آخرین عناوین

دوشنبه 23 مرداد 1396-17:18 کد خبر:45363

خبرگزاری فارس گزارش می‌‌دهد:

تداوم آتش‌سوزی در جنگل‌های شمال در سایه کمبود نیروی انسانی محیط‌بانی

تداوم آتش‌سوزی در جنگل‎های شمال موضوع دردناکی است که همچنان نادیده گرفته می‌شود و این مسئله در سایه کمبود نیروی انسانی محیط‌ بانی به شدت دیده می‌شود.


خزرخبر: همه ساله در فصل گرم سال آتش به جان طلای سبز می‌افتد کما اینکه بسیاری از جنگل‌های مازندران اثری از سبزی و طراوات دیده نمی‌شود.

حتی تصور این موضوع نیز بسیار دردناک است که سهل‌انگاری و بی‌دقتی منجر به آتش کشیدن جنگل‌ها شود، درختانی که حتی مشاهده آن آرامش را برای افراد به ارمغان می‌آورد.

نکته مهم این بوده که همه افراد جامعه باید به فکر حفاظت و حراست از جنگل‌ها باشیم ولی در حال حاضر شمارش معکوس برای نابودی جنگل‌ها آغاز شده است و برخی حاضر هستند جنگل‌ را برای گذراندن اوقاتی خوش و حتی برای چند لحظه فدا کنند.

درست است وظیفه حفاظت از جنگل‌ها برعهده نیروهای اداره کل منابع طبیعی و حفاظت محیط زیست است ولی هر فردی باید در خود احساس وظیفه کند و حفاظت از طلای سبز را وظیفه خود بداند.

* هر روز نگرانی در ارتباط با حریق در جنگل افزایش می‌یابد

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران اظهار کرد: نیروهایی که به عنوان محیط‌بان در محیط زیست برای امر پایش، نظارت و جلوگیری از صید غیرمجاز در طبیعت مازندران فعالیت می‌کنند هنگام آتش‌سوزی مجبور به ترک مناطق شده و وقف مهار حریق می‌شوند که فضایی برای تخریب محیط زیست فراهم می‌شود و جدی‌ترین خسارت از نگاه ماست.

حسینعلی ابراهیمی‌کارنامی با اشاره به اینکه با وجود مکاتبه‌های بسیار هیچ‌گونه امکاناتی در اختیار ما قرار نگرفته است، اضافه کرد: با توجه به گرمای هوا مشکل جدی خواهیم داشت و هر روز نگرانی ما بیشتر می‌شود چرا که  تجهیزاتی در اختیار ما قرار نگرفته است.

وی با بیان اینکه موضوعی همچنین چند سال بودجه‌های ما انقباضی است، افزود: آتش‌سوزی حتی اجازه نمی‌دهد به موضوعی فکر کنیم چرا که در صورت عدم مهار وضعیت بحرانی خواهیم داشت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با تأکید بر اینکه اگر مشکل جدی اتفاق بیفتد واقعاً در مهار آن خواهیم ماند، خاطرنشان کرد: نیرو، تجهیزات و امکانات ما دارد فسیل می‌شود  و توان محیط‌زیست در حال تمام شدن است.

ابراهیمی کارنامی ادامه داد: در شرایطی که نیروهای حفاظت محیط زیست با چنگ و دندان در حال مهار آتش هستند ما درگیر بحران داخلی هستیم.

* برخی از مسئولان شعار حمایت از محیط زیست را سر می‌دهند

وی اظهار کرد: براساس تبصره ماده ۴۷ قانون حفاظت و بهره ‌برداری از جنگل‌ها و مراتع کشور تمام دستگاه‌ها باید از سرجمع اعتبارات بودجه را در اختیار محیط زیست قرار دهند ولی همه سعی می‌کنند محیط زیست را زیرفشار قرار دهند و باید به همه در لحظات اولیه پاسخگو باشیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با تأکید بر اینکه باید تمامی بخش‌ها دست به دست هم دهند تا مشکلات حل شود، خاطرنشان کرد: هشدار می‌دهیم اگر آتش‌سوزی گسترده اتفاق بیفتد هیچ کاری نمی‌توانیم انجام دهیم و باید پاسخگو باشند.

ابراهیمی کارنامی بیان کرد: هنگام آتش‌سوزی با تمام توان به مبارزه با آتش می‌رویم و نمی‌توانیم ببینیم جنگل ما دارد می‌سوزد، ولی امکانات کامل در دسترس نداریم.

وی گفت: برخی از مسئولان شعار حمایت از محیط زیست را سر می‌دهند ولی واقعاً در عمل مشاهده می‌شود که محیط زیست اولویت نیست و تنها به دنبال این هستند تا محیط زیست را زیر سؤوال ببرند.

* کاهش نیروهای منابع طبیعی در سطح جنگل‌های مازندران

معاون عملیات اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران ـ منطقه ساری در این باره، اظهار کرد: در بحث مهار حریق با توجه به گرمای هوا، کمبود امکانات و عدم دسترسی به مناطق صعب‌العبور و دوردست با مشکلات فراوانی مواجه می‌شویم.

عبدالرحیم اسماعیلی بیان کرد: حدود 70 درصذ حریق توسط نیروهای منابع طبیعی مهار و اطفا می‌شود و بقیه توسط جوامع محلی صورت می‌گیرد.

وی به کاهش نیروهای منابع طبیعی در سطح جنگل‌های مازندران اشاره کرد و افزود: در دهه 60، 28 نیرو در هر واحد منابع طبیعی فعالیت داشتند در حالی‌که این تعداد به  چهار نفر رسیده است.

معاون عملیات اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران ـ منطقه ساری تصریح کرد: عرضه تحت حفاظت یک جنگلبان یا قرق‌بان حدود 2 تا 3 هکتار است در حالی‌که با توجه به کمبود نیرو 21 تا 30 هکتار زیرحفاظت جنگل‌بانان قرار دارد.

اسماعیلی گفت: با توجه به گرمای هوا و خشک شدن علف‌ها احتمال حریق در سطح جنگل‌های مازندران افزایش یافته که لازم است از روشن کردن آتش در مزارع و سطح جنگل‌های استان پرهیز کنند.

براساس این گزارش، این روزها یا اثری از سر سبزی جنگل‌های مازندران نیست و یا اینکه غباری خاکستری روی آن فراگرفته است، برای اینکه این سرمایه را به دست نسل‌های آینده برسانیم باید در حفاظت از این سرمایه اهتمام کنیم.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :