آخرین عناوین

پنجشنبه 12 مرداد 1396-11:49 کد خبر:44195

رودخانه بابلرود بابلسر در محاصره ساخت وسازهای غیرمجاز!

رودخانه بابلرود، رودخانه‌ای بسیار زیبا که آرامش خاصی به شهر بخشیده و امکانات خوب در کنار این رودخانه بستری مناسب را برای جذب مسافران فراهم کرده است.


به گزارش خزرخبر و به نقل از بلاغ، شهرستان بابلسر با وسعت بیش از 345 کیلومتر مربع در حاشیه بزرگ‌ترین دریاچه جهان و در سواحل زیبای خزر قرار دارد و یکی از مهم‌ترین مناطق توریستی و مهمان‌پذیر کشور است.

اما آنچه که موجب زیبایی و جلوه خاصی در این شهرستان شده وجود رودخانه بابلرود است که این رودخانه از بلندی‌های البرز در سوادکوه سرچشمه گرفته و با عبور از شهرستان بابل، در بابلسر به دریا می‌ریزد.

رودخانه بابلرود، رودخانه‌ای بسیار زیبا که جریان بسیار آرام آب آن آرامش خاصی به شهر بخشیده، از طرفی امکانات خوب در کنار این رودخانه از قبیل اسکله‌های قایق‌رانی، پدالو و ایجاد فضای سبز بستری مناسب برای بازدید و جذب مسافران فراهم کرده است.

آنچه در این میان مورد توجه قرار می‌گیرد، بناهایی است که در بستر این رودخانه ساخته شده و موجب رعایت نکردن حریم رودخانه و مشکلات بهداشتی و زیست‌محیطی شده است.

سیدعلی اسد فرماندار بابلسر در جلسه بررسی مشکلات حریم و بستر رودخانه بابلرود در محدوده بخش رودبست، اظهار کرد: باتوجه به در پیش بودن کشت دوم برنج در شهرستان بابلسر باید برای تامین آب کشاورزی از اراضی و منابع موجود استفاده کرد که یکی از آن منابع رودخانه بابلرود است.

وی از بررسی و رفع مشکلات رودخانه بابلرود خبر داد و خاطرنشان کرد: تا اواسط مرداد ماه سال جاری با ارائه مستندات و بررسی نظرات کارشناسی برای حل مشکل این رودخانه اقدام می‌شود.

احمد واثق‌نژاد بخشدار رودبست نیز در این جلسه با بیان اینکه مشکل رودخانه بابلرود در محدوده بخش رودبست باید با ابزار مهم تجربه و قوانین موجود برطرف شود، اظهار کرد: مشکلات باید حل شود تا به منابعی که امروز همه به دنبال حفظ و صیانت از آن هستند برسیم.

محمدابراهیم یخکشی مدیرعامل آب منطقه‌ای استان مازندران نیز در سخنانی با بیان اینکه در گذشته حفظ حریم و بستر رودخانه به این شکل نبود و قوانین توسعه پیدا کرد، اظهار کرد: آب منطقه‌ای با دو رسالت حفظ ایمنی و کنترل سیلاب و انتفاع مردم از حریم و بستر رودخانه حاضر به مشارکت است.

وی با تاکید بر اینکه مشکلات رودخانه بابلرود باید هرچه سریع‌تر برطرف شود، خاطرنشان کرد: کاربری‌های حریم رودخانه با تفاهم باید حل شود و نباید سیلاب‌های گذشته و نمونه‌های دیگر استان‌ها را فراموش کرد.

یخکشی از زیباسازی حریم رودخانه در هادی‌شهر تشکر کرد و گفت: رودخانه فرصتی است که خداوند در اختیار قرار داده و باید از آن بهره گیری کنیم و نگاه آب منطقه‌ای حفظ منافع مردم است.

ولی‌الله نانواکناری نماینده مردم بابلسر و فریدونکنار در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه وضع قوانین برای رفاه حال مردم است، اظهار کرد: یکی از تهدیدکننده‌های امنیت سیل است که باید سابقه و میزان آب رودخانه بابلرود بررسی و مطالعه شود.

وی به سابقه طغیان رودخانه بابلرود در سال ۱۳۴۶ اشاره کرد و افزود: با طغیان رودخانه در سال ۱۳۴۶ پل چوبی از بین رفت و مرحوم آیت‌الله روحانی با مشارکت مردم منطقه پل فعلی را بنا کردند.

نماینده مردم بابلسر و فریدونکنار در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مطالعه و انجام کار میدانی در بستر و حریم رودخانه بابلرود بسیار مهم است و بعد از بستر باید حریم را آزاد کنیم.

دخل و تصرف غیرمجاز در بستر و حریم رودخانه‌ها، خسارات مالی وجانی زیانباری را به دنبال دارد و حفاظت بستر و حریم رودخانه‌ها به ویژه در مناطق شهری به لحاظ توسعه نیازهای چندمنظوره و همچنین پیشگیری و کاهش خسارات کمی و کیفی از اهمیت فراوانی برخوردار است که امید است مسئولان بابلسر به اهمیت این موضوع پی برده باشند و هرچه سریع‌تر به وعده‌های خود در برطرف کردن مشکلات رودخانه بابلرود پایبند باشند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :