آخرین عناوین

شنبه 14 تير 1393-15:47 کد خبر:443

توقف ساخت کشتارگاه صنعتی شرق مازندران و خطر سلامت مردم؟!

گوشت‌های آلوده سلامت 300 هزار نفر را تهدید می‌کند

عملیات ساخت تنها کشتارگاه نیمه‌صنعتی شرق مازندران، متوقف است و این در حالی است که کشتارهای غیر بهداشتی در گوشه و کنار شهرها، سلامت حداقل 300 هزار نفر از مردم بهشهر، نکا و گلوگاه را تهدید می‌کند.


به گزارش خزرخبر و به نقل از فارس، بر اساس توافق فرمانداران و شهرداران سه شهرستان نکا، بهشهر و گلوگاه و در نظر گرفتن موضوعاتی چون عرصه و اعیان ملک مورد نظر، تامین منابع و استفاده از منابع و سهم یکسان، مقرر شد تا کشتارگاه صنعتی شرق مازندران واقع در دو هکتار از اراضی شهرک صنعتی شهید نظری نکا، با مشارکت 51 درصدی شهرداران 5 شهر و مشارکت 49 درصدی مجامع امور صنفی و صنف قصابان سه شهرستان، ساخته شود.

از این موضوع حدود 5 سال می‌گذرد و قرار بود کشتارگاه نیمه صنعتی شرق مازندران، تا پایان سال 92 با هزینه 1.5 میلیارد تومان به بهره‌برداری برسد.

با تعطیلی کشتارگاه‌های سنتی، شاهد افزایش تخلفات کشتار و توزیع غیر بهداشتی گوشت در شرق مازندران هستیم، معضلی که سلامت مردم این منطقه را به خطر انداخته است.

ابتلای یک نفر در بهشهر به «تب کریمه‌ کنگو» که البته جان سالم به در برد، همچنین تهدید بیماری ویروسی دیگری به نام «لمپی‌اسکین» در کشور، تلنگری جدی به مسئولان است که اهرم‌های بازدارنده علیه متخلفان و برهم‌زنندگان سلامت مردم را با قدرت بیشتری به‌کار بگیرند.

*توافق برای تامین گوشت سالم از کشتارگاه «دام شرق»

در مرداد 89، علاوه بر تعطیلی کشتارگاه‌های سنتی شرق مازندران، کشتارگاه‌های 10 شهرستان دیگر در مرکز و غرب استان نیز تعطیل شد تا این ابزارِ بازدارنده بتواند فرمانداران، شهرداران و مجامع امور صنفی را نسبت به ساخت هر چه سریع‌تر کشتارگاه‌های صنعتی و نیمه‌صنعتی و یا تهیه کشتار سالم از کشتارگاه‌های بهداشتی، ترغیب کند.

طبق تصمیم کار گروه‌های سلامت و امنیت غذایی سه شهرستان شرق مازندران، مقرر شد تا کشتارها از کشتارگاه «دام ‌شرق» واقع در جاده ساری - جویبار تامین شود و حتی شهرداری بهشهر در آن زمان، 20 میلیون تومان بابت خرید یک ماشین حمل گوشت هزینه کرد تا قصابان، بهانه‌ای برای هزینه حمل و نقل نداشته باشند.

پس از چندی، شهرداری بهشهر تقاضا کرد تا به‌دلیل افزایش قیمت بنزین، مبلغ ناچیزی معادل 250 تومان باید هر کیلو گوشت از قصابان دریافت شود، عده‌ای از قصابان با پیشنهاد شهرداری موافقت کردند اما این روند تا جایی پیش رفت که بسیاری از قصابان، تمکین نکرده و معترض شدند.

این موج اعتراض و عدم تمکین، در شهرستان گلوگاه که فاصله بیشتری تا رسیدن به کشتارگاه دام شرق دارد، بسیار اندک و نزدیک صفر بوده و در شهرستان نکا نیز کمتر از بهشهر است.

سال 91، با پلمب یکی از قصابی‌های متخلف در بهشهر، تعداد زیادی از قصابان به نشانه اعتراض، از عرضه گوشت خودداری کرده و مغازه‌های خود را بستند، اما شورای تامین و کارگروه سلامت و امنیت غذایی، با توزیع گوشت‌های بسته‌بندی در 8 نقطه بهشهر، مانع از بهانه‌های قصابان متخلف شد، به‌طوری‌که قصابان پس از چند روز، دوباره پای کار آمدند.

اما این‌که مشکل اصلی از کجا است و چه کسی باید پاسخگو باشد، موضوع مهمی است که به آن پرداخته‌ایم.

× فرماندار بهشهر: بخشی از کشتارها، غیر بهداشتی است

فرماندار بهشهر، به صراحت اعلام کرده که ما می‌دانیم بخشی از کشتارهای شهرستان، غیر بهداشتی است و باید عوامل بازدارنده را قوی‌تر کنیم.

وی با بیان این‌که یقینا مجمع امور صنفی نیز با این روند، مخالف است، اظهار داشت: صنف قصابان باید همکاری کند که حداقلِ استانداردها رعایت شود، سلامت مردم شوخی‌بردار نیست و تا افتتاح کشتارگاه صنعتی باید گوشت مورد نیاز نیاز شهرستان، از کشتارگاه‌های مجاز وارد شود.

نماینده دولت در بهشهر، گفت: با متخلفانی که دست از تکرار جرایم بر نمی‌دارند و سلامت مردم را فدای منافع شخصی می‌کنند، برخورد خواهیم کرد.

*رئیس دامپزشکی بهشهر: ابزارها و جرایم، بازدارنده نیست

رئیس دامپزشکی شهرستان بهشهر نیز معتقد است؛ 5 سال از تعطیلی کشتارگاه سنتی بهشهر می‌گذرد اما هنوز به‌دلیل ناهماهنگی‌های ایجادشده، کشتارگاه شرق مازندران به بهره‌برداری نرسید، وضعیت فعلی، سلامت شهروندان را تهدید می‌کند و ما نگران سلامت مردم هستیم.

هایده باقری تصریح کرد: در یکی دو ماه گذشته 30 مورد تخلف از قصابان تایید شد و همه این موارد را به مراجع قضایی سپردیم اما جرایم و احکام، بازدارنده نیست و به نظر می‌رسد باید بستر صحیح فرهنگی، جا بیفتد.

وی با اشاره به 850 نوع بیماری مشترک بین انسان و دام، گفت: اکنون بیماری ویروسی آبله گاوی (لمپی‌اسکین) وارد کشور شده و تا تهران و سمنان آمده است، باید مراقب دام‌ها و عرضه گوشت در قصابی‌ها و فروشگاه‌های مواد گوشتی باشیم.

عضو کارگروه سلامت و امنیت غذایی با اشاره به فعالیت قصابی‌های بدون جواز و تکرار جرایم آنها، اظهار داشت: در این اواخر، نیم‌تن گوشت غیر بهداشتی را معدوم‌سازی کردیم که در یکی از قصابی‌ها فقط 40 کیلو گوشت فاسد ضبط شد.

باقری با ابراز نگرانی از وضعیت موجود، گفت: تشکیل اکیپ‌های سلامت متشکل از نیروی انتظامی، شهرداری، محیط زیست، شبکه دامپزشکی، شبکه بهداشت و درمان، و دادستانی باید وارد عمل شوند، احکام فعلی بازدارنده نیست و باید برخورد جدی‌تری اعمال شود.

وی در پایان، گفت: فاصله شهرستان گلوگاه تا جاده جویبار 25 کیلومتر بیشتر از بهشهر است اما آن‌ها تمکین می‌کنند و به دنبال گوشت سالم هستند هر چند مواردی هم تخلف وجود دارد، تصور نکنید باید کشتارگاه در نزدیکی شهر ما باشد تا تمکین کنیم؛ در سراسر استان گیلان فقط سه کشتارگاه صنعتی وجود دارد.

*نماینده اتاق اصناف: قصاب‌ها مشکل دارند!

نماینده اتاق اصناف بهشهر، گفت: قبل از تعطیلی کشتارگاه سنتی بهشهر باید فکری می‌شد تا این اتفاقات رخ ندهد.

بهرام نیکزاد، اظهار داشت: شهرداری در ابتدا قول داد که ماشین در اختیار قصابان بگذارد اما بعد از 20 روز، انجام نداد.

وی معتقد است؛ قصاب‌ها مشکل دارند، آن‌ها باید برای دو لاشه گوشت بروند جویبار و بیایند و کرایه حمل و نقل بدهند!

نیکزاد پیشنهاد داد؛ کشتارگاه سنتی واقع در شهید آباد، با اندکی تغییرات تبدیل به نیمه‌صنعتی شود و قصابان، دیگر متحمل هزینه نشوند.

نماینده اتاق اصناف بهشهر همچنین از رایزنی با علی نبییان معاون عمرانی استاندار مازندران برای رسیدن به این مقصود، خبر داد.

*مدیر شبکه بهداشت بهشهر: شغل چوب‌داری با عرضه گوشت فرق دارد 

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان بهشهر به نوعی در پاسخ نماینده اصناف، با بیان این‌که بین شغل چوب‌داری با عرضه گوشت تفاوت وجود دارد، تصریح کرد: نمی‌توانیم سلامت 180 هزار نفر را برای منافع چوب‌داری و 52 قصاب به خطر بینداریم، چرا وقتی همه‌چیز برای تامین گوشت سالم مهیا است باید از خط قرمز عبور کنیم؟

محمدتقی صالح‌طبری، با اشاره به خرید یک دستگاه ماشین حمل گوشت توسط شهرداری بهشهر، گفت: وقتی قصاب می‌خواهد گوشت مردار را کشتار کند و به خورد مردم بدهد، طبیعی است که برای بردن دو گوسفند به کشتارگاه صنعتی به دنبال بهانه است.

وی بیان داشت: شهرداری بهشهر تقاضا کرده که به ازای هر یک کیلو گوشت، فقط 250 تک‌تومانی دریافت کند، این مبلغ چیز زیادی نیست و معلوم است که ضعف قصاب‌ها اجازه نمی‌دهد گوشت سالم تهیه کنند.

دبیر کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان بهشهر، اعلام کرد: در برخی قصابی‌ها مشاهده شده که یک لاشه گوشت ممهور به مهر را به مدت یک هفته نگه می‌دارند تا در کنار آن، چند کشتار غیربهداشتی هم به فروش برسانند.

وی با اشاره به توزیع 25 تا 30 درصد گوشت مصرفی شهرستان از طریق فروشگاه‌ها، از مردم درخواست کرد؛ گوشت سالم، بهداشتی و مطمئن را از فروشگاه‌های عرضه مواد گوشتی و فروشگاه‌های زنجیره‌ای تهیه کنند.

*عضو شورای شهر بهشهر: باید فرهنگ‌سازی کرد

عضو شورای شهر بهشهر با بیان این‌که گویا با ادامه روند فعلی، امیدی به آینده نیست و کشتارگاه صنعتی شرق مازندران نیز با مشکل مالی روبه‌رو است، تنها راه حل را فرهنگ‌سازی، دانست.

اسکندر اسدی، بیان داشت: باید بیماری‌های مشترک بین انسان و دام و ضرورت کشتار در کشتارگاه‌های صنعتی را بیشتر به اطلاع عموم رساند.

وی معتقد است؛ اگر مردم به این امر واقف باشند، در تهیه گوشت سالم دقت بیشتری به خرج می‌دهند و در این‌صورت قصاب‌ها نیز نسبت به عرضه گوشت سالم دغدغه خواهند داشت.

به گزارش فارس، آنچه که در سخنان نماینده اصناف بهشهر مبنی بر کشتارگاه سنتی در روستای شهیدآباد به میان آمده است؛ در واقع مرکز توزیع دام زنده است و این محوطه برای تبدیل به یک کشتارگاه حتی نیمه‌صنعتی نیاز به صدها میلیون تومان اعتبار و زمان کافی دارد، بنابراین شایسته است تا مسئولان امر، به‌جای هزینه‌های گزاف و خرده‌کاری‌هایی که پاسخگوی فعالیت‌های درازمدت و کلان نیست و تنها پایمال‌کردن منابع بیت‌المال برای منافع عده‌ای را شامل می‌شود، این هزینه‌ها برای تسریع در ساخت کشتارگاه نیمه‌صنعتی شهرک نکا هزینه شود تا حداقل سلامت 300 هزار نفر از مردم نکا، رستم‌کلا، خلیل‌شهر، بهشهر و گلوگاه، به خطر نیفتد.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :