آخرین عناوین

دوشنبه 3 مهر 1396-11:27 کد خبر:45899

شمال نیوز گزارش می دهد:

بدعهدی شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه 2 و درد دل گندم کاران مازنی !

گندم‌کاران مازندرانی با چشم‌پوشی از بدعهدی سال‌های قبل ثمره تلاش خود را به مراکز خرید تضمینی گندم تحویل دادند ،اما عدم پرداخت مطالبات تبدیل به یک دغدغه شده است.


خزرخبر: گندم‌کاران مازندرانی با چشم‌پوشی از بدعهدی سال‌های قبل دولت‌‌‌ها ثمره تلاش چند ماهه خود را به مراکز خرید تضمینی گندم تحویل دادند تا حاصل دست ‌‌رنجشان در اسرع وقت دریافت شود،اما عدم پرداخت هزینه خرید تضمینی گندمکاران در طی چندین سال گذشته تبدیل به دغدغه کشاورزان زحمتکش مازندرانی شده است.

یک سوال منطقی!

یکی از کشاورزان شهرستان ساری در گفت وگویی با بیان اینکه سازمان غله و بانک‌ کشاورزی به عنوان عامل، گندم کشاورزان را خریداری کردند، گفت: عمده کشاورزان گندمکار مازندران به خصوص چند تن از کشاورزان بخش دودانگه از طبقه فقیر جامعه و در برخی موارد تحت پوشش کمیته امداد بوده که نیازمند پول گندم خود هستند.

احمد بابایی، گندمکار روستای واودره دودانگه با اشاره به گذشت چندین ماه از برداشت و تحویل گندم به عاملان خرید گندم، اظهار کرد: متاسفانه علی رغم وعده های متعدد، هنوز پول گندم کشاورزان پرداخت نشد که همین موضوع در سال‌های گذشته سبب شد تا عده‌ای از کشاورزان محصولات خود را به قیمت کمتر به دلالان و مراکز غیرمجاز بفروشند و بهای گندم را نقد دریافت کنند.

این گندمکار روستای واودره با انتقاد از پرداخت قطره چکانی پول گندم در سال های گذشته وعده‌های مسئولان و وزیر جهاد‌کشاورزی در خصوص خودکفایی و صادرات گندم را فریب دانسته و این موضوع را مهم ترین دلیل تحویل گندم به دولت عنوان و خاطر نشان کرد: متاسفانه امسال هم شاهد پرداخت به صورت قطره چکانی هستیم.

بابایی در پایان گفت: سوالی از مسئولان و نمایندگان دارم چطور از کشاورزان پول دیرکرد یک روزه در پرداخت اقساط‌‌ را می‌‌گیرید ولی پاسخگوی تاخیر در پرداخت پول گندم کشاوران نیستید؟

فروش به دلال برای پرداخت بدهی‌ها

حسن رضایی، گندمکار بابلی هم با اشاره به مشکل پرداخت نشدن وجه گندم تحویلی به مراکز خرید دولتی این محصول استراتژیک گفت: از زمانی که گندمم را تحویل دادم، حدود دو ماه می‌گذرد اما هنوز مبلغی بابت گندم تحویلی دریافت نکرده‌ام و باید حالا حالاها چشم بدوزیم تا این وجه به حساب ما واریز ‌شود.

این کشاورز اظهار کرد: این چنین شرایطی هر ساله روی می‌دهد و گویا هیچ برنامه‌ای برای حل آن وجود ندارد و مسئولان عاجز از حل آن هستند.

رضایی ادامه داد: چنین شرایطی تنها دلالی‌گری را در منطقه زیاد کرده و بسیاری از کشاورزان مجبور هستند به دلیل تاخیری که دیگر احتمال نیست، محصولات خود را با قیمتی به مراتب کمتر در اختیار دلالان قرار دهند تا بتوانند بدهی‌های خود را پرداخت کنند.

دولت مکلف به پرداخت به موقع هزینه خرید محصولات کشاورزی

عضو هیئت علمی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی تهران اظهار کرد: باید نمایندگان مجلس در استان مازندران پیگیر پرداخت نشدن مطالبات کشاورزان باشند.

همت خالدی گفت: ما یک قانونی به نام قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی داریم که مصوبه مجلس است و در آن قانون قید شده است که دولت مکلف به پرداخت به موقع هزینه خرید محصولات کشاورزی در قالب خرید تضمینی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی تهران با تاکید بر اینکه مسئولان استانی تدبیری در راستای مطالبات کشاورزان انجام دهند چرا که این عزیزان در مضیقه قرار دارند، افزود: انتظار ما از مسئولان استانی این است که در این زمینه تلاش و پیگیری کنند تا مطالبات کشاورزان پرداخت شود واقعا کشاورزان مشکلات مالی دارند.

در همین رابطه چند بار تلاش کردیم تا با مسئولان ذی‌ ربط نظیر سیدمحمد جعفری، مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه 2 تماس بگیریم که موفق نشدیم. بر همین اساس به جراید مراجعه کردیم،در خبری که در تاریخ 17تیر ماه امسال در یک خبرگزاری منتشر شد، مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه ۲ کشور گفت: در سال زراعی جاری تاکنون ۸۸ هزار و ۱۱۸ تن گندم به‌صورت خرید تضمینی از کشاورزان مازندران خریداری شد.

محمد جعفری اظهار کرد: با پیگیری‌های به‌عمل‌آمده تاکنون مبلغ ۴۱۳ میلیارد و ۸۱۷ میلیون ریال از مطالبات گندم کاران استان مازندران پرداخت شد،بعدها حتی اخباری هم منتشر شد که مطالبات تعداد اندکی از گندم‌کاران باقیمانده است و بقیه کشاورزان گندم‌کار مطالبه‌ای ندارند.

سخن پایانی

نمی‌توان از این واقعیت فرار کرد که وجود برخی سیاست‌های نادرست در زمینه کشاورزی و برخی ناهماهنگی‌های میان مسئولان و کشاورزان، کشاورزی ایران را در آستانه برخی مخاطرات جدی قرار داده است،یکی از این مخاطرات مهاجرت به شهرها و خطر وابستگی به گندم وارداتی وخطر دیگر از بین رفتن صنایع وابسته به تولید گندم است، در این زمینه امیدواریم مسئولان با تدابیری کارشناسانه مانع از ادامه این روند باشند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :