آخرین عناوین

شنبه 11 شهريور 1396-8:49 کد خبر:45621

بلاغ گزارش می دهد:

مازندران میزبان حاملان خشکسالی/ استانی پرآب اما پر مشکل!

خشکسالی‌های متعدد و طولانی مدت در دیگر استان‌ها موجب شده تا خیل گسترده‌ای از مردم کشور، مازندران را برای ادامه زندگی انتخاب کنند.


خزرخبر: مسئولان و کارشناسان مازندران نسبت به این موضوع دغدغه زیادی دارند چراکه این حجم بالای مهاجرت موجب افزایش مصرف آب، افزایش بهره برداری بیشتر از خاک و نهایتا باعث ایجاد خشکسالی و از بین رفتن جلگه حاصلخیز مازندران می‌شود، طبق بیان صریح مسئولان مازندرانی نیمی از جلگه حاصلخیز مازندران در شرق استان خشک شده و از بین رفته است!

یقینا ادامه این روند، بحران جبران‌ناپذیری برای استان رقم خواهد زد،در این خصوص با مدیران و کارشناسان حوزه آب و هوا به گفت‌وگو نشستیم.

جمعیت شناور موجب تشدید بحران آب در مازندران

رئیس کمیته منطقه‌ای آبیاری و زهکشی مازندران جمعیت شناور را موجب تشدید چالش‌های آب در مازندران دانست و اظهار کرد: از نظر مقدار مصرف آب و باقی ماندن آن در منابع آبی، مازندران با برخی از مناطق کویری برابری می‌کند.

مسعودیان با بیان اینکه جمعیت شناور در مازندران موجب مصرف بالای آب در مازندران شده است، افزود: رودخانه‌های استان از حالت طبیعی خارج شده‌اند و عملکردی طبیعی نیز از آن‌ها گرفته شده است حتی در امور مهندسی آب نیز عملکردهای طبیعی رودخانه‌ها دیده نمی‌شود.

مازندران دچار بحران مهاجرت جمعیت

مدیرکل هواشناسی مازندران با بیان اینکه آمارها نشان از وضعیت بسیار نامناسب میزان بارش و منابع آبی در استان دارد، بیان کرد: مازندران در برابر بحران مهاجرت جمعیت قرار گرفته به گونه‌ای که مردم جنوب کشور نیز در حال مهاجرت به مازندران هستند.

سید محمدرضا رضوی فشار جمعیت مناطق خشک کشور را متوجه مازندران دانست و تصریح کرد: ادامه این روند موجب تغییر اقلیم مازندران خواهد شد به گونه‌ای که به جز دامنه‌های زاگرس تمامی مناطق ایران خشک خواهد شد.

وی با بیان اینکه مردم جنوب کشور با مردم شمال کشور فرقی ندارند و با یک کارت شناسایی می‌توانند محل زندگی خود را تغییر دهند، اظهار کرد: در ارتفاعات جایی نمانده که ساخت و ساز نشده باشد، آب‌های روان برای کشت گندم دیگر وجود ندارد.

رضوی گفت: هواشناسی کاملا می‌داند که چه بلایی در حال وقوع است به همین خاطر نگران افزایش مهاجرت به مازندران هستیم.

مدیرکل هواشناسی مازندران در بخش دیگری از سخنانش با انتقاد از ارزان بودن زمین در مازندران، خاطرنشان کرد: چرا یک شهروند اصفهانی می‌تواند با فروش یک واحد آپارتمان در شهر خود، 11 هکتار زمین کشاورزی در مازندران بخرد؟ این یکی از مشکلات اصلی در افزایش مهاجرت است.

مدیرکل هواشناسی مازندران اظهار کرد: ضعف قانونی باعث شده که مهاجرت به مازندران روز افزون شود چون قانون به او اجازه مهاجرت داده است.

رضوی با بیان اینکه کشورهای اروپایی سرسبز هستند و منابع آبی زیادی دارند، گفت: اگر همه دنیا به سمت اروپا مهاجرت کنند یقینا این سرسبزی از بین خواهد رفت.

وی افزود:چنین بلایی بر سر مازندران آمده و موجب شده که نیمی از جلگه استان خشک شود؟رضوی تاکید کرد:ادامه روند مهاجرت به استان خشکسالی را تشدید و از بین رفتن مابقی جلگه مازندران را تایید خواهد کرد.

پرآب و پر مشکل!

مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران، استان مازندران را از نظر سرانه آب، استان پرآب دانست و تاکید کرد:جمعیت شناور موجود موجب شده تا مازندران سرانه آب پایینی داشته باشد.

محمد ابراهیم یخکشی گفت: به دلیل وجود جمعیت شناور بالا، جزو استان‌های پر مسئله در حوزه آب هستیم، منابع آبی زیادی داریم اما به همان میزان دچار مشکل و چالش هستیم.

به گزارش گروه اقتصادی بلاغ، مسئولان مازندرانی باید تمهیداتی برای جلوگیری از افزایش مهاجرت به استان اتخاذ کنند.

یقینا افزایش مهاجرت افزایش منابع آبی و خاکی را به همراه خواهد داشت که نتیجه آن نیز خشکسالی و از بین رفتن جلگه حاصلخیز استان است.

اگر به این موضوع درست توجه نشود خسارت‌های وارده و زیان‌های ایجاد شده جبران‌ناپذیر خواهد بود.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :