آخرین عناوین

پنجشنبه 12 مرداد 1396-22:41 کد خبر:44197

سکاندار شهرداری آینده بابل کیست؟؟

شهردار بابل باید متخصص و تعامل‌گرا باشد/ مشکلات اصلی بابل ترافیک، سرمایه‌گریزی و پسماند است

مردم شهر بهارنارنج احتیاج به شهرداری دارند که در کنار روحیه تعامل‌گرایی و تخصص بتواند مشکلات اصلی بابل را حل و این شهر را به جایگاه حقیقی خود در شمال کشور برساند.


به گزارش خزرخبر و به نقل از بلاغ، بزرگترین مرکز خدمات‌دهی در شهرهای کشور شهرداری‌ها هستند که خدمات متنوعی را به شهروندان خود ارائه می‌دهند و از این منظر جزو پرارباب رجوع‌ترین سازمان‌های دهنده خدمات محسوب می‌شوند.

اهمیت فعالیت شهرداری‌ها آنقدر مهم است که برای اشرافیت بر کلیه امورات این مجموعه پارلمان‌های شهری با عنوای شورای اسلامی شهرها با بهره‌گیری از فضای انتخاباتی و رای شهروندان آن شهر راه‌اندازی شد تا در سایه توجه به کلیه امورات مردم یک شهر مشکلات نظارتی و ایجاد مصوبات قانونی با نظارت فرمانداری‌ها، استانداری‌های و در برخی مواقع وزارت کشور محقق گردد.

تاریخچه شهرداری بابل

شهر بابل به عنوان یکی از پنج کلان شهر شمال کشور محسوب می‌شود و شهرداری این شهر در سال 1304 خورشیدی به نام بلدیه تاسیس شده که بعدا نام شهرداری به خود گرفت.

میرزا محمدعلی خان روشن در تاریخ 17 آذر 1313 به عنوان اولین شهردار بابل منصوب و به مدت یک سال مسئولیت خطیر شهرداری بابل را بر عهده داشت و آخرین شهردار بابل در دوران رژیم ستم‌شاهی عباس آمین بود که به مدت دو ماه مسئولیت شهرداری بابل را در سال 1357 بر عهده داشت.

شهر بابل پس از انقلاب اسلامی تا به امروز 44 شهردار و سرپرست شهرداری را به خود دیده است که اسماعیل رضوانیان از یکم اردیبهشت 1358 به عنوان اولین شهردار بابل و جوانترین شهردار انقلاب به مدت دو سال و سه ماه مشغول فعالیت بود و آخرین آن‌ها که این روزها، روزهای پایانی مسئولیت خود را سپری می‌کند حسین(اردشیر) بیژنی است که از تاریخ 11 آذر 1394 شهرداری بابل تا زمان تهیه این گزارش این مسئولیت را برعهده دارد.

ماموریت‌های منتخبین دوره پنجم شورای شهر بابل در بدو کار

در روزهای اخیر با توجه به پایان ماموریت شورای اسلامی دوره چهارم و نزدیک شدن به آغازین روزهای ماموریت اعضای شورای دوره پنجم و با توجه به قانون در اولین جلسه تشکیل شده شورای جدید ریاست شورا به صورت سنی انتخاب شده و در همان جلسه مسئولیت سرپرستی سه تا 6 ماه شهرداری به فردی واگذار خواهد شد تا امورات جاری این مجموعه بزرگ خدماتی با مشکل مواجه نشود و سپس در زمان مقرر شهردار اصلی شهر با رای اکثریت اعضای شورا مشخص گردد.

این روزها در بابل گمانه‌زنی‌های بسیاری در فضای مجازی و در بین گفت‌و شنودهای مردم درباره انتخاب شهردار بابل و حتی سرپرست شهرداری مطرح است که به جهت حساسیت موضوع به سراغ برخی از اعضای شورای گذشته و آینده شورا رفته و در کنار آن از نظرات مردم هم استفاده کردیم تا ببینیم شهردار آینده بابل چه ویژگی‌ها و شاخصه‌هایی باید داشته باشد.

گزینه‌های سرپرستی شهرداری بابل

سرپرستی شهرداری بابل فعلا با دو نگاه مورد نظر افکار عمومی و برخی از اعضای شورای شهر قرار دارد:

1- فردی بیاید که فعلا تنش‌ها را کم کند و اگر مدیریت درستی داشت و تعامل‌گرا بود به عنوان شهردار نهایی انتخاب شود.

2- فردی انتخاب شود تا نیروهای غیرمتخصص را کنار بگذارد و جاده‌ نسبتا هموار برای شهردار اصلی محیا سازد و خود مسئولیت شهرداری یکی از مناطق، یکی از معاونت‌ها و سازمان‌ها را برعهده گیرد.

گزینه‌های متفاوتی نقل محافل است و برخی از این نام‌ها که بر دهان برخی مسئولان، فعالین اجتماعی و اعضای شورای شهر جاری می‌شود حکایت از نام‌هایی چون کیانی، رستمی شهرداران سابق مناطق بابل، خداداد سرپرست قبلی شهرداری، یوسفی، روشن از مدیران مجموعه و کوروش رضاپور فعال اجتماعی و کارمند تحصیل کرده شهرداری در مقاطع عالی در عمران و مدیرت کلان برنامه‌ریزی شهری یاد می‌شود البته نام یکی دو نفر از معاونین فعلی بیژنی نیز مطرح است که احتمالا عملی نخواهد بود.

شهردار فعلی و آینده بابل از منظر نمایندگان مردم در شورای اسلامی چهارم و پنجم:

نقاط ضعف در عملکرد شهردار بیژنی باید نقاط قوت شهردار آتی باشد تا بابل پیشرفت کند.

علی شکری‌پور رییس شورای اسلامی شهرستان بابل اظهار کرد: شهردار فعلی بابل نتوانسته به قول‌هایش عمل کند و خواسته قانونی و مصوب اعضای شورای شهر که نمایندگان مردم بودند را به نتیجه برساند.

وی افزود: با توجه به قول‌هایی که جناب بیژنی در برنامه کاری ابتدایی دادند همچنان با مشکل ترافیکی به عنوان یکی از مشکلات اصلی بابل مواجه هستیم و در کنار این مسئله کارهای عمرانی شاخص و قابل اعتنایی در زمان مسئولیت ایشان انجام نشده است.

رییس شورای اسلامی شهرستان بابل از دیگر مشکلات زمان مدیریت بیژنی را ورود نیروهای غیرکیفی دانست و ادامه داد: ورود نیروها بدون توجه به ضوابط و برخی نامه‌ها و مصوبات شورای شهر بابل یکی از مسائل مهمی است که در دوران ایشان دیده شد و از همین منظر زیر سایه بودن نیروهای توانمند شهرداری این شهر و عدم تعامل با شورا به عنوان مدیر دستگاه در کنار عدم جذب سرمایه‌گذار جدید در نهایت باعث شد تا کمتر از 20 درصد قول‌هایشان را عملیاتی کنند.

این مسئول تصریح کرد: شهردار آینده نباید ضعف‌های بیژنی را داشته باشد و باید این ضعف‌ها را برطرف و در واقع جزو نقاط قوت خود کند تا مسئولان شهری، اعضای شورای پنجم و شهروندان بابلی از عملکرد ایشان راضی و بابل پیشرفت کند.

شکری‌پور تاکید کرد: شهر بابل شهری است که شهردار آن باید با تعامل سرمایه‌گذار را بیاورد و یا حداقل سرمایه‌گذار داخلی حفظ شود و نباید یاس و ناامیدی باعث آن شود تا سرمایه از این شهر فرار و به شهرهای کوچکتر اطراف نقل مکان کند.

وی افزود: شهردار آینده بابل باید فردی باشد که بتواند بودجه و امکانات را از نمایندگان، مسئولان استانی و وزارتخانه‌ها مطالبه و محقق کند و از مشاوران قوی استفاده کند که در تراز تئوری و عملی بالاتر از خود او باشند.

رییس شورای اسلامی شهرستان بابل در پایان گفت: در دوره فعلی شهرداری بابل انتظاراتی که مردم از بدنه شهرداری به واسطه خدمات ورزشی در محلات و مباحث کلان ورزشی شهر داشتند حل نشده و این جزو ضعف‌های ایشان در شهری که یکی از المپیکی ترین شهرهای ایران محسوب می‌شود بود، حتی نتوانستند در نزدیک به 18 ماه مسئولیت خود 20 درصد باقی مانده استخر شهرداری را به نتیجه برسانند که امیدواریم شهردار آینده به طرح‌های نیمه کاره بهای کافی دهد.

شهردار بابل باید در کنار تخصص شناخت درستی از شهر و شهرداری این شهر داشته باشد

مرمر فیروزپور رییس فعلی شورای اسلامی بابل در آخرین سال از دوره چهارم و منتخب دوره پنجم این شهر در گفت‌و گو با خبرنگار ما با اشاره به عملکرد شهردار بیژنی اظهار کرد: با توجه به برنامه‌ای که آقای بیژنی در ابتدای امر برای ورود به شهرداری بابل به اعضای شورا دادند عملکرد بسیار ضعیفی داشتند و از برنامه خودشان خیلی عقب‌تر هستند.

وی افزود: در برخی از موضوعات مانند مسائل عمرانی و شهرسازی تقریبا کار خاصی انجام ندادند و این جزو مشکلات شهر شده است.

رییس شورای شهر بابل در مورد انتخاب شهردار آینده گفت: اولین نکته مهم در این انتخاب آن است که چه میزان شناخت از شهر بابل و شهرداری این شهر دارد.

این مسئول تصریح کرد: کسی می‌تواند موفق باشد که این پیکره را از جوانب فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی به درستی بشناسد و مسلط بر امور این شهر باشد، این مسئله به عنوان مهمترین ویژگی باید مدنظر قرار گیرد.

فیروزپور گفت: البته من به شخصه معتقدم در کنار این مهم باید تخصص‌های مرتبط با امر مدیریت شهری را داشته باشد و شرایط دیگری را که قانون‌گذار مشخص کرده که در راس همه این امور صداقت، امانت‌داری و دانش بسیار مهم است.

وی تاکید کرد: بزرگ‌ترین مشکلات شهر بابل  در حال حاضر مسئله پسماند و بحث خدمات شهری است که باید از طریق مدیران مورد توجه قرار گیرد و موضوع بعدی که دغدغه شخصی خود من است مسئله شهرسازی است.

منتخب دوره پنجم شورای اسلامی شهر بابل ادامه داد: متاسفانه با نداشتن درآمد پایدار، شهرداری‌ها به سمت تراکم‌فروشی سوق داده شده‌اند که این مسئله ساخت شهری و مبلمان اصیل شهری را به شدت مورد آسیب قرار داده است و هویت تاریخی شهرها در این مسئله زیرسوال برده شده که باید به صورت جدی به آن توجه شود.

فیروزپور یادآور شد: مسئله شهرسازی و بافت شهری آنقدر مهم است که در مراودات، مباحث بومی و تاریخی توجه مردم به فضای مبلمان شهری و نوع نگاه مدیران شهری به ایجاد فضای جدید باید در کنار آن خدمات مناسب در شهرسازی درست به شهروندان ارائه شود.

باسابقه‌ترین عضو شورای شهر بابل افزود: وقتی شهرسازی ما درست نباشد نمی‌توان خدمات مناسب به مردم ارائه کرد چون از ابتدا این زمینه اولیه درست بنا نهاده نشده است.

وی در پایان با اشاره به اهمیت شورای شهرستان در تصمیمات شهری از جمله مباحث سرمایه‌گذاری گفت: یکی از مسایل مهم بابل بحث مکان‌های گردشگری است که متاسفانه باید در این زمینه اقدامات مناسب انجام شود و با استفاده از ظرفیت‌های سرمایه‌گذاریاین شهر و استفاده از ظرفیت‌های بالادستی شورای اسلامی شهرستان با هماهنگی همه شهرهای تابعه شهرستان بابل علی‌الخصوص شهر بابل اقدامات جدی در این زمینه انجام داد تازمینه ایجاد شغل، رونق اقتصادی و درآمدزایی پایدار فراهم آید.

شهردار بابل باید بومی این شهر باشد

میرمقیم مقیمی منتخب اول انتخابات پنجمین دوره شورای اسلامی شهر بابل، گفت: باید در عملکرد شهردار بیژنی مسئله بودجه‌های دریافتی و جذب شده یا همان درآمدهای شهرداری را در کنار کارنامه ایشان قرار داد و بعد قضاوتی از روی انصاف داشت.

وی افزود: چون من اطلاعاتی از بودجه‌نویسی دوره چهارم شورای شهر ندارم و اقداماتی که از طرف ایشون انجام شد را نمی‌توانم با این بودجه‌نویسی مقایسه کنم نظر خاصی در زمینه عملکرد ایشان ندارم.

عضو هیات رئیسه شورای عالی استان‌های کشور ادامه داد: برای تعیین شهردار آینده و تعامل بیشتر اعضای شورای دور پنجم در دو سه جلسه غیر رسمی برگزار شده، قرار بر این شد که یک سری آیتم‌هایی تعریف شود  و کاندیداهای حضور در سمت شهردار بابل را با این آیتم‌ها بسنجیم.

مقیمی تصریح کرد: یکی از آیتم‌های مهم از نظر من این است که شهردار آینده بابل باید بومی و همشهری باشد تا شناخت کافی از حوزه شهری و زیرساخت‌های موجود داشته باشد و حضور غریبه‌ها ممکن است باعث عقب‌افتادگی شهر شود.

وی افزود: متاسفانه در طول دوره گذشته کارهای زیربنایی و اصولی را در شهر شاهد نبودیم و همین مسئله باعث عقب افتادگی در شهر ما شد، باید توجه ویژه به این مسئله کرد.

منتخب اول پنجمین دوره شورای اسلامی شهر بابل تاکید کرد: با توجه به وظایفی که قانون‌گذار در مباحث عمرانی، خدماتی، فرهنگی و ورزشی و سایر مقولات شهری در اختیار اعضا قرار داده باید به همان میزان ورود کنیم و فراتر از آن به کار ضربه می‌زند.

وی در پایان گفت: به نظر من مشکل اصلی شهر ترافیک است که در حد انفجار وجود دارد و در کنار آن بحث دفع آب‌های سطحی و خرابی راه‌های درون شهری و کوچه‌هاست که باید به آن توجه ویژه کرد.

لازمه شهردار آینده تعامل جدی با اعضای شورا و دیگر مدیران دستگاه‌های شهر است

فرامرز ابوالحسنی عضو با سابقه شورای شهر بابل و منتخب پنجمین دوره این شورا با اشاره‌ای گذرا به عملکرد بیژنی شهردار فعلی اظهار کرد: آقای بیژنی در مدت یک‌سال و نیم که این مسئولیت را بر عهده داشتند هم نقاط ضعفی داشتند هم نقاط قوت که می‌توان به نقاط قوت در حوزه‌های خدماتی و نقاط ضعف در حوزه‌های سازمانی و نیروی انسانی اشاره کرد که عملکرد مثبتی در این موضوعات نداشتند.

وی افزود: شهردار فعلی بابل در حوزه‌های عمرانی هم عملکرد متوسطی داشتند و در حوزه درآمدی در این مدت بسیار ضعیف عملکردند که جای توجه جدی دارد.

این عضو با سابقه شورای شهر بابل ادامه داد: با توجه به انتخاب اعضای شورای پنجم و دادن آرای بالا در کنار تعدد حاضرین در عرصه رقابت نشان می‌دهد که انتظارات بالایی از این پارلمان شهری دارند و مشکلات بابل از نگاه کارشناسان عدم تغییرات اساسی در ساختار شهری بابل است.

ابوالحسنی تصریح کرد: باید یک حرکت فوق‌العاده شهرسازی همراه با استفاده از ظرفیت‌های داخلی توسط شهردار آینده انجام شود، در حوزه‌های عمرانی، راه‌های شهری و توسعه کنار گذرها و در کنار همه اینها در حوزه زباله مشکلات مردم توجه و حل شود.

وی تاکید کرد: یکی از فاکتورهای موفقیت یک مدیر تعامل جدی با اعضای شورا و دیگر مدیران دستگاه‌های سطح شهر است که هر مدیر شهری باید از آن برخوردار باشد.

وی در پایان گفت: هر مدیری باید تعامل منطقی با همه مدیران شهرستانی، استانی و کشوری ایجاد کند، مدیری موفق خواهد بود که بتواند با دولت و دستگاه‌های نظارتی، امنیتی و متنفذین شهری تعامل داشته باشد و سرمایه‌گذاران را مورد توجه قرار دهد چون سرمایه‌گذاران یکی از منابع اصلی پیشرفت و توسعه هر شهری محسوب می‌شوند.

شهردار آینده بابل نباید دیکتاتور باشد

محمدحسین منصف رییس کمیسیون فرهنگی و هنری شورای اسلامی دوره چهارم شهر بابل که به عنوان بزرگترین منتقد شهردار بیژنی محسوب می‌شود اظهار کرد: در انتخاب شهردار بعدی بابل اگر کسی عاقل باشد از یک سوراخ دوبار گزیده نمی‌شود، آقای بیژنی این شورا را گزید و شورای بعدی با بررسی عملکرد نزدیک به 21 ماهه ایشان این موضع را به راحتی درک خواهد کرد.

وی افزود: در حال حاضر نیز عملکردهای غیرقانونی شهردار بیژنی، تخلفات ایشان و عدم اجرای مصوبات و حرکات قلدرمابانه در اجرای برخی از پروژه‌ها به وضح مشهود است و شواهد عینی آن موضوع تالاب حیدرکلا و جشن بهار نارنج در روزهای پایانی کار ایشان است.

رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر بابل در دوره چهارم ادامه داد: ایشان به حرف‌ها توجهی نمی‌کنند و خود را فراتر از اعضای شورای شهر می‌داند اما بدانند شورا به واسطه انتخاب شهردار در جایگاه بالاتری قرار دارد و انتظار احترام و اجرای مصوبات شورا که نمایندگان مردم هستند را برآورده نمی‌کند.

منصف تصریح کرد: عدم اجرای مصوبات بی‌احترامی به حدود 250 هزار نفر از شهروندان بابلی است و در کنار این مسئله ادعای مردم‌داری معنایی ندارد.

وی افزود: جالب‌تر این که در ماه‌های اخیر القابی مانند سردار سازندگی از سوی برخی به ایشان دادند که بسیار تعجب برانگیز است، به نظر من باید به آقای بیژنی لقب تخریب‌کننده سازندگی داد و متاسفم برای کسانی که به دروغ القاب به افراد می‌دهند.

عضو شورای اسلامی شهر بابل در دوره چهارم در پایان گفت: شهردار آینده بابل نباید دیکتاتور باشد و شهرداری را پادگان فرض کند، نباید در ابتدای ورود دروغ بگوید و امیدواریم شهردار بعدی پروژه‌های زیرساختی اساسی در این شهر انجام دهد.

براساس این گزارش، با توجه به موقعیت استراتژیک شهر بابل از نظر فضای سیاسی و اجتماعی در کنار جمعیت بالایی که این شهر دارد و با وجود بیش از 20 دانشگاه در این کلان‌شهر، مردم شهر بهارنارنج در نگاه منتخبین دوره چهارم و پنجم شورای اسلامی این شهر احتیاج به شهرداری دارند که در کنار روحیه تعامل‌گرایی و تخصص بتواند مشکلات اصلی بابل مانند جمله ترافیک، ورود سرمایه‌گذار، زیرسازی شهری مناسب و توجه به بافت تاریخی فرهنگی شهر را در کنار مشکل پسماند حل کند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :