آخرین عناوین

سه شنبه 31 مرداد 1396-17:21 کد خبر:45476

مسئولان چاره ای بیاندیشند:

آلودگی آب‌بندان امیرآباد و دست و پنجه نرم کردن کشاورزان با تب شالیزار

آب‌بندان امیرآباد بهشهر آلوده بوده و بوی بدی از منطقه به مشام می‌رسد و به گفته کشاورزان امیرآبادی با برخورد دست و پا با آب آب‌بندان بدن، دست و پا آنها دچار خارش فراوان و التهاب می‌شود.


به گزارش خزرخبر و به نقل از فارس، کشاورزان مازندران برای اینکه بتوانند طلای سپید را برای سفره‌ها به ارمغان آوردند متحمل رنج و سختی‌های بسیاری می‌شود.

موضوعی که نگرانی‌های بسیاری ایجاد می‌کند بیماری تب شالیزار است که در این زمینه هشدارها و توصیه‌های لازم ارائه شده است ولی در برخی مواقع شرایط محیط به گونه‌ای است که حتی در صورت رعایت موارد باز هم احتمال اینکه به بیماری دچار شوند زیاد است.

یکی از این موارد آب‌بندان 120 هکتاری امیرآباد بهشهر است و حدود یک‌هزار هکتار از اراضی شالیزاری اهالی منطقه با استفاده از آب‌های سطحی و یا از طریق چاه‌هایی که عموماً غیرمجاز هستند به زیر کشت برنج می‌رود.

براساس گزارش‌های مردمی طی چندین مرحله به‌صورت شبانه بحث پرورش ماهی که از سال گذشته آغاز شده بود انواع فضولات حیوانی، فضولات انسانی، فضولات کشتارگاه‌های مرغ(روده) برای تغذیه و رشد ماهی‌ها در سطح وسیعی در آب‌بندان استفاده شده است.

عدم نظارت شورا اسلامی، دهیاری و مراکز بهداشتی در روند تولید ماهی‌ها در این آب‌بندان یکی از دلایل آلودگی زیست‌محیطی و بیماری کشاورزان که همراه با سوزش و خارش پوست دست و پا شد.

آب این آب‌بندان آلوده بوده و بوی بد و زننده‌ای از منطقه به مشام می‌رسد و به گفته کشاورزان امیرآبادی با برخورد دست و پا با آب آب‌بندان بدن،دست و پا آنها دچار خارش فراوان و التهاب می‌شود.

همچنین در این منطقه شاهد وجود سگ‌های ولگرد فراوان هستیم که این موضوع نیز یکی از دلایل آلودگی و ایجاد بیماری تب شالیزار میان کشاورزان منطقه است.

موضوعی دیگر اینکه این آب‌بندان در سال گذشته به فرد غیرمتخصص اجاره داده شد که در امر پرورش ماهی و برای بالا بردن بهره وری و کاهش هزینه‌های خود اقدام به استفاده از خوراک نامتعارف کرد.

امسال در فصل کشاورزی فاضل شیخوند یکی از جوانان منطقه متوجه شد که دچار سرگیجه، حالت تهوع و سرماخوردگی شد که کمتر از یک هفته بعد از علائم بیماری تب شالیزار وی را زمین‌گیر و راهی بیمارستان رازی قائم‌شهر شد که  تشخیص دیرهنگام موجب مرگ وی شده است.

در شرایطی که مردم و کشاورزان منطقه با مشکلات بسیاری مواجه هستند شاهد سکوت مسئولان هستیم و هیچ اقدامی برای جلوگیری از آلودگی در این منطقه صورت نگرفته تا همانند گذشته حضور در منطقه همراه احساس شادی نه با هراس و گریز از بیماری از همراه باشد، چرا که این منطقه زیبا چیزی از زیبایی و طراوت کم ندارد.

*تأیید فوت جوان امیرآبادی به ‌دلیل بیماری تب شالیزار

مدیر گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران ، اظهار کرد: تب شالیزار از بیماری‌های مناطق مرطوب است که این بیماری در استان مازندران با توجه به رطوبت شایع است.

محمدرضا پارسایی بیان کرد: عامل شیوع بیماری آب‌های آلوده به ادرار و ترشحات جوندگان و چهارپایان از جمله اسب، گاو، گوسفند، سگ، اسب و سایر است که از طریق خوردن و یا منافذ پوستی وارد بدن انسان می‌شود.

مدیر گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به اینکه علائم ابتلا به بیماری تب شالیزار همانند آنفلوآنزا است، اضافه کرد: این بیماری با علائمی از جمله تب، سردرد، درد عضلانی، زردی و در برخی موارد همراه با سندروم خونریزی دهنده و یا نارسایی کلیه همراه است.

پارسایی ادامه داد: بیماری تب شالیزار در بسیاری از موارد بدون علامت و یا علائم خفیف آنفلوآنزا همراه است.

وی تصریح کرد: برنج‌کاران، کارگران معادن، کشتارگاه‌ها و صیادان جزو مشاغلی هستند که در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند.

مدیر گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران یادآور شد: همه ساله در ایام تابستان با بیماری تب شالیزار مواجه می‌شویم که لازم است افراد به موارد و توصیه‌های بهداشتی توجه کنند.

پارسایی افزود: بیماری تب شالیزار در 15 تا 40 درصد بدون علامت، 60 تا 80 درصد علائم خفیف و درصد کمی به شکل زردی و یرقان بروز پیدا می‌کند.

وی با تأکید بر ضرورت تشخیص زودهنگام بیماری تب شالیزار، خاطرنشان کرد: اگر این بیماری دیر تشخیص داده شود خطر مرگ بالا می‌رود باید سریع تشخیص و بیمار تحت درمان قرار گیرد.

مدیر گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه سال گذشته 177 مورد مشکوک، 32 مورد قطعی و یک مورد فوتی بر اثر بیماری تب شالیزار داشتیم، افزود: امسال نیز 45 مورد مشکوک، سه مورد ابتلا و یک مورد فوتی داشتیم.

پارسایی در پایان گفت: لازم است مشاغل پرخطر برای جلوگیری از بیماری از وسایل حفاظتی استفاده کنند، لازم است مسئولان برای رفع مشکل آلودگی آب‌بندان امیرآباد چاره‌اندیشی کنند تا جلوی مرگ جوانان و کشاورزان امیرآبادی گرفته شود.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :