آخرین عناوین

يکشنبه 12 شهريور 1396-10:10 کد خبر:45633

خبرگزاری فارس گزارش می‌‌دهد:

از سکوت بازار برنج مازندران تا فروش اجباری محصولات

اقتصاد مازندران با برنج‌کاری گره خورده است در حال حاضر بازار برنج سکوت فرا گرفته، برنج‌کاران مجبور هستند محصول خود را با قیمت پایین‌تری به فروش برسانند.


خزرخبر: کشاورزان مازندران برای تولید طلای سپید رنج و زحمت شبانه‌روزی را به جان می‌خرند و پس از شخم و شیار زمین نشاهای سبز را در دل زمین می‌نشانند و امیدوار هستند روزی این نشاهای سبز تبدیل به خوشه‌های طلایی شود و بتوانند محصول خود را برداشت کنند.

برای برداشت محصول نیز زحمات بسیاری متحمل می‌شوند درست است با رشد مکانیزاسیون عملیات کشاورزی با استفاده از ماشین‌آلات صورت می‌گیرند اما همچنان کشاورزانی به‌صورت سنتی در حال برداشت محصول خود هستند.

کشاورزان همه رنج‌ها و مشقت‌ها را به جان می‌خرند و چشم امید آنها به این است که بتوانند محصول خود را با قیمت خوب و مناسبی به فروش برسانند؛ ولی زمان برداشت به‌دلیل عرضه محصولات زیاد به بازار قیمت محصول کاهش می‌یابد و کشاورزان هم مجبور به فروش محصول خود هستند.

با توجه به اینکه اقتصاد مازندران با برنج‌کاری گره خورده است که لازم است در زمینه تحقق اقتصاد مقاومتی تصمیم جدی در زمینه حمایت از برنج‌کاران اندیشیده شود تا برنج‌کاران با خیالی آسوده به تولید بپردازند و هیچ دغدغه‌ای در این زمینه نداشته باشند.

* برنج از قیمت خوبی در بازار برخوردار است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در این‌باره، اظهار کرد:با توجه به اینکه برنج از قیمت خوبی در بازار برخوردار است و لزومی به خرید توافقی نیست؛ زمانی است که بازار رونقی ندارد.

دلاور حیدرپور با بیان اینکه قیمت برنج از ۸ هزار و ۵۰۰ تا ۹ هزار تومان متغیر بوده و قیمت پایین نیست، اضافه کرد:در حال حاضر قیمت برنج متعادل است.

وی ادامه داد: درست است قبل از زمان برداشت قیمت برنج تا ۱۱ هزار تومان در سطح عمده رسیده با شروع برداشت به ۸ هزار و۵۰۰ تومان رسیده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران تصریح کرد:کشاورزان نیز به امید افزایش قیمت اصراری برای فروش ندارند ولی برخی به ‌دلیل مسائل معیشتی مجبور به فروش باشند.

*خرید توافقی ضرورتی ندارد

حیدرپور بیان کرد:دولت زمانی خرید توافقی اعلام می‌کند که قیمت‌ها افت کرده و تقاضا در بازار نباشد و منجر به ضرر تولیدکننده شود.

وی اضافه کرد:سیاست مداخله در بازار، در قالب خرید توافقی انجام می‌شود تا بازار از حالت رکود خارج شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اعلام اینکه در حال حاضر ۸۰ درصد محصول برنج مازندران برداشت شده کشت دوم و رتون نیز انجام شده است،افزود:امسال به ‌دلیل فروش ادوات کشاورزی با تسهیلات بانکی به کشاورزان، امکانات به میزان کافی در اختیار کشاورزان بوده است.

حیدرپور یادآور شد:بیش از ۹۰ درصد محصولات به‌ صورت مکانیزه برداشت شده در واقع زمان برداشت خیلی سریع سپری شد.

در حال حاضر بازار برنج سکوت فرا گرفته از سویی برنج‌کاران مجبور به فروش محصولات خود هستند که مجبور هستند محصول خود را با قیمت پایین‌تری به فروش برسانند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :