آخرین عناوین

شنبه 27 دی 1393-9:5 کد خبر:4506

باز هم هشدار در مورد یک معضل بزرگ:

ورود فاضلاب به دریای خزر تهدیدی جدی است

بوی نامناسب و ورود سیاه آب‌ها همه و همه نشان دهنده وضعیت ناخوشایند کرانه آبی رنگ شمال ایران است، اما آدم‌ها سکوت دریا را رضایت از عملکرد خود می‌دانند.


به گزارش خزرخبر و به نقل از فارس،دریای خزر از مهم‌ترین ظرفیت‌های ایران درحوزه‌ گردشگری به‌شمار می‌رود همواره به‌ ویژه با آغاز فصل تابستان جمعیت بسیاری از استان‌های مختلف کشور به شوق دیدن دریا به مازندران سفر می‌کنند.

وجود دریا به‌ عنوان یکی از مواهب طبیعی در مازندران سبب شده این استان سالانه پذیرای گردشگران بسیاری باشد اما، لب‌های کف کرده دریا، بوی نامناسب و ورود سیاه آب‌ها به دریاچه محاط خزر همه و همه نشان دهنده وضعیت ناخوشایند کرانه آبی رنگ شمال ایران است، اما آدم‌ها باز هم نامهربانانه سکوت دریا را  رضایت از عملکرد خود می‌دانند.

*ورود فاضلاب‌‌های خانگی و صنعتی به دریای خزر

 امروزه شاهد ورود فاضلاب‌های خانگی و صنعتی به رودخانه‌های مازندران و در نهایت به دریای خزر هستیم ده‌ها رودخانه استان با فاضلاب‌های خانگی و صنعتی آلوده شدند و این آلودگی نهایتاً به دریا می‌رسد که به‌ عنوان تهدیدی جدی مطرح است.

در حال حاضر آلودگی دریای خزر به حدی رسیده که حتی گفته شده ماهیان نیز دچار آلودگی شدند و موضوع ورود فاضلاب‌های خانگی و صنعتی به دریا این مشکل را دوچندان کرده‌است.

ناصر مهردادی مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در ساری در این باره گفت: فاضلاب‌های خانگی و صنعتی، پسماندهای شهری، صنعتی و مسائلی از قبیل برداشت بی‌رویه شن و ماسه به نوعی آلودگی رودخانه‌ها و در نتیجه دریای خزر را در پی داشته‌ است.

وی با اشاره به وجود 23 رودخانه مهم در مازندران، گفت: سه رودخانه مهم که از لحاظ زیست‌محیطی حائز اهمیت هستند نیز مشکلاتی را دارند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران تصریح کرد: کشورهای اطراف دریای خزر و همچنین استان‌های همجوار نیز فاضلاب را وارد دریای خزر می‌کنند و به‌ نوعی در آلودگی سهم دارند.

*اجرای طرح‌هایی مدیریت فاضلاب

مهردادی با اعلام اینکه برنامه‌های برای مدیریت فاضلاب در دست اجرا است، افزود: دولت مصوب کرده در استان‌های شمالی شبکه جمع‌آوری فاضلاب راه‌اندازی شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با بیان اینکه در حال حاضر تمامی واحدهای آلاینده به‌خوبی رصد می‌شود، اظهار داشت: در صورت وجود آلودگی به‌ صورت جدی با آن برخورد می‌شود.

*شکایت از واحدهای صنعتی

مهردادی با اشاره به وجود بیشترین تعداد شهرک‌های صنعتی در مازندران، گفت: از 48 واحد شهرک صنعتی تنها هشت مورد آنها دارای تصفیه‌خانه فاضلاب هستند و در هنگام برخورد با این واحدها مسائلی مانند نقدینگی را مطرح می‌کنند حتی از برخی از شهرک‌های صنعتی شاکی هستیم که باید تصفیه‌خانه فاضلاب راه‌اندازی کنند.

* برداشت بی‌رویه شن و ماسه از بستر رودخانه‌ها

وی با اعلام اینکه برداشت بی‌رویه شن و ماسه از بستر رودخانه‌ها مشکلات را دوچندان می‌کند، گفت: در گذشته رودخانه‌ها توان مقابله داشتند در صورتی‌که در حال حاضر این مساله آلودگی را افزایش می‌دهد.

*برخورد با واحدهای آلاینده

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با تاکید بر اینکه با تمام توان با بحث آلاینده‌ها برخورد می‌کنیم، افزود: به هیچ وجه از این موضوع چشم‌پوشی نمی‌کنیم.

مهردادی اظهار داشت: محیط زیست مازندران به‌ دلیل وجود دریا و جنگل بسیار پر چالش است که بحث ساماندهی زباله مشکلات را دوچندان می‌کند.

وی یادآور شد: دستگاه‌های مرتبط همه پای کار هستند ولی ساماندهی تمامی مسائل اعتبارات بسیاری می‌طلبد.

*هیچ ماهی دریای خزر را آلوده اعلام نمی‌کنیم

حسین رضوانی مدیرکل دامپزشکی مازندران نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در ساری گفت: در ارتباط با آلودگی و وجود بیماری در دریای خزر هیچ ماهی را آلوده اعلام نمی‌کنیم.

وی اظهار کرد: امسال عنوان شد که کفال ماهیان داری بیماری و آلودگی هستند که هیچ مشکلی دراین باره وجود ندارد.

*تمام ماهیان دریای خزر سالم هستند

مدیرکل دامپزشکی مازندران خاطرنشان کرد: با توجه به آخرین آزمایش‌های انجام شده تمام ماهیان دریای خزر سالم هستند و مصرف آن بلامانع است.

رضوانی با اعلام اینکه هیچ موردی از بیماری در دریای خزر برای ماهیان وجود ندارد،اضافه کرد: آب‌های داخلی مازندران سالم هستند و هیچ‌گونه آلودگی ندارد.

وی با تاکید بر اینکه قصد ما این نیست که برای مردم شبهه ایجاد شود، بیان‌ کرد: نگاه ما برای مصرف‌کننده و تولیدکننده، نگاه حمایتی است.

*ورود فاضلاب‌های صنعتی و خانگی به رودخانه‌های مازندران

محسن اعرابی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز درباره آلودگی دریای خزر و مسائل بعد از آن نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در ساری اظهار کرد: یک‌سری فاضلاب‌های صنعتی و خانگی وارد رودخانه‌های استان به‌ ویژه هراز، تجن و بابل‌رود می‌شوند که این آلاینده‌ها به دریای خزر رسوخ پیدا می‌کند.

*ضرورت ارتقای زیرساخت‌های جمع‌آوری فاضلاب در مازندران

وی با تاکید بر اینکه باید زیرساخت‌های جمع‌آوری فاضلاب در مازندران ارتقا پیدا کند، گفت: شبکه جمع‌آوری فاضلاب در استان راه‌اندازی شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران درباره ساماندهی مراکز دفن فاضلاب صنایع نیز تصریح کرد: هر واحد صنعتی باید دارای تصفیه‌خانه فاضلاب باشد تا آلودگی به همراه نداشته باشد.

به گزارش خبرگزاری فارس، دریای خزر سالانه تعداد بسیاری از مردم را با جاذبه‌‌های فراوانش به سمت خود جلب می‌کند و ما نیز باید مراقب باشیم که این نعمت خدادادی را به نسل‌آینده منتقل کنیم و با راه‌اندازی شبکه جمع‌آوری فاضلاب و حراست از دریا آلودگی آن را کاهش دهیم.

 

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :