آخرین عناوین

شنبه 21 مرداد 1396-17:9 کد خبر:45327

انتقاد معاون بهزیستی مازندران :

مناسب‌سازی معابر برای معلولان در مازندران انجام نمی‌شود

معاون بهزیستی مازندران گفت:در بالاترین ارزیابی انجام شده در استان، مناسب‌سازی معابر برای معلولان در مازندران رعایت و انجام نشده است.


به گزارش خزرخبر و به نقل از فارس،عبدالرضا قلندری در ارتباط با بحث مناسب‌سازی امکان عمومی برای تردد معلولان و افراد سالمند اظهار داشت: قانون حمایت از معلولان برای مناسب‌سازی دستگاه‌ها در سال 83 تصویب شد و دستگاه‌های اجرای کشور را ملزم که زمینه دسترسی مناسب معلولان به مراکز اداری را فرهم کنند.

وی تصریح کرد: در بالاترین ارزیابی انجام شده در استان مازندران این موارد رعایت نشده است.

معاون توانبخشی بهزیستی مازندران، با اعلام اینکه در بهبود رفت و آمد برای معلولان در حوزه شهری تنها در شهر ساری اقداماتی انجام شده است، گفت: در سایر شهرهای استان این موارد رعایت نمی‌شود.

وی با بیان اینکه 9.8 درصد جمعیت مازندران سالمند هستند، گفت: بسیاری از سالمندان استان برای دسترسی به امکان عمومی با مشکل مواجه هستند و باید تلاش کنیم که بستر برای سالمند در حوزه شهری به خوبی فراهم شود.

قلندری اضافه کرد: مناسب‌سازی در سطح پاساژهای استان مازندران هم رعات نمی‌شود با وجود بیان دغدغه‌ها در کمیته مناسب‌سازی ولی به صورت عملی اقدام اثرگذاری در این حوزه دیده نشده است.

وی یادآور شد: براساس قانون برای هنگام پایان کار در امکان عمومی مانند پاساژها و بیمارستان‌ها باید کارشناس مناسب‌سازی ارزیابی درستی در این زمینه داشته باشد و نظرات این کارشناس باید مد نظر قرار گیرد ولی در حال حاضر این روند در استان انجام نمی‌شود.

معاون بهزیستی مازندران با بیان اینکه یکی از آیتم‌ها در فضای شهری هموازسازی برای تردد ویلچر، مشخص شدن مسیر تردد نابینایان است، افزود: برخی از مسئولان شهری بدون توجه به استاندارهای موجود دنیا و کشور براساس قانون اقدام به کاربرد موزائیک‌های رنگی کردند و این موضوع با استاندارهای مناسب‌سازی بر اساس نیازهای جامعه کم بینا و نابینا مطابقت نداشته و به طور مشخص،موزائیک وسط باید با رنگ زرد و داری شیار مشخص و دیگر موزائیک‌ها با رنگ سفید باشند.

وی با اعلام اینکه بنده قبول ندارم که معلول نمی‌تواند از منزل بیرون بیاید و منزوی است، گفت: جامعه شهری ما معلول است و نتوانست بستر برای تردد معلولان را فراهم کند.

معاون بهزیستی مازندران یادآور شد: مناسب‌سازی در حال حاضر تنها مختص جامعه معلولان ما نیست، بسیاری از زنان باردار، افراد داری شکستگی، بانوانی که اقدام به حمل و نقل فرزند خویش با استفاده از کالسه می‌کنند نیاز  به مناسب‌سازی دارند.

وی ادامه داد: 35 درصد افراد جامعه برای تردد نیاز به مناسب‌سازی دارند که بستر برای آنها باید فراهم شود.

قلندری یکی از دلایل اصلی منزوی شدن معلولان در جامعه را عدم مناسب‌سازی خیابان‌ها و ادارات عنوان کرد و افزود: در بسیاری از امکان عمومی زمینه برای تردد معلولان فراهم نیست.

وی با بیان اینکه نگاه‌ها در حوزه توجه به معلولان و افراد سالمند تا حدودی تغییر کرده است، گفت: چهار برنامه‌ آموزشی در سطح استان مازندران با همکاری ارگان‌ها و نهادها در نظر گرفته شد و قرار است به صورت برنامه‌ریزی شده در این بخش اقداماتی انجام شود.

معاون توانبخشی استان مازندران اضافه کرد:در حوزه مناسب‌سازی جلساتی در دستور کار است و در سال جاری 64 جلسه مناسب‌سازی برگزار شده است.

وی در پایان گفت: نگاه‌ها تا حدودی تغییر پیدا کرد ولی 100 درصدی نیست و تامین کننده خواسته‌ها و نیازهای جامعه معلولان و افراد سالمند نیست.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :