آخرین عناوین

پنجشنبه 13 مهر 1396-10:19 کد خبر:46052

خبرگزاری فارس گزارش می‌‌دهد:

باز باران، باز سیل و اختصاص اعتبارات قطره چکانی

زیرساخت‌های شکننده مازندران به حدی جای نگرانی دارد که با کوچک‌ترین بارش باران شاهد خسارت‌های میلیاردی هستیم و اعتبارات قطره چکانی که مسکن دردهای مردم نیست.


خزرخبر: بهار که در مازندران از راه می‌رسد بارش باران، آبگرفتگی معابر را به همراه دارد، تابستان قطعی طولانی مدت برق به دلیل گرما شدید هوا و اگر باران ببارد، علاوه بر آبگرفتگی باران شاهد سیلاب در اقصی نقاط استان مازندران هستیم.

بحث ترافیک، کمبود آب شرب و آب کشاورزی و خشکسالی بماند، البته حادثه گاه و بی‌گاه ریزش کوه در هراز، کندوان و غیره که دیگر اصلا به حساب نمی‌آید.

در پاییز و زمستان در سنوات گذشته با قطعی گاز مواجه بودیم که ظاهرا با تقویت بنیه گازی استان این مشکل رفع شده ولی خطر سیلاب و آبگرفتگی معابر این استان باران‌خیز را تهدید می‌کند و داستان خسارت‌های میلیاردی و آبگرفتگی معابر همچمنان ادامه دارد.

از طرفی در همین استانی که شاهد بارش نزولات آسمانی هستیم در فصل گرم سال با کمبود آب کشاورزی مواجه هستیم و امکان جمع‌آوری آب‌های سطحی وجود ندارد.

پای اظهارنظرها و عملکردهای متولیان استانی که می‌نشینیم، تابستان بدون قطعی برق، زمستانی بدون قطعی گاز، پاییز بدون تخریب ناشی از سیل را ترسیم می‌کنند، جالب است بدانید؛ همین مسئولان فصل باران که می‌رسد آمارهای متفاوتی از خسارت سیل و آبگرفتگی ارائه می‌کنند.

حال مردم مانده‌اند اوضاع گل و بلبلی را باور کنند یا خسارت‌های سیل نکا، بهشهر، رامسر، تنکابن و برف و سرما چند سال گذشته غرب استان مازندران و یا خسارت سرما سال گذشته مرکبات که هنوز تیر و ترکش‌های آن ادامه دارد.

نکته اینجاست که همه متولیان و دست‌اندرکاران راهکارهای برون رفت از مشکل را می‌دانند و اگر کنارشان بنشینی هزار نوع طرح و ایده ارائه می‌دهند.

اگر میزان اعتباراتی که دولت برای پرداخت خسارت به سیل‌زدگان و دیگر مخاطراتی که سابقه آن در استان طولانی است و هر سال تکرار می‌شود اختصاص می‌داد تاکنون بخش زیادی از خسارت‌های که به مردم وارد می‌شود را شاهد نبودیم.

اما آنچه که امروز در استان مازندران شاهد هستیم، بارش باران مساوی با سیل و پرداخت نصف و نیمه‌خسارت‌ها و دوباره روز از نو روزی از نو!

به نظر می‌رسد که حساسیت‌ها در زمینه پرداخت خسارت، سیل و طوفان در استان باید از طریق مسئولان بومی و حتی ملی استان به صورت جدی‌تر ایجاد شود، متولیان ملی هم با درک شرایط حساس و شکننده استان به صورت جدی نسبت به رفع معضلات و مشکلاتی که هر سال دامن‌گیر این استان است اقدام کنند.

مردم شهرستان نکا خاطرات تلخ آبگرفتگی معابر این شهر را از یاد نبردند که بحث سیل و آبگرفتگی شدید معابر و تخریب منازل مسکونی در بهشهر ایجاد شده بود، هنوز بحث پرداخت خسارت به سیل‌زدگان بهشهر به اتمام نرسیده بود که مردم شهرستان میاندورود با بحران جدی ناشی از بروز سیل مواجه شدند.

براساس این گزارش، مشکلات مردم میاندورود تمام نشده بحث طوفان قائم‌شهر و خرابی‌ها ناشی از آن در شهرهای مرکزی استان ایجاد شده بود و این اتفاقاتی در حالی حادث شد که مردم در غرب استان درگیر خسارت‌های ناشی از برف و سرما غرب استان بودند و بحث دریافت خسارت‌ها به کشاورزان به نتیجه مطلوب نرسیده که سرما سال گذشته به باغداران و مرکبات حادث شد و این روند امسال با زنگ خطر بروز سیل در شهرهای غرب استان مازندران به نظر قرار است که ادامه پیدا کند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :