی خانه مطبوعات، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اشاره و خاطر‌نشان کرد: به اندازه کافی درباره اهمیت و ضرورت مجوز استانی برای نمایندگی‌های رسانه‌های کشوری در مازندران، اطلاع‌رسانی نشد و جلسات متناسب با اهمیت موضوع هم برگزار نشد و کسی نمی‌دانست که در آستانه روز خبرنگار با استناد به یک بند شیوه‌نامه اجرایی جشنواره‌های مطبوعات از داوری یک سوم آثار جلو‌گیری می‌شود.

فعال رسانه‌ای مازندران با اشاره به اینکه تکمیل چند فرم و اخذ نمایندگی برای رسانه‌ها کمکی برای رسانه‌ها نیست و اجرای آیین‎‌نامه برگزاری جشنواره، مشکل به‌روز ما نیست، اظهار کرد: خبرنگاران نباید تاوان عدم هماهنگی وزارت ارشاد و مدیران رسانه‌های کشور را بدهند و از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مسئولان خواستیم تا خبرنگاران قربانی شیوه‌نامه معاونت مطبوعاتی نشوند.

* اداره‌کل ارشاد طبق وزن رسانه‌ها و تأثیر‌گذاری آنها اقدام کند

دبیر روزنامه همشهری مازندران ، با اشاره به اینکه تصمیم برای عدم حضور رسانه‌های سراسری در جشنواره رسانه‌های استان مازندران، اشتباه است و حذف بخش مهمی از آثار اندیشه‌ورزان عرصه رسانه‌ای است.

عادل جهان‌آرای با بیان اینکه فرهنگ و ارشاد اسلامی باید محلی برای تعامل و وفاق باشد و نه به ایجاد تفرقه کمک کند و حذف بهترین‌ها از جشنواره مطبوعات باعث می‌شود که داوران مجبور شوند تا از افرادی با سطح حرفه‌ای پایین به عنوان برگزیدگان انتخاب کنند، افزود: نمایندگی‌ رسانه‌های ملی در استان‌ها، مشکلات و توانمندی‌های استان را در گستره ملی بیان می‌کنند و تأثیر‌گذاری کشوری دارند و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بر طبق وزن رسانه‌ها و تأثیر‌گذاری آن رسانه‌ها اقدام کند.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از نشریات استانی تنها به کپی از رسانه‌های دیگر اقدام می‌کنند و اخبار تولیدی اندکی دارند، خاطر‌نشان کرد: بیشتر نشریات با کپی‌گیری از رسانه‌های معتبر، زحمات آنان را با حذف و اضافه‌های نا‌مربوط زائل می‌کنند و رسانه‌ای که جریان‌سازی ندارد دارای اشکال است و ما در روزنامه همشهری که 5 روز در هفته به چاپ می‌رسد سعی می‌کنیم تا مشکلات محلی را با زبان ملی بیان کنیم.

* از احتمال حذف آثار رسانه‌های کشوری که در استان نمایندگی دارند، متأسفم

مدیر خبرگزاری مهر مازندران هم گفت: خبرگزاری مهر مازندران مجوز نمایندگی خبرگزاری مهر را داراست و اخذ مجوز برای مدیران رسانه‌های استانی تسریع شود.

علیرضا نوری‌کجوریان با بیان اینکه برای برخی از خبرگزاری مهر در سایر استان‌ها، مشکل مجوز از ارشاد استانی به‌وجود آمد، افزود: از احتمال حذف آثار رسانه‌های کشوری که در استان نمایندگی دارند، متأسفم.

وی با اشاره به اینکه نمایندگی‌های رسانه‌های کشوری در مازندران دارای نمره قبولی هستند، خاطر‌نشان کرد: سطح رسانه‌های استان مازندران بالا‌تر از استان‌های دیگر است.

*  بند مربوط به مجوز استانی رسانه‌های کشوری در برخی از استان‌ها قرار ندارد

مدیر خبرگزاری فارس در مازندران با اشاره به اینکه خبرگزاری فارس برای فعالیت در استان مجوز مرکز خود را دارد و از مدیر‌عامل خبرگزاری حکم نمایندگی وی در استان را دارم، گفت: در برخی از استان‌‎ها پیگیری کردم و بند مربوط به مجوز استانی رسانه‌های کشوری در آن قرار نداشت.

مهر‌انگیز عباسی با بیان اینکه حذف رسانه‌های استانی که نمایندگی کشوری دارند باعث متضرر‌ شدن جشنواره استانی می‌شود، افزود: به آثار مختلف ارسالی به جشنواره رسانه‌های استان احترام می‌گذارم ولی با توجه به رسالت خبری که بر دوش خبرگزاری‌هاست و این رسانه‌ها به‌عنوان اولین رسانه منتشر‌کننده و پیگیری‌کننده اخبار هستند و بسیاری از رسانه‌های دیگر، اخبار خبرگزاری‌ها و سرپرستی و نمایندگی نشریات و رسانه‌های ملی را باز‌تولید می‌کنند.

وی به سوابق برگزاری جشنواره‌های مختلف رسانه‌ها اشاره کرد و با اشاره به اینکه آثار خبرگزاری‌ها دارای وزن سنگینی در میان آثار است، خاطر‌نشان کرد: با حذف 250 اثر رسانه‌های دارای نمایندگی یا سر‌پرستی در استان مازندران مواجه هستیم و عدم نتیجه‎گیری تلاش‌ها و پیگیری‌های ما باعث شد تا پیگیر برگزاری جشنواره آثار رسانه‌های کشوری دارای نمایندگی یا سر‌پرستی استانی در مازندران به‌صورت مستقل در آینده نزدیک باشیم.

عباسی با اشاره به اینکه دلیلی برای اخذ مجوز رسانه‌هایی که سال‌ها در استان فعال هستند، وجود ندارد و ما پایه‌گذار خانه مطبوعات در سال 1380 بودیم و بعد از 15 سال بیان می‌شود که عضو خانه مطبوعات نیستیم و قوانین جدید باید برای رسانه‌های تازه‌تأسیس باشد و رسانه‌های با‌سابقه به روال گذشته فعالیت کنند.

* هویت یک‌پارچه خبرگزاری‌ها

یکی از خبرنگاران فعال استانی با اشاره به اینکه خبرگزاری‌ها هویت یک‌پارچه دارند و امکان ثبت استانی برای آنان وجود ندارد و مشکلاتی در خانه مطبوعات وجود دارد و برخی از همکاران با برجسته‌کردن لزوم ثبت استانی نمایندگی رسانه‌های ملی قصد دارند تا رقابت منفی را در استان تعمیق دهند.

* پیگیری‌های ما هنوز به نتیجه نرسید

مدیر‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مازندران ، با اشاره به اینکه پیگیری‌های مختلفی برای حضور همه آثار در جشنواره رسانه های مازندران انجام شد، گفت: دستور‌العمل اجرایی برگزاری جشنواره رسانه ها بیانگر آن است که رسانه های کشوری دارای نمایندگی در استان باید مجوز فرهنگ و ارشاد اسلامی را داشته باشند.

دبیر اجرایی پنجمین جشنواره رسانه‌های استان مازندران نیز، با اشاره به اینکه جلسات مختلفی برای حضور آثار فعالان رسانه‌ای در جشنواره رسانه‌ها انجام شد، گفت: پیگیری‌های ما هنوز به نتیجه نرسید و منتظر پاسخ نهایی معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد هستیم.

حسین مرتضوی با بیان اینکه اطلاع‌رسانی مختلفی توسط خانه مطبوعات در طول سال اخیر برای دریافت مجوز رسانه‌های کشوری دارای نمایندگی در مازندران انجام شد، افزود: بر طبق آیین‌نامه برگزاری جشنواره رسانه‌ها، رسانه‌های کشوری دارای نمایندگی در استان‌ها باید مجوز استانی از فرهنگ و ارشاد اسلامی کسب کنند.

وی با بیان اینکه تعداد قابل توجهی از رسانه‌های نوشتاری و مجازی کشوری فعال در استان دارای مجوز از ارشاد هستند، گفت: مدیران استانی رسانه‌های کشوری باید برای دریافت مجوز استانی اقدام و مشکلات مربوط به موضوع را با مدیران کشوری حل می کردند.

* خبرنگاران و برنامه‌ریزی‌های سیاست‌زده

وابستگی فعالیت خبری به اما و اگر‌های مختلف باعث شد تا از اثرگذاری و وجود انگیزه لازم برای نو‌آوری، خلاقیت و پیگیری مستمر آن کاسته شود و دست‌اندازهای مختلف مدیران حوزه‌های سیاسی و فرهنگی و برخی آیین نامه‌های سیاست‌زده برای محدودیت‌های مختلف برای رسانه ها به‌وجود آید.

منصفانه آن است که اقدام‌ها و پیگیری‌های مدیر‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران و دبیرخانه جشنواره برای حضور همه آثار، دیده شود که بنا بر برخی اطلاعات به‌دست‌آمده در این موضوع شاهد توبیخ شفاهی مدیر مرتبط با این موضوع توسط معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد را هم شاهد بودیم.

معتقدم برگزاری دولتی جشنواره مطبوعات از مهم‌ترین موانع دست یابی به اهداف رسانه‌ای است و البته مقصر اصلی این موضوع هم رفتار‌های برخی خبرنگاران است که حیثیت رسانه‌ای را فدای اهداف سیاسی، اقتصادی و گروهی محدود خود می‌کنند و ضعف فعالیت‌های صنفی و درگیری‌های مختلف آن به ضعف مجموعه خبرنگاران منجر می‌شود تا جایی که چشم خبرنگاران در هفته خبرنگار باید به جیب و برنامه‌ریزی‌های مسئولان دولتی با رویکرد‌های سیاسی دولت باشد.

* خبرنگاران شهرستانی سپر‌انسانی اجرایی آیین‌نامههای وزارت ارشاد

معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که توسط فعال رسانه‌ای سابق اداره می‌شود باید در نوع نگاه دستوری و آیین‌نامه‌ای به خبرنگاران تجدید‌نظر کند و دستور‌العمل‌ها را از مرکز تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری رسانه‌ای کشوری پیگیری کند و خبرنگاران شهرستانی و استانی را سپر‌ انسانی خود برای اجرای آیین‌نامه‌ها قرار ندهد.

کسب مجوز برای رسانه‌های کشوری دارای نمایندگی استانی صبغه محدودیت‌سازی برای رسانه‌ها و پررنگ‌کردن نظارت‌ها را به دنبال دارد و این در حالی است که قانون مطبوعات و قوانین مرتبط دیگر به اندازه کافی جامع و مانع است.

با توجه به ابلاغ شیوه‌نامه اجرای جشنواره رسانه‌ها در استان ها از اواخر سال 1394 به نظر می‌رسد علاقه‌مندی و جدیت لازم برای اجرایی شدن آن وجود نداشت و این عدم علاقه‌مندی با دلایل مختلف کاری یا سیاستی مدیران کشوری رسانه‌ها و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همراه بود.

آنچه باید در اولویت معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گیرد رابطه تعاملی با خبرنگاران است و اگر بخواهد رابطه دستوری و آیین‌نامه‌ای حاکم شود، قوانین و دستور‌العمل‌های بر‌زمین‌مانده مختلفی مانند بیمه خبرنگاران، قانون دسترسی آزاد به اطلاعات، قانون و آیین‌نامه اجرایی ممنوعیت نهادهای دولتی از انتشار نشریات غیرضرور، قوانین حمایتی حرفه‌ای خبرنگاران و وضعیت صنفی خبرنگاران هم هستیم و نگاه سلیقه‌ای و غیر‌اولویت‌دار بر این قوانین زیبنده فعالیت‌های فرهنگی و رسانه‌ای نیست.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :