آخرین عناوین

يکشنبه 29 مرداد 1396-9:27 کد خبر:45437

خبرگزاری فارس گزارش می‌‌دهد:

تولید هفتگی 80 تن زباله در منطقه حفاظت شده البرز مرکزی و پیامدهای زیست‌محیطی آن

تولید میانگین 80 تن زباله در طول هفته در منطقه حفاظت شده البرز مرکزی، مسأله‌ای جدی برای آسیب زدن به سلامت محیط‌ زیست انسانی و طبیعی است.


خزرخبر: یکی از پیامدهایی که همواره مناطق گردشگری با آن دست و پنجه نرم می‌کنند بحث جمع‌آوری زباله‌های انبوهی است که از پی حضور مسافران و گردشگران تولید می‌شود و دغدغه‌ای جدی برای محیط ‌زیست انسانی و طبیعی محسوب می‌شود که باید نسبت به آن مدیریت لازم صورت گیرد تا آسیب‌های مخاطره‌آمیز آن دامن‌گیر نشود.

*افزایش میزان تولید زباله در مناطق مختلف روستایی

بخش کجور نوشهر با وسعتی بسیار گسترده و به عبارتی تشکیل دهنده دو سوم خاک شهرستان نوشهر، با داشتن 66 روستا و 2 شهر جزو مناطق روستایی بکر کوهستانی همراه با طبیعت متنوع و زیبا با آب و هوای معتدل کوهستانی دارای جاذبه‌های گردشگری بسیار فراوان طبیعی است که مسافران و گردشگران زیادی را در طول سال به ویژه در 6 ماه نخست سال به سوی خود جلب می‌کند و میزبان گردشگران داخلی و خارجی است و طبیعتاً معضل افزایش میزان تولید زباله در مناطق مختلف روستایی و 2 شهر تقریباً جدیدالتأسیس بخش کجور موضوعی است که به نوعی چالش تبدیل شده است و نیازمند مدیریتی کارآمد برای پیشگیری از آلودگی‌های زیست‌محیطی در این بخش که جزو منطقه حفاظت شده البرز مرکزی است، بسیار حائز اهمیت است.

*تولید هفتگی 80 تن زباله در منطقه حفاظت شده البرز مرکزی

تولید میانگین 80 تن زباله در طول هفته در منطقه حفاظت شده البرز مرکزی و اختصاص تنها یک خودروی سنگین و دو خودروی نیسان برای جمع‌آوری زباله 66 روستا و 2 شهر بخش کجور با توجه به پراکندگی روستاها و بعضاً صعب‌العبور بودن مسیرهای دسترسی، مسأله‌ای جدی برای سلامت محیط‌زیست انسانی و طبیعی است و نباید به راحتی از کنار آن عبور کرد.

مدیرعامل شرکت‌ تعاونی دهیاران بخش کجور درباره معضل زباله ، اظهار کرد: تولید زباله در 6 ماه نخست سال در بخش کجور با توجه به گردشگرپذیر بودن منطقه فزونی دارد و این امر کار مدیریت جمع‌آوری و حمل زباله‌ها را سخت می‌کند.

*وجود داشتن فقط یک دستگاه خودروی مکانیزه جمع‌‌آوری و حمل زباله

علی زکی‌پور افزود: برای کل بخش کجور فقط یک دستگاه خودروی مکانیزه جمع‌‌آوری و حمل زباله وجود دارد و 2 دستگاه نیسان هم زباله‌های 2 روستا را که این خودروی سنگین قادر به تردد در مسیرهای باریک آن نیست را جمع آوری و حمل می‌کنند.

*پراکندگی روستاهای بخش کجور

وی تأکید کرد: برای مدیریت بهتر و کارآمدتر در امر جمع‌آوری و حمل زباله نیاز به یک دستگاه خودروی مکانیزه سنگین داریم تا کار جمع‌آوری و حمل زباله در بخش کجور با توجه به پراکندگی روستاهای آن تسهیل‌ شود.

*شرایط نامناسب دفع و دفن زباله‌ها

عضو اتحادیه تعاونی دهیاران استان مازندران تصریح کرد: محل دفع و دفن زباله‌های بخش کجور نیز شرایط مناسبی ندارد و از نظر جانمایی در وضعیت خوبی قرار ندارد ولی با توجه به اینکه گفته شده است نیروگاه زباله‌سوز نوشهر امسال به بهره ‌برداری می‌رسد امیدواریم معضل زباله از جهات گوناگون در بخش کجور برای همیشه حل شود.

رئیس اداره محیط‌ زیست شهرستان نوشهر نیز با اشاره به اینکه بخش کجور جزو منطقه حفاظت شده البرز مرکزی است، عنوان کرد: وجود طبیعت و محیط‌زیست انسانی و طبیعی بسیار ارزشمندی در بخش کجور وجود دارد که باید در حفظ و حراست پایدار آن تلاش شود و نگذاریم به راحتی دست‌خوش تغییرات و نابودی احتمالی شود.

*روند صعودی زباله در کجور

کامبیز محسن سلطانی افزود: تولید زباله در بخش کجور و به ویژه در مناطقی که حضور مسافران و گردشگران و نیز خوش‌نشینان بیشتری اقامت‌گزینی دارند امری بدیهی ولی نگران کننده است چرا که میزان تولید زباله در سال‌های اخیر روندی رو به رشد داشته است و باید در این حوزه در راستای حفظ و پاکیزگی محیط‌ زیست مدیریت سازگار با محیط‌زیست صورت بگیرد.

*ضرورت احداث نیروگاه زباله‌سوز در بخش کجور

وی تصریح کرد: با توجه به افزایش میزان تولید زباله در بخش کجور به ویژه در شش ماهه نخست، احداث نیروگاه زباله‌سوز با ظرفیت 10 تن برای بخش کجور ضروری است تا این معضل بزرگ حل شود.

*پیامدهای زیست‌محیطی خطرناک زباله‌ها

رئیس اداره محیط‌زیست شهرستان نوشهر اظهار کرد: طبیعت زیبا و منحصر به‌فرد بخش کجور که دارای تنوع زیستی است در معرض خطر آسیب‌های جدی‌تر زباله‌ها قرار دارد زیرا به تناسب میزان گردشگرپذیر بودن این منطقه، تولید زباله‌ها نیز متنوع شده است و این موضوع پیامدهای زیست‌محیطی بسیار بد و خطرناکی را در پی خواهد داشت.

*نفوذ شیرابه‌های زباله به سفره‌های زیرزمینی

وی با اشاره به اینکه فاضلاب و شیرابه‌های زباله از مهم‌ترین مشکلات حوزه زیست‌محیطی است، اظهار کرد:  شیرابه‌های زباله به سفره‌های زیرزمینی، رودخانه‌ها و در نتیجه به دریا نفوذ می‌کنند و آلودگی‌های فراوانی را به وجود می‌آورند به طوری که برای شناگران بیماری‌های پوستی را ایجاد می‌کند و مرگ ‌و میر آبزیان را افزایش می‌دهد.

سلطانی گفت: فاضلاب‌های شهری حتماً باید به «اگو» شهری وصل شوند و به سمت کارخانه تصفیه فاضلاب هدایت شوند و شیرابه‌ها نیز باید کنترل و تصفیه ‌سازی شوند به طوری که حتی از آب تصفیه شده آن به‌ توان برای امور کشاورزی استفاده کرد.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :