آخرین عناوین

سه شنبه 31 مرداد 1396-11:15 کد خبر:45472

معاون شرکت آبفای مازندران اعلام کرد:

افزایش مصرف آب شهریور ماه در مازندران

معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب شهری مازندران با بیان اینکه تراکم جمعیتی مازندران در شهریور ماه دو تا سه برابر می‌شود و همین مسئله مصرف آب را افزایش می‌دهد.


به گزارش خزرخبر و به نقل از روابط عمومی آبفاشهری مازندران، محمدرضا محمودی درباره منابع آبی استان اظهار داشت: با توجه به گرمای هوا در برخی از شهرهای مازندران با مشکل کمبود آب مواجه بودیم که مشکل کمبود آب در شهرهای گروه الف با احداث تصفیه‌خانه اضطراری توسط شرکت آب منطقه‌ای مازندران کاسته شده است.

*افزایش جمعیت مازندران در شهریور ماه و توجه به بحث مدیریت مصرف

وی با بیان اینکه تراکم جمعیتی مازندران در شهریور ماه دو تا سه برابر می‌شود و همین مسئله مصرف آب را افزایش می‌دهد، اضافه کرد: در شهریور ماه هر سال شاهد بیشترین تعداد مسافر در سطح استان هستیم که جزو جمعیت ثابت استان محسوب نمی‌شوند.

معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب شهری مازندران تصریح کرد: جمعیت شهری زیرپوشش شرکت آب و فاضلاب شهری مازندران یک‌میلیون و 900 هزار نفر به همراه 323 هزار نفر از جمعیت روستاهای زیر پوشش در مسیر خط انتقال و حاشیه شهرها و 338هزار توریست در مجموع 2 میلیون و 565 هزار نفر است.

محمودی بیان کرد: جمعیت غیرساکن مازندران حدود 500 هزار نفر است که در زمان تعطیلات و روزهای پایانی هر هفته وارد استان شده و باید به آنان خدمات ارائه کنیم  که این جمعیت معمولاً در طرح‌های آب‌رسانی پیش‌بینی نمی‌شوند و اعتبار برای آنان در نظر گرفته نمی‌شود چرا که اختصاص اعتبار براساس جمعیت است.

*عمده مشکل کمبود آب در شهرهای ساحلی مازندران وجود دارد

وی با اشاره به اینکه عمده مشکل کمبود آب در شهرهای ساحلی وجود دارد، اضافه کرد: با توجه به این مهم مخازن و چاه‌ها را وارد مدار بهره‌برداری کردیم تا با مشکلی مواجه نشویم.

معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب شهری مازندران ادامه داد: موضوع دیگر کنترل فشار آب در سطح شهرها بوده که ذخیره مخازن آب را در ساعات کم تقاضا افزایش دادیم تا طی روز با توجه به افزایش جمعیت با مشکلی مواجه نشویم.

محمودی با اعلام اینکه مشکلات کمی آب در حال حل شدن است و منابع جدیدی وارد مدار شده است، افزود: همچنین در شهرهای ساری و رامسر به شرایط پایداری رسیدیم.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه 90 درصد آب شرب از آب‌های زیرزمینی تأمین می‌شود مسائلی از جمله جایگرینی آب‌های سطحی به جای آب‌های زیرزمینی و استفاده از سیستم حذف املاح در دستور کار ما قرار دارد.

*بالا بودن مصرف آب در مازندران

معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب شهری مازندران با اشاره به اینکه مطابق استاندارد جهانی مصرف آب هر نفر در شبانه‌روز 150 لیتر است، گفت: ولی در مازندران این آمار به 195 و تا 204 لیتر می‌رسد که بسیار بالاست و نشان می‌دهد در زمینه استفاده بهینه از آب و صرفه‌جویی بیشتر باید کار شود.

محمودی با تأکید بر اینکه منابع آب محدود است، خاطرنشان کرد: درست است در مازندران آب زیاد داریم ولی آب قابل شرب به میزان مورد نیاز در دسترس نداریم.

وی اضافه کرد:امسال نیز شاهد کاهش قابل توجه بارش در استان بودیم به این دلیل که وقتی منابع آبی کاهش می‌یابد اثرات خود را به دنبال دارد.

معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب شهری مازندران با اعلام اینکه باید مصرف آب به‌ویژه در استان مازندران متعادل شود، افزود: باید بیشتر به این مهم توجه شود و آب را هدر ندهیم، چرا که عمده دلیل هدررفت آب استفاده نابه‌جای آب است و باید فرهنگ استفاده از آب در میان مردم نهادینه شود.

*در حال نزدیک شدن به شرایط بحرانی آب هستیم

محمودی یادآور شد:البته باید گفت با توجه به رشد جمعیتی مصرف در حال متعادل شدن است و به‌تدریج فرهنگ صرفه‌جوئی در حال نهادینه شده است ولی باید بیشتر به این مهم توجه شود تا با مشکلی مواجه نشویم.

وی با اشاره به اینکه در حال نزدیک شدن به شرایط بحرانی هستیم، اظهار کرد: تمام تلاش ما این است تا دچار بحران نشویم که این امر اثرات ناگواری به همراه دارد.

معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب شهری مازندران بیان کرد:طی سال‌های آینده شرایط بدتر می‌شود و باید فرهنگ استفاده درست از آب نهادینه شود تا دچار مشکل نشویم.

*توجه به بحث زیست محیطی آب در مازندران

محمودی با اعلام اینکه بیشترین تلاش ما توجه به بحث کیفی آب است، تصریح کرد:همچنین باید به بحث زیست محیطی آب نیز توجه شود تا منابع موجود آب آلوده نشود و در بحث فاضلاب نیز جلوی ورود آب‌های آلوده به سفره‌های زیرزمینی گرفته شود.

وی بیان کرد:هر چه مردم همکاری بیشتری در زمینه صرفه‌جویی و مدیریت مصرف آب داشته باشد، به جای سرمایه‌گذاری در زمینه افزایش ظرفیت تأمین آب در بحث سلامت و زیست محیطی هزینه می‌شود تا بتوانیم آلودگی‌های ناشی از فاضلاب‌های خانگی و صنعتی را از محیط دور کنیم که تحقق این مهم مستلزم اجماع و همکاری همه مردم است.

معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب شهری مازندران در پایان گفت: با توجه به گرمای شدید امسال توانستیم از این مشکل عبور کنیم که امیدواریم تا پایان شهریور ماه بتوانیم خدمات مناسبی به مردم و مسافران ارائه کنیم.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :