آخرین عناوین

سه شنبه 14 بهمن 1393-11:17 کد خبر:4575

خبرگزاری مهر بررسی می کند:

غربت گردشگری دریایی در مازندران/توریسم آبی بر دریای وعده ها غوطه ور است

گردشگری آبی و دریایی سالهاست که عصر یخبندانش را در کرانه دریای خزر بویژه مازندران سپری می کند و به حال خود رها شده است.


به گزارش خزرخبر و به نقل از مهر، بیش از ۳۳۸ کیلومتر نوار ساحلی در استان مازندان وجود دارد که جز استفاده های سنتی نظیر شنا، جت اسکلی و پدالو سواری و اجرای طرح های پرمشکل دریا، بهره دیگری از آن صورت نمی گیرد.

این درحالیست که بیش از ۹۰ درصد مسافران فصل های مختلف برای بهره مندی از دریا، رهسپار مازندران می شوند و نهایت تنها به دیدن دریا از پشت دیوارهای بنتی یا ساختمانهای بی قواره اکتفا می کنند.

دریای مازندران بیش از ۲۵۰ روز از سال آرام و به دور از روزهای طوفانی است که بیشتر این ایام به روزهای زمستان اختصاص دارد و توسعه و رونق گردشگری آبی می تواند، اقتصاد نابسامان مازندران را سامان بخشد.

دارا بودن آب و هوای معتدل در طول سواحل مازندران، لزوم برنامه ریزی برای رونق گردشگری آبی را در استان الزامی می سازد و اگر چه گردشگران در ایام زمستان تنها نمی توانند در دریا شنا کنند اما سایر فعالیت های تفریحی دریایی نظیر جت اسکی، قایق سواری و ... به دلیل آرام بودن دریا قابل انجام است.

استاندار مازندران، با بیان اینکه گردشگری دریایی مغفول مانده و مورد توجه واقع نشده است گفت: معمولا کشورها از دریا استفاده چندمنظوره دارند.

ربیع فلاح جلودار در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه بیش از ۱۵ شهرستان استان در کنار دریا واقع شده است، تاکید کرد: حتما باید در این حوزه برنامه ریزی شود و از پتانسیل های این بخش با انجام فعالیتهای اقتصادی بهره برداری شود.

استاندار مازندران با عنوان اینکه دریا در حوزه اشتغال و اقتصاد نقش بسزایی دارد، تصریح کرد: گردشگری دریایی می تواند در روند توسعه استان موثر باشد.

وی با اظهار اینکه طرح دریا از جمله فعالیتها در حوزه گردشگری دریایی است یادآور شد: در این طرح، فعالیتهای سنتی انجام می شود و باید طرح های مناسب در این حوزه طراحی شود.

استاندار مازندران با بیان اینکه طرح دریا در سال جدید با کیفیت بسیار مطلوب پیگیری می شود اذعان داشت: به رغم آنکه در سال جاری، اعتباری در این بخش نداشتیم حدود ۵۲ درصد کاهش غریق داشتیم و شمار غریق به زیر ۱۰۰ نفر رسیده است.

ربیع فلاح افزود: کسانیکه در دریا غرق می شوند جزو فرزندان و سرمایه های ملت هستند و باید طوری مدیریت کنیم که کاهش غریق را داشته باشیم.

استاندار مازندران در عین حال اذعان داشت: همه بخش های ساحل و دریا تحت مدیریت ما نیست و این امر از جمله دغدغه ها به شمار می رود و هنوز نتوانستیم بهره برداری کاملی در حوزه دریا داشته باشیم و در این زمینه نیاز به فرهنگسازی داریم.

وی با بیان اینکه اعتقاد دارم همه مسافران استان باید بنوعی از مواهب طبیعی در دریا بهره مند شوند، بیان داشت: اجرای طرح های مدرن و مترقی در حوزه گردشگری می تواند به رونق بخشی اقتصاد استان کمک کند.

استاندار مازندران بیان اینکه اگر زمینه استفاده مردم از دریا همانند خشکی فراهم شود تحولی در اقتصاد استان ایجاد می کند، یادآور شد: تاکنون موفق شدیم دو طرح در حوزه گردشگری دریایی تهیه و مجوز صادر کنیم و مسائل اداری این طرح ها پشت سر گذاشته شده است.

وی به نوار ساحلی استان از رامسر تا گلوگاه اشاره کرد و گفت: ایجاد اسکله های چندمنظوره توسط بخش خصوصی، توسعه فعالیتهای ورزشی دریایی می توانند تاثیر گذار باشد.

ربیع فلاح بیان داشت: همچنین باید مذاکراتی بین تورهای گردشگری ایجاد شود تا مسافران این تورها از سفرهای دریایی نیز بهره مند شوند و این امر می تواند بین کشورهای حوزه دریای خزر انجام شود.

وی ساخت اسکله های تفریحی و توریستی در نوار ساحلی را ضروری دانست و گفت: مردم باید از همه دریا استفاده کنند و اگر طرحهایی در این زمینه انجام شود، حمایت می کنیم.

وی گفت: بخشی از نیازها از طریق صندوق توسعه ملی در حال پیگیری است و منطقه ویژه گردشگری دریایی در بندر نوشهر در حال شکل گیری است.

وی استفاده از ظرفیت بنادر برای رونق بخشی را مهم دانست و گفت: وقتی طرح اقتصادی در حوزه دریا تهیه شود به رونق و پویایی استان کمک می کند و دو طرح خوب گردشگری دریایی در استان تهیه شده و سرمایه گذاران خارجی نیز در این زمینه می توانند ورود کنند.

در عین حال،  فرماندار عباس آباد که شهرستانش پتانسیل های زیادی در حوزه گردشگری دریایی دارد،  نیز با اشاره به اهمیت گردشگری دریایی گفت: دو سرمایه گذاری برای فعالیت در این حوزه معرفی شده که یک نفر در مسیر اخذ مجوز است.

سید امیرحسینی جو در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه، اقدامات لازم از سوی سازمان بنادر و کشتیرانی در حال اقدام است گفت: همچنین حوضچه آرامشی نیز با قابلیت استقرار قایق های تفریحی، جت اسکلی و سایر قایق ها در حوزه کلارآباد در حال احداث است.

وی بیان داشت: استاندار مازندران نیز مجوز لازم برای اجرای طرح حوضچه آرامش صادر کرده و سرمایه گذار این طرح نیز بومی است و قابلیتهای لازم را دارد و در حوزه سلمانشهر نیز یک مورد برای سرمایه گذاری در حوزه گردشگری دریایی نیز اعلام آمادگی شده، هرچند طرح آن تاکنون ارائه نشده است.

حسینی جو افزود: طرح های مانند الماس خاورمیانه و یا پروژه سمامی نیز در دستور کار قرار گرفته و گردشگری دریایی از اولویت های استان است و در شهرستان نیز با درخواست حوضچه آرامش موافقت شده است.

فرماندار عباس آباد با بیان اینکه از دریا استفاده خاصی جز شنای محدود در یک دوره خاص استفاده دیگری نمی کنیم، افزود: در حالی این بخش ظرفیتهای زیادی دارد و آنچه که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد، گردشگری دریایی به معنای واقعی است.

وی درعین حال از تشکیل تیم کارشناسی برای حوزه سرمایه گذاری گردشگری دریایی خبر داد و گفت: فضای امروز استان برای سرمایه گذاری در بخش گردشگری دریایی، مطلوب و مهیاست و حوضچه آرامشی نیز با قابلیت استقرار قایق های تفریحی، جت اسکلی و سایر قایق ها در حوزه کلارآباد در حال احدات است.

تشکیل سازمان عمران سواحل در شمال کشور از طرح هایی است که سالها روی میز دولتهای مختلف مانده است و ایجاد این سازمان علاوه بر اینکه متولی دریا را را مشخص می کند در پویایی ابعاد مختلف گردشگری دریایی تاثیرگذار است.  

گردشگری دریایی در مازندران غریب است

قاسم احمدی عضو مجمع نمایندگان مازندران نیز با انتقاد از تشکیل نشدن سازمان عمران سواحل در کشور گفت: متاسفانه کسی متولی این حوزه نیست و یک روز وزارت کشور و روز دیگر میراث فرهنگی و شهرداریها متولی حوزه دریا می شوند.

وی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه گردشگری دریایی و آبی در مازندران غریب است گفت: هنوز نتوانستیم متولی مشخصی در این حوزه پیدا کنیم و ایجاد سازمان عمران سواحل در حال پیگیری است.

وی با بیان اینکه در سال گذشته بیش از ۲۳۰ نفر در سواحل استان غرق شدند بیان داشت: چگونه وقتی در یک تصادف چند نفر فوت می کنند، کلی سرو صدا می شود اما در برابر مرگ ناشی از غریق سکوت می کنیم.

به گفته احمدی برای رونق بخشی به حوزه گردشگری دریایی باید همه نمایندگان و کشور پای کار بیایند و موانع فراروی این طرح برطرف شود.

به گزارش مهر، در حال حاضر سرمایه گذاران زیادی برای ایجاد امکانات مرتبط با گردشگری دریایی در طول سواحل مازندران اعلام آمادگی کرده اند. و به تاکید مسئولان، گام نخست در راستای توسعه گردشگری دریایی ورود و بکارگیری شناورهای مسافری و تفریحی در آبهای استان است.

در صورت صدور مجوزهای لازم از سوی اداره بنادر و دریانوردی استان به زودی شاهد به آب اندازی این شناورهای مسافری و تفریحی در آبهای مازندران خواهیم بود.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :