آخرین عناوین

چهارشنبه 18 مرداد 1396-8:59 کد خبر:44286

مدیر خبرگزاری فارس در مازندران عنوان کرد:

لزوم تغییر استراتژی جناب مدیرکل در برخورد با رسانه‌ها/مهندسی ‌شدن جشنواره مشهود بود

مدیر خبرگزاری فارس در مازندران گفت:اگر شیوه مدیریت کردن رسانه‌های استان به همین منوال پیش رود، سال آینده مانند امسال در جشن روز خبرنگار حضور نمی‌یابیم.


به گزارش خزرخبر و به نقل از فارس، مهرانگیز عباسی با بیان اینکه رغبتی نسبت به حضور در جشن روز خبرنگار که توسط اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در چالوس تدارک دیده شده بود، نداشتم، اظهار داشت: با حفظ احترام برای همه همکارانم در غرب استان که همواره بنده را مورد لطف و تفقد خویش قرار داده‌اند، متأسفانه برخی اتفاقات ناخوشایندی که طی چند مدت اخیر رخ داد و فضای بی‌آلایش جامعه خبر را آلوده به یکسری سیاست‌زدگی‌ها کرد، انگیزه حضور بنده و بسیاری از همکارانم را برای حضور در این جشن از بین برد.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره پرحاشیه مطبوعات افزود: خانه مطبوعات و ارشاد استان که در ایام ارسال آثار، رسانه‌ها را مجاب می‌کردند که برای بالا رفتن آمار شرکت‌کنندگان جشنواره، خبرنگاران را برای شرکت در جشنواره ترغیب کنید، در روزهایی که همه منتظر نتیجه جشنواره بودند، بهانه بدون پروانه بودن برخی از خبرگزاری‌های کشوری که در مازندران نیز دفتر استانی دارند را به میان آوردند و مدیرکل شخصاً خبر حذف 250 مورد از آثار این خبرگزاری‌ها در جشنواره را اعلام کرد.

* بی‌اعتنایی مدیران استان‌های دیگر نسبت به بند ناعادلانه جشنواره

مدیر خبرگزاری فارس در مازندران با بیان اینکه با رایزنی‌هایی که با مسئولان رسانه‌ای استان‌های دیگر انجام شد، دریافتیم که چندین استان بدون اعتنا به این بند برای حمایت از خبرنگاران خود جشنواره را برگزار کرده‌اند، ادامه داد: وقتی مسئولان ارشاد مازندران با پیگیری‌های خبرگزاری‌ها مبنی بر اینکه بیش از حدود 80 درصد خبرها و گزارش‌های تولیدی استان از همین خبرگزاری‌هاست، مواجه شدند و اینکه بیشتر اخبار مطبوعات استان کپی‌برداری از همین رسانه‌هاست، طرحی جدید را ارائه کردند تحت عنوان مجزاسازی رسانه‌های با پروانه و بی‌پروانه که در پی این تصمیم آثار حذفی به‌صورت جدا داوری شود.

عباسی با عنوان اینکه از مدیرکل ارشاد انتظار می‌رفت این مشکل را به هر طریق ممکن رفع کند نه اینکه این شیوه نازیبا را برگزیند، اضافه کرد: مدیریت کلان خبرگزاری‌های فارس، ایرنا و ایسنا تاکنون در جدال با معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد به این نتیجه نرسیدند که برای مراکز استانی خود پروانه اخذ کنند و این مسئله معلوم نیست چه زمانی رفع شود و شاید هیچ‌گاه به نتیجه نرسد، در این میان رفتار مدیرکل ارشاد باید با توجه به شرایط استان و حقوق خبرنگاران باشد نه مدیر وزارتخانه که نهایتاً بخواهد او را توبیخ کند.

* گاهی توبیخ شدن می‌تواند باارزش‌ترین عملکرد یک مدیر باشد

وی بیان کرد: گاهی توبیخ شدن از سوی مدیر بالادست می‌ارزد تا حقوق خبرنگاران حفظ شود، در گفت‌وگویی که دوستان با برخی از مدیران کل ارشاد دیگر استان‌ها داشتند، آنها عنوان کرده بودند که واهمه‌ای از توبیخ شدن ندارند و حفظ حقوق و شأن خبرنگاران‌شان برای آنها از هر چیزی بالاتر است.

* شأن رسانه‌های مرجع حفظ نشد

مدیر خبرگزاری فارس در مازندران خاطرنشان کرد: تا آخرین لحظه جناب مدیرکل ارشاد کوتاه نیامد و نهایتاً مدل نامناسب تفکیک رسانه‌ها را انتخاب کرد که با این وضع شأن رسانه‌هایی که بار عمده اخبار استان را به دوش می‌کشند، محفوظ نماند؛ در نکته‌ای در خور توجه وی عنوان کرده که از یک‌سال گذشته اعلام کرده است که دفاتر خبرگزاری‌ها باید پروانه داشته باشند، این ادعا مورد تأیید نیست؛ هرچند همانطور که گفتم اخذ پروانه اصلاً در اختیار مدیران استانی رسانه‌ها نیست، بلکه این سیاست‌گذاری در سطح کلان این رسانه‌ها می‌گنجد.

* گلایه بسیاری از خبرنگاران و حضور نیافتن در جشن روز خبرنگار

عباسی با اعلام اینکه بسیاری از خبرنگارانی که حق بزرگی بر جامعه خبر استان دارند با تماس با بنده گلایه‌های خود را عنوان کردند و حاضر به حضور در جشن روز خبرنگار نشدند، تأکید کرد: متأسفانه یک روز که باید دل خبرنگاران شاد می‌شد، با برخی رفتارها این سرور از آنها گرفته شد؛ سال گذشته نیز در پرداخت هدیه روز خبرنگار با تأخیری 7 ماهه مواجه بودیم و برای عده‌ای نیز یک سال به طول انجامید، اینگونه رفتار با خبرنگاران نهایت بی‌انصافی‌ست.

* برتری غیرطبیعی برخی رسانه‌های خاص در جشنواره

وی در ادامه با اشاره به نحوه داوری جشنواره تصریح کرد: داوری آثار نیز در نوع خود جالب است، مدیرکل محترم که مدعی‌ست این آثار توسط داوران تهرانی قضاوت شده اما هر ساله شاهد برتری غیرطبیعی برخی رسانه‌های خاص هستیم که ناآگاه‌ترین افراد نیز در این نوع داوری به فرایند جناحی بودن نتایج پی خواهند برد.

مدیر خبرگزاری فارس در مازندران ادامه داد: به‌عنوان مثال خبرنگاران خبرگزاری فارس مازندران با شرکت در جشنواره‌های مختلف ملی در بخش‌های مختلف صاحب عناوین برتر می‌شوند اما در یک جشنواره استانی از کسب عنوان محروم می‌مانند.

عباسی افزود: با برگزاری جشنواره اخیر مطبوعات، عمده خبرنگاران به مهندسی شدن این جشنواره پی بردند و ناعدالتی پررنگ‌تر از همیشه رخ نمایاند.

* لزوم تغییر استراتژی جناب مدیرکل در برخورد با رسانه‌ها

وی اظهار کرد: اگر شیوه مدیریت کردن رسانه‌های استان از سوی جناب مدیرکل ارشاد به همین منوال پیش رود، سال آینده نه‌تنها در جشنواره شرکت نخواهیم کرد بلکه به‌مانند امسال نیز در جشن روز خبرنگار حضور نمی‌یابیم.

* ارزشمندتر از هزاران جشن

مدیر خبرگزاری فارس در مازندران در پایان گفت: شادمانی و مسرتم در روز خبرنگار امسال اینگونه رقم خورد که مادر جوان معلولی که درخواست پرستار و یک تخت مناسب داشت، به‌دنبال انتشار خبر فارس با بنده تماس گرفت و گفت امروز مسئولان بهزیستی تخت را برای پسرم آوردند و پرستارش را هم دائمی کردند و این ارزشمندتر از هزاران جشن برایم بود.

 

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :