آخرین عناوین

جمعه 24 شهريور 1396-12:15 کد خبر:45754

بلاغ گزارش می‌دهد:

گلایه کسبه و بازاریان ساری به برگزاری نمایشگاه فروش پاییزه/ پاسخ رئیس اتاق اصناف ساری به گلایه‌ها

در حالی‌ که بازار ساری خود را برای بازار مدارس آماده می‌کند، اتاق اصناف ساری اقدام به برگزاری نمایشگاه فروش پاییزه کرده است، که با اعتراض کسبه را به دنبال داشته است.


خزرخبر:در حالی‌ که بازار ساری خود را برای ایام پایانی شهریور و بازار مدارس آماده می‌کند، اتاق اصناف ساری اقدام به برگزاری نمایشگاه فروش پاییزه در حساس‌ترین زمان ممکن برای کسبه کرده است؛ که این امر با اعتراض جدی تعداد کثیری از کسبه همراه بوده است.

امید بازاریان که پرپر می‌شود

در حالی‌که اتاق اصناف باید حامی، امین و محافظ کسبه ساری باشد؛ هر ساله با برپایی نمایشگاه در دو نوبت بهاره و پاییزه عملاً خود را مقابل بازار قرار می‌دهد.

هر چند برگزارکنندگان چنین نمایشگاه‌هایی در سطح استان و به‌ ویژه مرکز مازندران، هدف خود را تنظیم بازار و حمایت از قشر کم درآمد عنوان می‌کنند، اما باید اذعان کرد این منصفانه نیست که دستگاه‌های ذینفع در این ماجرا، جهت انتفاع مالی، واحدهای صنفی و کسبه را قربانی نفع اقتصادی خود کنند.

هرچند ریالی از درآمدهای چند ده میلیونی این نمایشگاه‌ها به حساب اتحادیه‌های صنفی واریز نمی‌شود؛ اما مشخص نیست درآمدهای حاصل از این دست از نمایشگاه‌ها، کجا و صرف چه مصارفی هزینه می‌شود؟

قشر کم درآمد بهانه است، موضوع چیز دیگری است

باید به این نکته توجه داشت که مغلطه برای حمایت از قشر کم درآمد و تنظیم قیمت‌ها، پشت دکان باز کردن برخی‌ها گم نشود و این امر، بازار سیاهی برای آنانی شود که از ضرورت مالی کسبه برای حضور در نمایشگاه، به نفع خود سود می‌برند.

در حالی‌که در ایام پرتقاضا نظیر شب عید و بازگشایی مدارس، خود بازار بهترین گزینه برای تنطیم بازار و بالانس قیمت‌هاست؛ اما این امر به‌جای واگذاری به اتحادیه‌های صنفی و بهره از ظرفیت خود بازار و فروش ویژه و جشنواره‌ها، به دستگاه‌های دیگر واگذار شده است که همواره نیمه خالی لیوان را بیشتر از نیمه‌ی پر آن می‌بینند.

صفر یا صد که کار نیست، تدبیر لازم است

به گفته بسیاری از کسبه بازار ساری، که دور از انصاف هم نیست، اگر بنا به برگزاری نمایشگاه پاییزه برای قشر کم درآمد بود، می‌شد این نمایشگاه از ابتدا تا نیمه شهریور برگزار شود و نه در یک هفته مانده به بازگشایی مدارس.

قدیر فتح‌الهی با ابراز گلایه از برپایی نمایشگاه فروش پاییزه ساری، گفت: تمام نوشت افزاری‌ها و کتاب فروشان ساری، نسبت به برگزاری این نمایشگاه گله‌مندند و از ما حقوق کسبی خود را در بازار مهر، مطالبه می‌کنند.

وی افزود: اگر اتاق اصناف بنا به برپایی نمایشگاه داشت، خوب حرفی نیست؛ اما زمان برپایی نمایشگاه را از 10 تا 20 شهریور قرار می‌داد نه 22 الی 31 شهریور.

انتظارهایی که هر ساله بی‌جواب می‌ماند

عضو هیئت مدیره اتحادیه نوشت افزار ساری اظهار کرد: کاسبی که یک‌سال در انتظار بازار مدارس نشسته است و تمام کسادی‌ها و گرفتاری‌های مالی‌اش را تحمل کرده و امید به بازار این ایام دارد، این اجحاف و بی انصافی در حق اوست که امیدهایش را ناامید کنیم.

فتح الهی با بیان اینکه معضل نمایشگاه، معضل چندی و چند ساله شهرهای ساری، قائمشهر و آمل در بازار مدارس نوشت‌افزارها است؛ خاطرنشان کرد: متأسفانه هیچ‌کس به حرف کسبه نیز هیچ توجهی نمی‌کند و نمایشگاه هر ساله برگزار می‌شود.

عقل یار خوشی است، چرا این همه بی تدبیری؟!

ناصر گل‌زاده نیز با تأیید گله‌مندی کسبه صنف کیف و کفش ساری از برپایی نمایشگاه فروش پاییزه، عنوان کرد:ما معتقدیم می‌شد به‌جای برپایی نمایشگاه فروش پاییزه در این موقع از فصل بازار، با برگزاری جشنواره پاییزه و تخفیفات ویژه، آن‌را مدیریت کرد.

وی افزود: حمایت از حقوق مصرف کننده، عرضه اجناس مرغوب با قیمت مناسب است؛ نه عرضه اجناس نامرغوب با قیمت پایین که دست مشتری هم پس از نمایشگاه به فروشنده نمی‌رسد.

رئیس اتحادیه کیف و کفش ساری بیان کرد: متأسفانه علی‌رغم کسادی بازار، که تمام کسبه به بازار مهر چشم دوخته‌اند؛ برخی‌ها برای پرکردن جیب خود، اقدام به برپایی نمایشگاه می‌کنند و این زمینه حضور بسیاری از کسبه غیربومی می‌شود که با هدف سودآوری، اقدام به عرضه اقلام بنجول و نامرغوب می‌کنند که در نهایت مصرف‌کننده را متحمل هزینه چند باره می‌کند.

گلایه‌های بی‌پژواک در ساری

محمدرضا صحافی نیز در خصوص برپایی نمایشگاه فروش پاییزه در مرکز استان، اظهار کرد: کسبه صنف پوشاک ساری، گلایه و اعتراض خود را به تکرار به اتحادیه اعلام کرده‌اند.

وی افزود: به ‌دنبال پیگیری مطالبه اعضاء، اتاق اصناف، فرمانداری و کمیسیون تنظیم بازار ساری را متصدی اصلی برپایی نمایشگاه عنوان کرد و پاسخ آنان، انجام تکلیف حتمی واگذار شده از سوی ارگان‌های فوق، اعلام شده است.

رئیس اتحادیه صنف پوشاک ساری در پایان اذعان کرد: هر ساله این نمایشگاه با تأیید کمیسیون نمایشگاهی اتاق اصناف و علی‌رغم نظرخواهی از اتحادیه‌های مربوطه، انجام می‌شود.

مشکل با تنها نمایشگاه حل نمی‌شود

بی‌شک برپایی نمایشگاه، آن‌هم در شرایطی که بازار کاملاً پاسخگوی تقاضای جامعه است؛ تنها راه کنترل قیمت و نظارت بازار مدارس نیست و می‌شود با مدیریت صحیح، هم حمایت از مصرف کننده را دنبال کرد و هم دل بازار را به دست آورد.

مجتبی پیرزاده در پاسخ به سوال خبرنگار ما در خصوص گلایه کسبه ساری به برگزاری نمایشگاه، گفت: این نمایشگاه جزء سیاست‌های دولت است که باید انجام می‌شد و اگر اصناف متولی برگزاری آن نمی‌شد؛ هم‌چون سالیان پیشین به غیر صنفی‌ها واگذار می‌شد که تبعات آن را شاهد بودیم.

وی افزود: تمامی غرفه‌های این نمایشگاه به واحدهای صنفی بومی ساری که دارای پروانه کسب صنفی بوده و از سوی اتحادیه صنفی مورد تأیید قرار گرفته است؛ واگذار شده است.

تخفیفی که بازاریان ساری نیز می‌دهند

رئیس اتاق اصناف ساری با بیان اینکه این نمایشگاه با نظارت اصناف و با تخفیف 10 تا 15 درصدی برای بازدیدکنندگان همراه است؛ تصریح کرد: من از تمامی کسبه‌ای که به برپایی نمایشگاه معترض‌اند دعوت می‌کنم بیایند و در این نمایشگاه شرکت کنند؛ این نمایشگاه برای تمامی داوطلبان آزاد است و مخصوص عده یا گروه خاصی نیست.

پیرزاده در پایان با بیان اینکه تاکنون 160 غرفه از این نمایشگاه پر شده است و جای خالی برای متقاضیان وجود دارد؛ افزود: بهای هر غرفه 12 متری در نمایشگاه، 720 هزار تومان است که متقاضیان بسته به متراژ مورد نیاز، ثبت نام کرده‌اند.

در پایان باید بیان کنیم که هرچند در سالیان اخیر اظهار نظرهای گوناگونی پیرامون برپایی نمایشگاه‌های بهاره و پاییزه نظیر تعطیلی وغیرقانونی بودن آن حتی از سوی کمیسیون نمایشگاهی اتاق اصناف کشور هم عنوان شده است؛ و موضوع واگذاری اختیار برپایی نمایشگاه به اتاق‌های اصناف و هم‌چنین جایگزینی فروش فوق‌العاده به‌جای نمایشگاه مطرح شده است؛ اما عملاً این موضوع ادامه دارد.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :