آخرین عناوین

يکشنبه 14 دی 1393-10:5 کد خبر:4420

شیرابه زباله ها در بهشت ایران:

شیرابه ها همچنان معضلی بزرگ در مازندران

شیرابه زباله ها در بهشت ایران، معضلی بزرگ و دغدغه اصلی برای مردم و مسئولان شده است


به گزارش خزرخبر و به نقل از فارس، ساخت کارخانه کمپوست شرق مازندران در بهشهر، دیرزمانی است که با همکاری شهرستان‌های بهشهر، نکا و گلوگاه و شهرهای خلیل‌شهر و رستمکلا آغاز شده و در آستانه افتتاح است اما لزوم فرهنگ‌سازی دفن بهداشتی زباله و تفکیک آن از مسائلی است که باید همواره مورد توجه قرار بگیرد و با افتتاح کمپوست در دستور کار باشد. 
سال‌ها است که زباله در بهشت ایران، مازندران و در شرق این استان، به معضل و دغدغه اصلی برای مردم و مسئولان تبدیل شده است و در این گذر چاره‌اندیشی‌های مختلفی برای دفن بهداشتی زباله، از سوی مردم و مسئولان انجام شده است که باید استمرار یابد.
تفکیک زباله، درسی که دوره‌گردها به مردم یاد دادند
دپوی غیربهداشتی و عدم رعایت استانداردهای زیست محیطی از دیگر مشکلاتی است که مردم این دیار با آن دست به گریبان هستند.
طلای کثیف، منبع بزرگی برای درآمدزایی اقتصادی است که باید با همکاری همه‌جانبه مسئولان و مردم در جهت تفکیک زباله و فرهنگ‌سازی مناسب، مشکلات ناشی از پسماند و زباله را رفع و در جهت رونق اقتصادی گام برداریم.
ساماندهی زباله و تفکیک از مبداء، منبع درآمد مناسبی است که این روزها در شهر و دیارمان رونق گرفته که با وجود ایجاد چهره نامناسب برای شهر به دلیل آویزان بودن دوره‌گردها در سطل‌های زباله، موجب شده که از انباشت آن در کوچه و خیابان و گذرگاه‌ها جلوگیری شود و دوره‌گردان نیز به رونق اقتصادی در حد خود برسند. 
البته درهمین حوالی، همین طلای کثیف که منبع درآمدی برای عده‌ای دوره‌گردان شده است در جای دیگر بلای جان مردم شده و داد روستانشینان را درآورده و به نوعی طلای کثیف، به جای تولید ثروت به جان طبیعت و مردم افتاده است.
محمد برزگرنژاد یکی از ساکنان روستای زرندین نکا، در گفت‌‌وگو با خبرنگار فارس در نکا، با بیان  اینکه مکانی که از طریق شهرداری، برای دفن زباله در خارج از این روستا در نظر گرفته شده نامناسب است، افزود: شیرابه‌های ناشی از دفن این زباله‌ها در جنگل‌ این منطقه، موجب آلودگی در منابع آب و خاک شده و سلامتی مردم منطقه را به خطر انداخته است که مسئولان باید چاره‌اندیشی کنند. 
وی اظهار کرد: با دفن غیربهداشتی زباله و عدم رعایت اصول بهداشتی و بهسازی زیست محیطی، انواع و اقسام بیماری‌ها گریبان‌گیر مردم شده و ایجاد بوی نامطبوع، چشم‌اندازهای بد و نشت شیرابه زباله‌ها، موجب آلودگی شدید محیط زیست اطراف در وسعت 10 هکتاری و حتی در زمین‌های کشاورزی به وسعت 100 هکتار در روستای زرندین شده است که باید چاره‌اندیشی مناسب انجام شود.
علی زائر از دیگر شهروندان نکایی، با اشاره به طولانی شدن راه‌اندازی کمپوست شرق مازندران به خبرنگار فارس گفت: طولانی شدن زمان افتتاح کارخانه کمپوست موجب شده که بحران زباله در نکا بیشتر نمود پیدا کند.
وی ادامه داد: به دلیل اختصاص اعتبارات شهرداری‌ها برای ساخت کمپوست، برای بهینه‌سازی محل دفن بهداشتی زباله در شرایط فعلی کار جدیدی صورت نگرفته است که موجب افزایش مشکلات شده است.
زائر گفت: افتتاح کارخانه کمپوست راهی برای دفن بهداشتی زباله و رفع بحران فعلی در نکا است که می‌تواند علاوه بر کمپوست زباله‌ها برای فرهنگ‌سازی تفکیک زباله از مبداء با فرهنگ‌سازی مناسب در بین شهروندان موثر باشد.  
فاطمه طالبی یکی دیگر از روستاییان نکا نیز با ابراز نگرانی از دپوی زباله در برخی از معابر و کنار رودخانه نکا در مرکز شهر گفت: رهاکردن زباله در این مکان‌ها سلامت شهروندان و به‌ویژه کودکان را به خطر انداخته که مدیریت شهری باید در این رابطه چاره‌اندیشی کند.
وی ادامه داد: وجود جوی‌هایی پر از زباله در برخی از مواقع موجب شده که چهره شهر به زباله‌دانی تبدیل شود و بوی نامطبوع آن برای ما و رهگذران آزاردهنده باشد.
تفکیک زباله خانه‌به‌خانه
شهردار نکا نیز در ادامه با اشاره به تولید روزانه بین 40 تا 50 تن زباله در شهر نکا به خبرنگار فارس گفت: این زباله‌ها با رعایت کامل مسائل زیست‌محیطی دفن می‌شود و مشکلی در این رابطه وجود ندارد.
سید عیسی میری‌قلعه‌سری، اظهار کرد: مدفن فعلی زباله در روستای زرندین نکا واقع شده است که براساس رعایت نکات زیست محیطی و هماهنگی با منابع طبیعی انتخاب شده و با توجه به ایجاد استخر شیرابه مشکلی در جاری شدن شیرابه به محیط زیست وجود ندارد.
وی ادامه داد: تفکیک زباله خانه‌به‌خانه از برنامه‌های شهرداری است که در این اقدام، با تفکیک زباله‌ تر و خشک، گامی مهم در امر سلامت شهروندان برداشته می‌شود.
به گزارش فارس، براساس اعلام کارشناسان شرق مازندران، روزانه بیش از 200 تن زباله در شرق مازندران تولید می‌شود که با افتتاح کمپوست 250 تنی شرق مازندران مشکل دفن بهداشتی زباله‌ها رفع می‌شود.
اما به‌ راستی مسئول این نابسامانی‌ها کیست؟ مقصر دانستن مسئولان خدمات شهری به تنهایی کمی بی‌انصافی است؛ هر چند مسئولان شهری باید توجه ویژه‌‌ای را به این امر اختصاص دهند اما در برخی موارد، مقصر اصلی این معضل خود ما مردم و شهروندان هستیم که شهر را به این روز درآورده‌ایم و آن را تبدیل به زباله‌دانی بزرگ کرده‌ایم که به هر طرف که نگاه می‌کنی چیزی جز پسماند و نخاله مشاهده نمی‌شود.
البته نباید مسئله فرهنگ‌سازی نادیده گرفته شود چراکه فرهنگ‌سازی تفکیک زباله، اگر از همان ابتدای مدیریت شهری به‌درستی برای جامعه و مردم تبیین می‌شد شاهد چنین مشکلاتی نبودیم که دستیابی به چنین هدفی(فرهنگ‌سازی تفکیک زباله) در شرایط فعلی، نیازمند کار فرهنگی و فعالیت‌های اجرایی مناسب توسط مسئولان و مردم است.

مریم نظری

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :