آخرین عناوین

چهارشنبه 12 مهر 1396-11:54 کد خبر:46038

نارضایتی مردم از پاسخگویی سامانه 122 آب و فاضلاب در مازندران

موضوع کم‌آبی و مشکل کمبود و قطعی آب در استان مازندران امروز مسئله‌ای است که نمی‌توان به سادگی از کنار آن عبور کرد.


به گزارش خزرخبر و به نقل از فارس، آب یکی از اساسی‌ترین نیازهای حیاتی بشر است که امروزه در کشور و استان با کمبود آن مواجه هستیم و بر اساس نظر کارشناسان در آینده این مشکل جدی‌تر می‌شود،اما متاسفانه این مایه حیات در اثر مصرف بی‌رویه و عوامل دیگر به هدر می‌رود.

صرفه‌جویی در مصرف آب از راه‌هایی است که می‌تواند از کمبود آن جلوگیری کند و در دین اسلام هم به آن تاکید شده است.

موضوع کم‌آبی و مشکل کمبود و قطعی آب در استان مازندران هم امروز مسئله‌ای است که نمی‌توان به سادگی از کنار آن عبور کرد نهادینه کردن فرهنگ استفاده بهینه از آن در بین مردم امری لازم و ضروری است.

در برخی از خیابان‌ها در سطح شهرها که قدم می‌زنیم با صحنه‌هایی از مصرف ناصحیح آب مانند شستن خیابان و ماشین روبرو می‌شویم که در اثر آن افراد حجم آب زیادی مصرف می‌کنند و با بی‌تفاوتی به موضوع موجب هدر دادن آن می‌شوند در حالی که در روستاهای استان کسانی در حسرت مقداری آب آشامیدنی و سالم بوده و کیلومترها طی می‌کنند تا به آن دست یابند.

علاوه بر هدر دادن آب توسط شهروندان مورد دیگری که در خیابان‌ها با آن روبرو می‌شویم هدر رفت آب در اثر شکستگی لوله‌ها در سطح خیابان است.

شکستگی لوله‌ها در سطح خیابان و آسفالت و خروج از آن یکی دیگر از عوامل هدر رفت آب این نعمت الهی و مایه حیات محسوب می‌شود.

این مشکل در سطح شهرستان ساری هم زیاد دیده می‌شود و در سطح خیابان‌های شهر که قدم می‌زنیم با شکستگی لوله‌ها و خروج آب از سطح خیابان مواجه می‌شویم گاهی اوقات این امر به چند روز هم طول می‌انجامد و باعث ناراحتی مردم می‌شود.

شکستگی لوله آب در خیابان امام حسین شهر ساری یکی از مشکلاتی بود که بنا به گفته اهالی این خیابان 7 تا 10 روز ادامه داشت و شهروندان و ساکنان این خیابان به صورت حضوری و تلفنی خواستار حل این مشکل بودند که تا حدودی با بی‌تفاوتی مسئولان شرکت آب و فاضلاب شهری استان و ساری مواجه بودند.

*فرسودگی لوله‌ها، یکی از علت شکستگی و هدر رفت آب در شهرستان ساری

در همین ارتباط محمود طالبی مدیر مرکز سامانه ارتباطات مردمی اتفاقات آب (122) اظهار کرد: علت شکستگی لوله‌های در شهرستان ساری بخشی مربوط به شبکه لوله‌های ساری است که سال‌های زیادی از لوله‌گذاری آن می‌گذرد.

وی با بیان اینکه قدمت لوله‌ها در شهرستان ساری از 50 سال هم گذشته است، افزود: از دیگر عوامل شکستگی لوله در شهرستان ساری ورود آب سد شهید رجایی به شبکه است که به دلیل ضعیف بودن شبکه آبرسانی و فشار زیاد آب سد در شبکه‌ها باعث شکستگی لوله‌ها می‌شود.

مدیر مرکز سامانه ارتباطات مردمی اتفاقات آب ادامه داد: بخش دیگری از شکستگی‌ها، حفاری‌های دستگاه‌های خدمات‌رسان و عدم هماهنگی با آب و فاضلاب باعث شکستگی لوله‌ها می‌شود.

این مسئول با بیان اینکه سیاست وزرات نیرو و شرکت مهندسی آب و فاضلاب همواره بر کاهش پرت آب بوده است خاطرنشان کرد: سالانه شبکه‌های آب در سطح استان اصلاح می‌شود تا از هدر رفت آب جلوگیری شود.

*اصلاح سالانه 8 تا 10 کیلومتر از شبکه‌های آب در ساری

طالبی اصلاح شبکه‌های آب در شهرستان ساری را 8 تا 10 کیلومتر در سال اعلام کرد و گفت: سالانه اقدامات اصلاح شبکه در این شهرستان انجام می‌شود تا طی چندین سال آینده کل شبکه‌های آبرسانی جدید شود.

وی علت ایجاد سامانه 122 را در اختیار قرار دادن اتفاقات و شکستگی های لوله‌های آب به صورت متمرکز به یک واحد عنوان کرد و گفت:با تشکیل این واحد و سامانه زمانی که حادثه اتفاق افتاده و تا رفع شود کوتاه شده و آب کمتری هدر می‌رود.

مدیر مرکز سامانه 122 ادامه داد: در گذشته 16 تا 20 ساعت هدر رفت آب داشته‌ایم و با راه‌اندازی سامانه این زمان به 3 تا 5 ساعت کاهش یافته است.

این اظهارات در حالی صورت گرفته است که شهروندی از خیابان شهید نوری در بلوار آزادی شهر ساری با ابراز نارضایتی از پاسخگوی سامانه 122 از هدر رفت آب به دلیل شکستگی لوله‌های آب شرب در مدت 3 تا 5 روزه خبر داده بود.

*20 تا 30 شکستگی در طول روز در شهرستان ساری

این مسئول تعداد شکستگی لوله‌ها در شهرستان ساری را 20 تا 30 شکستگی در طول روز عنوان کرد و گفت: اکیپ‌های این واحد 24 ساعت و در سه شیفت فعالیت می‌کنند تا جلوی هدر رفت آب را بگیرند.

طالبی بیان کرد: در صورت شکستگی شبکه توزیع آب قطعا هدر رفت آب بیشتر خواهد بود و براساس الویت باید سریع‌تر حل شود.

وی با بیان اینکه همه مردم استان در صورت دیدن شکستگی در خیابان و منطقه خود از طریق سامانه 122 موضوع را اطلاع دهند، یادآور شد: از طریق قبض‌های آب هم در ارتباط با سامانه 122 و ارتباطات مردمی با آب و فاضلاب در مورد اتفاقات آب اطلاع‌رسانی می‌شود.

*هدر رفت یک هفته‌ای آب شرب در یکی از خیابان های شهرستان ساری

با وجود سخنان مدیر سامانه 122 اما در برخی موارد هدر رفت آب از طریق شکستگی لوله ها چند روز هم ادامه دار می‌شود به طور مثال شکستگی لوله در خیابان امام حسین واقع در بلوار طالقانی ساری است که به گفته اهالی این کوچه آب شرب به یک هفته از سطح زمین خارج شده و اقدامی در این ارتباط انجام نشده بود.

طالبی در این زمینه با بیان اینکه اکیپ‌ها همواره مشغول کار و فعالیت در مورد تعمیر شکستگی لوله‌ها هستند و اقدامات در این زمینه اولویت‌بندی است، تصریح کرد: مشکل شکستگی و هدر رفت آب در خیابان امام حسین هم روز گذشته انجام و برطرف شده است.

مازندران استانی است که در حال حاضر و با تغییرات شرایط اقلیمی و کمبود بارش با بی‌آبی مواجه بوده و در برخی از روستاها چندین روز آب شرب قطع بوده و با تانکر آبرسانی می‌شود.

تخصیص اعتبار در ارتباط با اصلاح شبکه‌های لوله در استان و جلوگیری از هدر رفت آب از طریق شبکه‌های فرسوده امری مهم است که باید مورد توجه قرار گیرد.

هدر رفت آب در اثر فرسودگی شبکه‌های آب در شهرها و همچنین مردم در حالی صورت می‌گیرد که صاحب‌نظران و کارشناسان در این زمینه هشدارهای جدی را در مورد کمبود آب و جنگ بر سر آن را در آینده‌ای نزدیک می‌دهند.

با توجه هشدارهای کارشناسان این حوزه به چالش آب در آینده، صرفه‌جویی توسط مردم و همچنین مسئولان برای جلوگیری از هدر رفت آب در اثر شکستگی لوله‌ها امری لازم و ضروری است.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :