آخرین عناوین

دوشنبه 23 مرداد 1396-17:25 کد خبر:45364

خبرگزاری فارس گزارش می‌‌دهد:

رودخانه چالوس؛ رؤیای فراموش شده

با برداشت‌های بی‌رویه و قاچاق گونه شن، ماسه از بستر رودخانه چالوس توسط برخی از افراد فرصت‌طلب،سطح وسیعی از اراضی مردم واقع در اطراف رودخانه چالوس دچار تخریب شده است.


خزرخبر: مسئولان مربوطه و مدیریت شهری چالوس در سامان‌دهی، اصلاح مسیر، احداث دیواره‌های حفاظتی، تثبیت بستر، احیا و حفظ اراضی اطراف، زیباسازی حواشی و استفاده بهینه از رودخانه بزرگ چالوس فاقد برنامه‌های مدون هستند؛ به همین دلیل تاکنون در کنترل اصولی از این رودخانه پرآب و زیبا و جلوگیری از تخریب اراضی مردم واقع در اطراف این رودخانه سیلابی و مخرب ناموفق، عاجز و ناتوان بودند.

این در حالی است که از این رودخانه پرآب، به ‌دلیل دارا بودن منبع یخچالی، سردابی، آب زلال، پاک،مملو از انواع املاح مفید  و مواد مغذی کانی و عاری از هرگونه آلاینده‌ها در گذشته، با وجود انواع ماهیان به ‌ویژه اینکه محل تخم‌ریزی و زیست‌گاه  آزاد ماهی‌های خزری بوده، به‌عنوان رودخانه‌ای منحصر به فرد به شمار آمده  و در صف معدود رودخانه‌های حفاظت شده در کشور قرار داده شد.

در سراسر کشور چند رودخانه وجود دارند که به ‌دلیل داشتن شرایط ویژه،‌ جز رودخانه‌های حفاظت شده محسوب می‌شوند که یکی از آنها رودخانه بزرگ چالوس است.

این رودخانه بزرگ و پرآب از گذشته‌های دور تا ۵۰ سال قبل ، منبع مهم و تأمین‌کننده آب مورد نیاز اراضی وسیع کشاورزی اعم از شالیزارهای گسترده، باغ‌های مرکبات و حتی آب خوراکی و مورد مصرف خانواده به‌صورت نوشیدنی و برای طبخ غذا و شست‌وشوی البسه به کار برده می‌شد اما از دهه ۵۰ به بعد به ‌ویژه از سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی به ‌دلیل مهاجرپذیری، ساخت‌وسازهای گسترده اماکن مسکونی، تجاری و معابر به‌ صورت بی‌رویه موجب شده تا به سرعت از سطح وسیع زمین‌های کشاورزی کاسته شود.

به‌علاوه با افزایش جمعیت در مناطق مختلف شهر چالوس و گسترش این شهر بدون رعایت اصول شهرسازی و به‌ صورت بی‌رویه موجب شده تا در پی افزایش جمعیت شهری، میزان تولید فاضلاب و زباله شهری نیز افزایش یابد که تا چند سال قبل با هدایت و ورود فاضلاب‌های خانگی و حتی بیمارستانی به داخل آب رودخانه بزرگ چالوس موجب شده تا به‌ دلیل آلودگی‌های زیاد آب این رودخانه که زمانی جزو آب خوراکی مردم شهر و روستاهای چالوس بوده، امروز به‌عنوان یکی از آلوده‌ترین رودخانه‌ها در منطقه غرب استان مازندران به‌شمار آید.

از سویی دیگر با برداشت‌های بی‌رویه و قاچاق گونه شن، ماسه، مخلوط و قلوه سنگ‌های موجود در بستر رودخانه بزرگ چالوس توسط برخی از دستگاه‌های اجرایی و افراد فرصت‌طلب و سوداگر توسط لودر، بولدوزر و کامیون‌های پرظرفیت، عامل مهمی شدند تا به‌ دلیل فقدان دیواره‌های حفاظتی درمواقع سیلابی و طغیانی شدن این رودخانه، سطح وسیعی از اراضی مردم واقع در اطراف و حواشی رودخانه چالوس دچار تخریب شده و از حیث ارتفاع ساقط شوند.

مجموعه این عوامل دست در دست هم دادند تا امروزه شهروندان چالوسی از رودخانه چالوس نه به‌عنوان نعمت بزرگ خدادادی، بلکه به ‌صورت نقمتی مخرب که به‌علت بی‌برنامگی مسئولان و بی‌توجهی متولیان مربوطه از آن یاد کنند که دیگر آن شرایط مهم و حیات بخش و زیست‌محیطی مناسب گذشته را ندارد و از آن سلب شده است که مستلزم توجه بیشتر و تخصیص اعتبارات لازم برای اجرای طرح‌های مهم درآمدزا، اشتغال‌زای گردشگری در اطراف این رودخانه پرآب، خروشان و مهیای زیبا شدن است.

این رودخانه به ‌دلیل اینکه از وسط شهر به اصطلاح گردشگری چالوس عبور می‌کند در صورت اجرای طرح‌ها می‌تواند زیبائی شهر ساحلی و جنگلی چالوس را با مجموعه‌ای از شرایط طبیعی برای گردشگری به یکی از بزرگ‌ترین شهرهای گردشگرپذیر در اطراف رودخانه خود یکی از مهم‌ترین شهرهای پر درآمد و قطب گردشگری و اقتصادی در کلیت استان مازندران تبدیل شود.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :