آخرین عناوین

سه شنبه 17 مرداد 1396-9:0 کد خبر:44269

هزار راه نرفته حمایت از تولید در مازندران:

سنگ‌هایی که از جلوی پای تولیدکنندگان برداشته نمی‌شود

طرح حمایت از تولید در استان مازندران تنها با پرداخت تسهیلات به افراد بدهکار خلاصه می‌شود و مدیران استان بنا ندارند دیگر گزینه ها را محک بزنند.


به گزارش خزرخبر و به نقل از بلاغ، طرح حمایت از تولید در استان مازندران دوباره با برگزاری جلسات ستاد تسهیل در حال شکل‌گیری است، این در حالی است که گره اصلی مشکلات تولیدی در استان مازندران و حتی دیگر استان‌های کشور علاوه بر تامین نقدینگی تولید و عرضه کال‌های تولید شده در داخل و خارج از کشور است.

در داخل کشور طرح حمایت از تولید باید با جلوگیری از واردات بی‌رویه و قاچاق کالا انجام شود و در خارج از کشور هم از طریق سفارت‌خانه‌ها بستر برای صادرات کالا فراهم شود.

در حال حاضر مشکل بسیاری از واحدهای تولیدی در استان مازندران و دیگر استان‌ها عدم فروش کالاهای تولیدی است.

بخشی از نیازهای کشور پس از برجام از طریق واردات تامین می‌شد و این در حالی است که برای بسیاری از کالاهای که اقدام به خروج ارز برای آنها می‌شود در داخل کشور زمینه تولید آن وجود دارد.

متولیان استانی باید از ظرفیت خویش برای جلوگیری از واردات کالا خارجی که مشابه آن در استان تولید می‌شود، استفاده کنند و جلسات و پیگیری‌های خویش را در این حوزه معطوف کنند.

با بررسی دقیق در بسیاری از واحدهای تولیدی در استان مازندران مشخص می‌شود که به دلیل عدم مقرون به صرفه بودن تولید و یا وجود کالای مشابه خارجی بسیاری از واحدهای تولیدی در استان مازندران زمین‌گیر شدند.

شناسایی کشورهای که نیاز به کالای کشور ما دارند از اقداماتی است که باید به صورت عملی در برنامه کاری قرار گیرد.

با بررسی سفر مسئولان استانی به کشورهای مختلف مشخص شد که این سفرها چندان برنامه‌ محور نبوده و تنها برای طی تشریفات انجام شده است، به این دلیل که پس از این سفرها رونقی در زمینه صادرات محصولات تولیدی استان مازندران مشاهده نشده است.

با وجود مشکلاتی جدی که برای واحدهای تولیدی در استان مازندران وجود دارد، مسئولان استانی تنها به دنبال بدهکار کردن بیشتر واحدهای تولیدی هستند و با افتخار از برگزاری جلسات ستاد تسیهل در استان مازندران خبر می‌دهند.

در همین ارتباط حسن خیریان‎پور كه در جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید مازندران سخن می‌گفت از ثبت‌نام 513 واحد تولیدی حوزه صنعت و معدن و 237 واحد تولیدی بخش كشاورزی برای دریافت تسهیلات در سال جاری خبر داد و گفت: تسهیلات بسته رونق تولید علاوه بر حوزه صنعت و معدن به حوزه گردشگری و كشاورزی نیز اختصاص خواهد یافت.

وی بر تشكیل منظم جلسه ستاد تسهیل در استان و شهرستان‌ها تاكید كرد و گفت: با عنایت به نامگذاری سال 96 به عنوان سال اقتصاد مقاومتی و تولید و اشتغال جلسات ستاد تسهیل استان به صورت هفتگی برگزار و در مورد رفع موانع تولید شركت‌ها تصمیم‌گیری خواهد شد.

خیریان‌پور تاكید كرد: این تسهیلات در دو قالب سرمایه در گردش و نوسازی و بهسازی واحدهای صنعتی و تولیدی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

وی تصریح کرد: تاكنون با بررسی پرونده شركت‌های تولیدی، 108 واحد تولیدی واجد شرایط برای دریافت تسهیلات بسته رونق تولید سال 96 به بانك‌ها معرفی شدند كه تاكنون 12 میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است.

در این جلسه با حضور مدیران بانک‌ها، صاحبان شركت‌های تولیدی و مدیران، مسائل و مشكلات شركت شكر سرخ، شركت آب معدنی تیشان علم كوه، شركت نساجی مازندران، شركت فولادسازان دماوند و امیركلا مورد بحث و بررسی قرار گرفت و تصمیمات لازم گرفته شد.

براساس این گزارش، وضعیت کارخانه نساجی مازندران و علت زمین‌گیر شدن آن به خوبی برای بسیاری از مردم ملموس است که این واحد تولیدی به دلیل عدم فروش محصولات خویش و واردات بی‌رویه و عدم رقابت‌پذیری با چالش مواجه شد، در حال حاضر باید پرسید با وجود واردات بی‌رویه پارچه از کشورهای مختلف آیا با پرداخت تسهیلات می‌توان نسبت به احیا کارخانه نساجی که اقدام کرد؟ در دیگر واحدهای تولیدی مشابه هم با بررسی‌های اجمالی این نتایج حاصل می‌شود.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :