آخرین عناوین

شنبه 4 شهريور 1396-18:43 کد خبر:45530

خشک شدن رودخانه سیاه رود در منطقه جویبار:

رودخانه یا محل دپوی ضایعات و زباله! / تصویر

رودخانه سیاه رود از شهرستان قائم‌شهر به طول 63 کیلومتر به شهرستان جویبار متصل و وارد دریا خزر می‌شود که این روزها به محل دپوی زباله تبدیل شده است.


به گزارش گزارش خزرخبر و به نقل از جویباران، رودخانه سیاه رود، بزرگ‌ترین رودخانه‌ای است که از شهرستان قائم‌شهر به طول 63 کیلومتر به شهرستان جویبار متصل و وارد دریای خزر می‌شود که این روزها در معرض خشکی قرار دارد که با این شرایط بیش از 300 هکتار از شالیزارها این شهرستان در معرض خشکی قرار می‌گیرد.

بیش از یک ماه است که کشاورزان منطقه با کمبود سرریز آب این رودخانه از سد روبرو هستند و این مسئله باعث خشک شدن کامل رودخانه سیاه رود و خشکی زمین‌های شالیزاری شده است.

گفتنی است در پروژه‌ای با حضور نماینده مجلس و مسئولان استانی و شهرستانی قرار بود آب سد مرحوم صالحی از طریق کانالی از سمت قائم‌شهر به این رودخانه تزریق شود تا جان دوباره‌ای در این فصل به این رودخانه و زمین‌های شالیزاری شهرستان جویبار داده شود.

مسئولین شهرستان جویبار در ماه گذشته بیان کردند که این پروژه از اول تیرماه آغازشده و 90 درصد کارهای آن به اتمام رسیده و به‌ زودی به بهره‌برداری خواهد رسید ولی تاکنون اثرات این طرح شامل حال رودخانه سیاه رود و زمین‌های شالیزاری شهرستان جویبار نشده است و وضعیت نامناسبی را برای این رودخانه رقم‌زده است.

اما نکته جالب پس از خشک شدن این رودخانه؛ وجود اشیا و زباله‌هایی است که در بستر سیاه رود قرار دارد که توجه هرکسی را به خود جلب می‌کند از توپ پلاستیکی گرفته تا لاستیک موتور، ماشین و تراکتور در آن پیدا می‌شود که از یک ‌سو بی‌مسئولیتی برخی از مردم را نشان می‌دهد و از طرف دیگر اجرای لایروبی استاندارد این رودخانه را به مسئولین گوش زد می‌کند.

نکته قابل‌ تأمل دیگر این‌که، شهرستان جویبار در فصل زمستان با حجم زیاد آب روبرو است که عدم کنترل و ساماندهی نکردن این آب‌های سطحی، شهرستان را با مشکلاتی مواجه می‌کند و در فصل تابستان و به دلیل پایین‌دست بودن، این شهرستان با مشکل کم‌آبی و انتقال آب از سد روبرو است که مشکلات فراوانی را برای کشاورزان و باغداران این منطقه به وجود آورده است.

لذا با تکرار این تجربه در طول سالیان متمادی می‌طلبد مسئولین محترم با یک برنامه‌ریزی دقیق و اجرای یک طرح درست از بروز چنین مشکلی جلوگیری کنند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :