آخرین عناوین

يکشنبه 14 دی 1393-11:43 کد خبر:4422

پراید و پژو در صدر جدول خودروهای قاتل:

جاده های نا امن و خودروهای قاتل /545 کشته در 8 ماه

لیست جاده های ناامن مازندران آنقدر بلند و بالا است که اگر بخواهیم نامی از آنها ببریم ممکن است جاده های قاتل دیگر از قلم بیافتند .


به گزارش خزرخبر و به نقل از وارش نیوز، اگر لقب جاده های مرگ را به راه های مواصلاتی استان بدهیم، چندان راه دوری نرفته ایم.

545 کشته در 8 ماهه نخست آمار باورنکردنی تصادف های رانندگی در جاده های شهری و برون شهری استان است که از این میزان 139 مورد یعنی 24 درصد مختص موتور سواران و مابقی به دیگر وسائل نقلیه اختصاص دارد.

 خانواده پژو و پراید نیز بیشترین کشته ها را در اختیار دارند و مازندران جزو استان هایی است که از آمار نگران کننده ای در زمینه تصادف اتوبوس های مسافربری رنج می برد.

چندانکه هنوز حادثه تلخ سقوط اتوبوس گرگان تهران در آمل از خاطره ها پاک نشده است، در آخرین نمونه  مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی بهشهر گفت: انحراف به چپ سواری پژو ، منجر به مرگ 2 سرنشین این خودرو در بهشهر شد .

حسین سراجی  روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد : در این حادثه که بامداد امروز در خیابان فرودگاه بهشهر رخ داد ، سواری پژو با 5 سرنشین به نیسان پارک شده در کنار جاده برخورد کرد که این بی احتیاطی به مرگ 2 سرنشین و مجروح شدن 3 تن دیگر از حاضران در این خودرو سواری انجامید .

وی بیان کرد : علاوه بر فوت شدن 2 سرنشین ، حال یکی دیگر از این سرنشیان وخیم گزارش شده است .

جاده های نا امن

لیست جاده های ناامن مازندران آنقدر بلند و بالا است که اگر بخواهیم نامی از آنها ببریم ممکن است جاده های قاتل دیگر از قلم بیافتند و خدای ناکرده ناراحت شوند.

اما به جز راه های اصلی مازندران به تهران( مخصومصا راه سوادکوه)، جاده تاکام، جاده بابلسر بهنمیر،جاده کیاسر، بیش از 40 درصد جاده های شرق استان و بسیاری از راه های مواصلاتی غربی برای رانندگان بی احتیاط کاملا نا امن است.

سال هاست که مدیران مختلفی به اداره راه و شهرسازی مازندران آمده اند اما برای جاده های استان فرقی نمی کند چه کسی مسئول راه و شهرسازی یا حمل و نقل و پایانه ها باشد، آنها خیالشان جمع است که کسی سراغشان را نمی گیرد و روند بهبود آنقدر کند است که شاید به سه نسل آنطرف تر هم نرسد.

با توجه به وضعیت فعلی بودجه در مازندران و ارثیه پروژه های نیمه کاره دولت قبل برای استانداری و ادارت کل استان بعید به نظر می رسد درسال آینده نیز اتفاقی خاصی در جاده های ما رخ دهد.

ارابه های مرگ و معضل معاینه فنی

پژو و پراید همانطور که پیش بینی می شد در صدر کشنده ترین خودروهای ایران و البته مازندران قرار دارند. سرعت بالا، نبود آموزش های کافی، بی اطلاعی خانواده ها از شیوه های نوین تربیتی در زمینه حمل و نقل و البته معاینات فنی همراه با پارتی بازی و بدون کیفیت لازم( البته نه در همه موارد) باعث شده است که خودروهای مازندران نا امن تر از گذشته شوند.

مدت ها است خبری از کیفی سازی معاینه فنی در مازندران مطرح نشده و با گذشت 4 سال هنوز نتیجه ارزیابی این بخش ها برای عموم مردم منتشر نشده است.

 به عقیده کارشناسان حمل و نقل، معینه فنی صحیح یکی از بهترین راه های کاهش آمار تصادف ها است که به همین دلیل ضرورت جدی گرفتن این مسئله از سوی مسئولان امر احساس می شود.

فرهنگ ضعیف رانندگی

بستن کمربند ایمنی دیگر بدل به فرهنگ یا بهتر است بگوئیم عادت  شده است، راننده ها هم به خاطر جان خودشان و هم از روی غریزه روزمره کمربند ایمنی شان را می بندند.

اما همچنان سرعت و سبقت غیرمجاز و خروج ازمسیر تعیین شده کمافی السابق ادامه دارد و دردسر پلیس راهنمایی و رانندگی استان را چند برابر کرده است.

گرچه آمارها از کاهش پراکنش اینگونه تخلفات در استان خبر می دهد اما همچنان به صورت مفرد و نقطه ای آمار تخلفات مذکور منجربه فوت در مازندران بالا است و پلیس نیز به تنها نمی تواند این مسئله را کنترل کند و نیاز به همکاری تمام نهادهای ذی ربط دارد.

سال هاست همه شعار می دهند پیشگیری بهتراز  درمان است اما گویا این شعار تزئینی فقط به درد نوشتن با خط نستعلیق و قاب گرفتن می خورد چون تا به حال در استان اجرا نشده است.

از مسئولان انتظار می رود در این زمینه برنامه ای مدون، اجرایی و البته گروهی تهیه کنند و با ایجاد کارگروه رسانه ای از موقعیت و ظرفیت بالای رسانه ها جهت فرهنگسازی در این مورد استفاده کنند، جای کارگروه رسانه ای حمل و نقل در استان آنقدر خالی است که هرچه در باره اش بگوئیم کم است.

ما منتظر می مانیم تا این کارگروه ایجاد شود و به وسیله آن فشارها بر مسئولان ذی ربط افزایش یابد در قدم اول جاده ها را سر و سامانی بدهند و مرحله به مرحله با اقدامات پیشگیرانه جان هم استانی ها و مسافرانی را که به استان می آیند از خطر مرگ حفظ کنند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :