آخرین عناوین

سه شنبه 17 مرداد 1396-10:26 کد خبر:44272

خبرگزاری فارس گزارش می‌‌دهد:

سیراب نشدن برخی از اراضی شالیزاری مازندران

مشکل آب امسال نیز همانند سال‌های گذشته اراضی کشاورزی را تحت تأثیر قرار داده است و هنوز برخی اراضی تشنه آب بوده و سیراب نشدند.


خزرخبر:خوشه‌های طلایی برنج نشان از رنج شبانه‌روزی و طاقت‌فرسای برنج‌کاران هستند که در سرما و گرما نشای سبز را در دل زمین نشاندند.

مشکل آب امسال نیز همانند سال‌های گذشته اراضی کشاورزی را تحت تأثیر قرار داده است؛ چه بسیار اراضی که به دلیل نداشتن آب به بار ننشستند.

گویی مشکلات برنج‌کاران تمامی ندارد؛ با وجود اینکه مازندران دیار بارانی است و در سرما و گرما شاهد بارندگی در استان هستیم ولی هنور راهکار و تدبیر درستی برای استفاده از آب‌های سطحی در نظر گرفته نشده و هنوز برخی اراضی تشنه آب بوده و سیراب نشدند.

*استرس آبی برخی از اراضی شالیزاری مازندران

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در این‌باره اظهار کرد: مشکل آب در برخی از اراضی شرقی، انتهای سد شهید رجایی شهرهای جویبار و میاندورود مشاهده می‌شود.

دلاور حیدرپور با اشاره به اینکه برخی از اراضی تحت استرس آبی قرار دارند در حال تلاش هستیم خسارتی وارد نشود، اضافه کرد: بیش از یک‌هزار تا هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی شالیزاری مازندران تحت استرس خشکی هستند.

وی ادامه داد: با توجه به برداشت و کاهش نیاز آبی امیدواریم مشکلات استرس آبی در اراضی حل شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به اینکه گرما بیش از اندازه و تابستان کم بارش و خشک را سپری کردیم، افزود: کشاورزانی که آب به میزان کافی در اختیار دارند آبیاری منظمی داشته باشند، البته احتمال آفتاب سوختگی نیز می‌رود و  اگر خسارتی باشد الان خود را نشان نمی‌دهد.

* هیچ آبی از سدها برای کشت دوم در اختیار کشاورزان قرار نمی‌گیرد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران اظهار کرد: هیچ آبی از سدها برای کشت دوم در اختیار کشاورزان قرار نمی‌گیرد.

محمدابراهیم یخکشی با اعلام اینکه وضعیت بارندگی نیز خوب نیست، اضافه کرد: وضعیت آب‌دهی رودخانه‌ها نیز نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد کاهش داشت.

وی بیان کرد: ذخیره آب امسال سد شهید رجائی نسبت به سال گذشته ۵۰ میلیون متر مکعب کاهش یافته است که این مقدار آب در اختیار کشاورزان قرار گرفت.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران گفت: مردم در مصرف آب کشاورزی و شرب صرفه‌جویی کنند، چرا که مشکل کمبود آب جدی است.

براساس این گزارش، کشاورزان مازندران امیدوار هستند، روزی فرا رسد که مشکلات پایان یابد و بتوانند با خیالی آسوده به تولید محصول استراتژیک برنج ادامه دهند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :