آخرین عناوین

چهارشنبه 12 مهر 1396-16:19 کد خبر:46041

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان جویبار خبر داد:

جمعه‌بازار جویبار کانون ویروس آنفولانزای فوق حاد پرندگان است

رئیس اداره دامپزشکی جویبار گفت: در سال جاری با نمونه ‌برداری از جمعه‌بازار جویبار، این بازار به‌عنوان کانون آلودگی ویروس آنفولانزای فوق حاد پرندگان معرفی شد.


به گزارش خزرخبر و به نقل ازبلاغ، علیرضا آقاجانی در جلسه پیشگیری از آنفولانزای فوق حاد پرندگان در جویبار با اشاره به مصوبات 10 گانه مازندران، اظهار کرد: بر اساس مصوبات استانی باید اقدامات بازدارنده و پیشگیرانه توسط ادارات و نهادهای اجرایی برای آنفولانزای فوق حاد پرندگان اجرا شود.

وی افزود: تاریخچه ورود این ویروس یا بیماری به کشور ایران به دو دهه اخیر بازمی‌گردد که از طریق پرندگان وحشی مهاجر و در ادامه رفتارهای پرخطر بود که در محل‌ها پرورش طیور در روستاها و هم در واحدهای صنعتی اتفاق افتاده است.

رئیس اداره دامپزشکی جویبار به مصادیق رفتارهای پرخطر اشاره و عنوان کرد: عرضه و خرید طیور زنده از بازارچه‌ها و دوره‌گردها، ورود خودروها و افراد آلوده به محل‌های پرورش طیور از عوامل گسترش این آلودگی است.

آقاجانی خاطرنشان کرد: بر اساس آمارها سال 2017، بیش از 60 کشور جهان درگیر این بیماری هستند که 9 تیپ از این بیماری شناسایی‌شده است.

وی H5n8 را از نوع فراوان این بیماری دانست و افزود: 43 کشور به ویروس نوع H5n8 آلوده و کشور چین و آمریکا نیز به نوع H7n9 درگیر هستند.

رئیس اداره دامپزشکی جویبار به وضعیت این بیماری در ایران اشاره کرد و گفت: در یک سال اخیر 628 کانون آلوده به این بیماری شناسایی‌شده است که از این تعداد 210 مرغداری صنعتی، 400 واحد روستایی و 18 کانون پرندگان وحشی است.

این مسئول تصریح کرد: 26 استان کشور با این بیماری درگیر هستند که اصفهان بالاترین آمار را دارد.

آقاجانی اعلام کرد: خسارت وارده شده به 210 مرغداری آلوده به این ویروس یک هزار و 634 میلیارد تومان است.

وی افزود: از انواع این بیماری H5n1، H5n8 و H5n9 در ایران مشاهده‌شده است.

رئیس اداره دامپزشکی جویبار همچنین به وضعیت استان مازندران در رابطه با آنفولانزای فوق حاد پرندگان اشاره و خاطرنشان کرد: در استان 9 کانون آلوده که از این تعداد سه بازارچه، پنج کانون روستایی و یک واحد مرغداری صنعتی مرغ مادر شناسایی‌شده است.

آقاجانی با بیان اینکه جمعه‌بازار جویبار یکی از کانون‌های این ویروس خطرناک است، گفت: در سال جاری با نمونه‌برداری از جمعه‌بازار جویبار، این بازار به‌عنوان کانون این آلودگی معرفی شد.

وی افزود: جهش این ویروس باعث شد که در فصل گرما و سرما نیز فعال باشد و منجر به واگیر طیور و انسان‌ها شود.

رئیس اداره دامپزشکی جویبار بابیان اینکه اطلاع‌رسانی‌هایی به مردم و واحدهای مرغداری صنعتی انجام‌شده است، بیان کرد: در این راستا 12 روستا و 9 واحد مرغداری صنعتی پایش شدند که خوشبختانه نتایج آزمایش‌ها منفی بود.

آقاجانی اظهار کرد: برخی تصور می‌کنند که طیور غیرزنده در بازارچه‌ها سالم هستند ولی این طیور نیز در فضای غیربهداشتی کشتار می‌شود و امکان دارد ناقل این بیماری باشند.

وی افزود: در جمعه‌بازار سودجویان زیادی در برابر این تصمیم مقاومت می‌کنند و گاهاً به برخوردهای فیزیکی با کارشناسان ما می‌شود.

رئیس اداره دامپزشکی جویبار در پایان از ادارات و نهادهای مرتبط با این موضوع خواست تا با همکاری با کارشناسان اداره دامپزشکی و بهداشت از شیوع این بیماری در شهرستان جلوگیری کنند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :