آخرین عناوین

يکشنبه 5 شهريور 1396-10:55 کد خبر:45539

تیترامروز گزارش می دهد:

حراج امنیت شهروندان در زمین های خالی به نام پارکینگ

خیابان های فرهنگ و قارن ساری به عنوان قلب این مادر شهر در اکثر ساعات شبانه روز با گره ترافیکی و سردرگمی خودروها مواجه است که معلق بین پارک کردن و رفتن می مانند.


خزرخبر:توسعه فیزیکی شهرهای بزرگ بویژه مراکز استانی همواره حضور بیشتر جمعیت ثابت و موقت را به دنبال داشته و این حضور و به دنبال آن افزایش خودروهای شخصی، معضلی به نام پارک خودرو و ترافیک در نقاط متراکم شهری را تاحدودی اجتناب ناپذیر می کند.

خیابان های فرهنگ و قارن ساری به عنوان قلب این مادر شهر و دربردارنده مراکز و ساختمان های پزشکی و تجاری در کنار منازل مسکونی در اکثر ساعات شبانه روز با گره ترافیکی و سردرگمی خودروهای شخصی مواجه است که معلق بین پارک کردن برای انجام نیازهای روزمره و رفتن، در خیابان می مانند.

نبود پارکینگ های مجهز و استاندارد با فضای کافی برای توقف خودروها، ساخت بی رویه ساختمان های تجاری و پزشکی در کنار منازل مسکونی این منطقه طی سالیان گذشته به دلیل عدم هماهنگی بین ارگان های مرتبط بدون پیش بینی بحث های ترافیکی پیامدهایی شامل ازدحام، پارک دوبل و ترافیک را درپی داشته است که اینها خود عوارض دیگری همچون هدررفتن مقادیر هنگفتی سوخت و نیز اتلاف وقت را به دنبال دارد.

مردم همواره با پارک خودرو در این خیابان ها مشکل دارند که این مساله موجب افزایش پارک دوبل در حاشیه خیابان و افزایش بارترافیکی منطقه شده است که در کنار عابران پیاده و جمعیت هرروزه حاضر در حاشیه ها و پیاده رو ها بواسطه مغازه ها و اماکن تجاری ازدحامی سرسام آور در این منطقه می آفریند.

به نظر می رسد در کنار تامین فضای ضروری برای پارک وسایل نقلیه، فرهنگ سازی نیز مقوله ای کارگشا در حل معضلات این نقطه مهم شهر باشد.

یک شهروند قائمشهری که برای مراجعه به پزشک یکی از ساختمان های پزشکان قارن خودروی خود را در یکی از پارکینگ های این محوطه قرار داده بود، گفت: به دلیل مسافت بین 2شهر ناچار به آوردن خودروی شخصی هستم و هربار در مورد پارک وسیله نقلیه خود دچار مشکل می شوم.

احمد رئیسیان با ابراز گلایه از دریافت سوئیچ توسط نگهبان ورودی پارکینگ جهت جابجایی خودرو در صورت لزوم، افزود: وسیله نقلیه یک حریم خصوصی است و دریافت سوئیچ خودرو توسط شخصی که نمی شناسی در هیچ منطقی نمی گنجد.

وی گفت: من و بسیاری از شهروندان بناچار مجبور به این اقدام می شویم و مطمئنا هیچکدام از مراجعین پارکینگ قلبا راضی به این کار نیستند اما چاره ای هم ندارند.

این شهروند قائمشهری افزود:تحویل سوئیچ به شخصی که اصلا نمی شناسی و نمیدانی چه کسی است و یا اصلا مطمئن نیستی تاییدشده هیچ ارگانی هست یا نه؟ یک دل نگرانی چندساعته ایجاد می کند.

شهروند دیگر ساروی با ابراز گلایه از تحویل سوئیچ خودرو در این پارکینگ، دلیل پارک نکردن در پارکینگ های دیگر را فاصله با مرکز تجاری مورد استفاده عنوان کرد و گفت: خانواده در زمان پارک همواره انتظار دارند وسیله نقلیه در نزدیکترین محل پارک شود.

بهمن زارع افزود: معمولا مثل اغلب مردم به دلیل یکطرفه بودن خیابان های این محدوده پارکینگ های ورودی فرهنگ و ابتدای قارن را رد می کنم تا در پارکینگ های بعدی توقف کنم اما گاهی پارکینگ های انتهایی پر هستند و مجبور به پارک در منطقه توقف ممنوع میشوم.

وی گفت: یکبار پلیس وسیله نقلیه ام را با جرثقیل برده اما باز هم مواردی پیش آمده که ناچار به پارک دوبل یا پارک در حاشیه ممنوع این خیابان ها شدم.

این شهروند تاکید کرد: در مورد ظرفیت پارکینگ ها تاکنون مشکلی نداشته ام ضمن اینکه مسلما پارک در پارکینگ درصورت عدم تحویل سوئیچ امنیت خاطری بیشتر از حاشیه مجاز خیابان به همراه دارد.

شهروند دیگر ساروی با ابراز گلایه از وضعیت پارکینگ های شهری گفت: چندین بار شاهد مناظره خود و دیگر شهروندان با نگهبان هاپارکینگ ها بوده ام، آنها بخاطر ارائه محلی که پولش را از شهروند می گیرند نگاه مالکیتی و برخورد نامناسب دارند تا جائیکه چندین بار مجبور به ترک پارکینگ ها شده ام.

علی ایرجی با انتقاد از وضعیت آشفته پارکینگ ها گفت: شهرداری متولی خدمت به مردم است و به این منظور مردم شورا و شهردار انتخاب می کنند اما هیچ چاره اندیشی بابت این معضل نداشته اند و در طول این چند سال حتی مشکلات در زمینه ترافیک و پارکینگ بیشتر شده است.

وی گفت: اگر مدیران شهری مدیریت مناسب داشته باشند باید به جای افزایش هرروزه پلیس های راهور و جریمه کردن مردم ، یک راه حل اساسی در نظر بگیرند و با هزینه کرد و تعبیه پارکینگ های دائمی مردم در حاشیه خیابان ها مجبور به توقف و پارک نمی شوند و این از بار ترافیکی این خیابان ها کم می کند چون در حال حاضر 2 طرف خیابان ها که می تواند 4 لاین باشد به ناچار از سوی شهروندان به پارک اختصاص می یابد.

آسفالت نبودن محوطه پارکینگ ها، مشخص نبودن تعرفه مشخص و ورودی و خروجی های نامناسب پارکینگ ها از جمله مشکلات صاحبان وسایل نقلیه و استفاده کنندگان پارکینگ ها در این محدوده بود.

معضل ترافیک و وضعیت پارک در خیابان های ساری از دغدغه ها و خواسته های جدی مطرح شده از سوی نماینده ولی فقیه و امام جمعه ساری و نماینده مردم این شهر در مجلس شورای اسلامی در آیین تکریم اعضای شورای شهر ساری نیز بود.

**ابلاغ ممنوعیت تحویل سوئیچ خودرو به پارکبان ها در ساری

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهری ساری در این زمینه اظهارکرد: تحویل سوئیچ از صاحب خودرو توسط پارکینگ دارها امری خلاف منطق و غیرقانونی است و براساس پیگیری های انجام شده این تخلف از سوی 4 پارکینگ دار این دو خیابان صورت می گیرد که از امروز، ممنوعیت این اقدام و هشدار مسئولیت با پارکینگ دار در صورت بروز هرگونه مشکل برای خودرو به تمامی پارکینگ دارها ابلاغ شد.

احمد گوران افزود: در حال ساماندهی وضعیت پارکینگ ها در این محدوده با متحد الشکل کردن قبض ها و لباس های پارک بان ها و ابلاغ لزوم نصب بنر تعرفه ورود و خروج و توقف خودرو به منظور پیشگیری از سوء استفاده های احتمالی هستیم.

وی به استقرار پارکینگ های خیابان های پرترافیک فرهنگ و قارن توسط بخش خصوصی زیر نظر شهرداری گفت: به دلیل حجم وسیع خودروهای این خیابان ها و عدم توانایی شهرداری در خرید زمین های بلااستفاده این مناطق با مالکان این زمین ها توافق شده با حفظ کاربری به صورت پارکینگ در اختیار شهروندان در ازای دریافت حق پارکینگ از آنها قرار گیرد.

گوران گفت: آسفالت شدن محوطه پارکینگ با مالک زمین و پارکینگ دار است که آنها هم بخاطر گرانی هزینه آسفالت و اینکه شاید چندسال دیگر تصمیم به ساخت و ساز محوطه کند، اقدام به این کار نمی کنند و تغییرات فیزیکی را مقرون به صرفه نمی دانند.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهری مازندران افزود: تعداد پارکینگ های خیابان های فرهنگ و قارن برای پارک خودروهای این منطقه در صورت مراعات شهروندان و رعایت برخی نکات و ملاحظات کفایت می کند و در حال حاضر 2 پارکینگ با ظرفیت پارک 250 خودرو در زیرزمین پاساژ الهیه و خیابان 18 دی متعلق به شهرداری نیز در اختیار شهروندان است.

گوران رضایت شهروندان را مهم ترین هدف تمامی دستگاه های اجرایی عنوان و تصریح کرد: گونه ای خلل قانونی در هماهنگی ها برای ساختمان سازی و نیز الزام پیمانکاران ساختمانی برای تعبیه و برنامه ریزی پارکینگ خودرو برای مراجعین نیز وجود دارد.

وی فرهنگ سازی را مهمترین مقوله در کمک به حل معضل ازدحام خودروها و ترافیک این منطقه مهم شهری ساری عنوان و خاطرنشان کرد: مواجهه با انبوه جمعیت در منطقه تجاری و پزشکی مرکز ساری امری عادی و اجتناب ناپذیر است اما باید فرهنگ سازی در زمینه استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی بویژه خودداری از حضور خودروهای تک سرنشین صورت گیرد.

گوران افزایش تعداد پارکینگ ها را از سویی منجر به اطمینان خاطر شهروندان و در تعارض با فرهنگ سازی لازم ذکرشده برشمرد و افزود: مردم باید هرکدام خود را عامل ترافیک بدانند و همکاری خود را بیشتر کنند و در مورد پارک خودرو هم الزاما به دنبال توقف در محلی نباشند که کمترین فاصله را برای پیاده روی طی کنند.

گوران نظارت پارک بان ها در حاشیه خیابان ها را نیز جهت برقراری عدالت اجتماعی بین مردم در پارک حاشیه ای و بهره مندی همه از منطقه مجاز پارک حاشیه ای برشمرد.

وی تعداد پارکینگ های سطح شهر ساری را 28 واحد عنوان کرد و گفت: باید به تفکرات ترافیکی مردم تزریق کنیم که این مساله زمان می برد، در شعارهایمان می گوییم استفاده از خودروی تک سرنشین عامل ترافیک است چون یک خودرو با یک نفر فضای شبکه شهری را به اندازه یک خودرو با 5 سرنشین اشغال می کند.

وی گفت: ساری را 2موضوع تحت الشعاع قرار می دهد پارک دوبل به عنوان مثال در خیابانی که اصلا نباید ترافیک داشته باشد مثل انقلاب و قارن که بدون تقاطع هستند ترافیک ایجاد می شود و رانندگی نامنظم، 50 درصد ترافیک این محورها با رفع این دو معضل حل می شود.

گوران از راه اندازی پارکینگ طبقاتی بلوار ارتش با ظرفیت 200 خودرو احتمالا تا پایان امسال، به منظور حل بخشی از مشکل ترافیک خبرداد.

**بافت قدیمی ساری گنجایش حجم عظیم خودروها را ندارد

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ساری نیز اظهارکرد: بافت قدیمی شهر، مجهز نبودن پلیس به امکانات نظارتی از جمله دوربین، ساختمان های بی رویه پزشکی و مراکز درمانی و ارگان و دستگاه هایی که حتی برای کارمندان خود پارکینگ تعریف و تهیه نکرده اند از جمله عوامل ترافیک هسته مرکزی شهر است.

نیکزاد عمویی افزود: علاوه بر این بالغ بر 3 هزار دستگاه وسیله نقلیه عمومی داریم که در شهر تردد دارند که این نیز بار ترافیکی عظیمی ایجاد می کند و معابر فعلی پاسخگوی ترافیک موجود نیست و با محدودیت هایی که در هسته مرکزی شهر به وجود می آید شاهد ناامنی ترافیکی در سطح شهرستان هستیم.

وی با اشاره به عدم فضای کافی برای توقف تاکسی ها در معابر به دلیل عرض کم خیابان ها و بار ترافیکی منطقه، گفت: اقدامات انجام شده جهت رفع معضل ترافیک حالت مسکن را دارد، تا زمانیکه دوربین ها راه اندازی نشود، ساختمان های پزشکی و مراکز درمانی در این نقطه باشد و فرهنگ سازی استفاده از وسایل نقلیه عمومی صورت نگیرد این معضل رفع نمی شود.

سرهنگ عمویی با اشاره به عدم هماهنگی دستگاه ها در ساخت و ساز بی رویه بدون درنظر گرفتن پیش بینی های ترافیکی تاکید کرد: بحث استعلام و تایید راهور در زمینه اصلاح ترافیکی هسته مرکزی شهر از سوی برخی سازمان ها، ادارات و مخصوصا برخی صنوف در ساخت و ساز در دستور کار راهور ساری است.

رئیس پلیس راهور ساری نبود پارکینگ های استاندارد و مناسب را نیز موجب گره های ترافیکی دانست و گفت: در خیابان های پرتردد قارن ، فرهنگ 18 دی ، جمهوری این مساله بر بار ترافیکی افزوده است.

وی اعمال قانون را وظیفه پلیس دانست و گفت: در غیراینصورت با انسداد خیابان ها مواجه می شویم ، مردم باید بدانند پارک دوبل تخلف نیست بلکه جرم است.

سرهنگ عمویی بر لزوم آگاهی رانندگان از تخلفات و استعلام ماهانه تخلفات رانندگی و جرائم تاکید کرد.

**نصب 40 دوربین نظارتی راهور در ساری تا پایان سال جاری

رئیس پلیس راهور ساری گفت:هسته، حاشیه، تمامی میادین، سطح معابر و حریم تقاطع ها، ورودی و خروجی های شهر و محل چراغ قرمز ها در ساری به دوربین نظارتی پلیس تجهیز می شوند.

عمویی با بیان اینکه نصب دوربین ها مردم را ناخودآگاه قانونمند می کند و نیاز به حضور فیزیکی پلیس نیست، افزود: رعایت حقوق شهروندی و اطاعت پذیری از فواید نصب دوربین های هوشمند است و علاوه بر کاهش تخلفات و قانون مداری، تنش ها و نارضایتی مردم با پلیس را نیز کاهش می دهد.

به گفته وی اجرای طرح هایی چون زوج و فرد نیز در گرو نصب دوربین در هسته مرکزی است.

عمویی همچنین از تجهیز 20 دستگاه جک پلیس راهور به دستگاه اسکیت جهت پیشگیری از آسیب دیدن وسایل نقلیه متخلف انتقالی به پارکینگ در آینده نزدیک خبر داد.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :