آخرین عناوین

شنبه 15 مهر 1396-11:45 کد خبر:46083

هشدار مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران:

نباید مازندران قتلگاه پرندگان مهاجر معرفی شود

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با بیان اینکه از مازندران به‌عنوان قتلگاه پرندگان نام برده می‌شود، گفت: هشدار می‌دهیم افراد از هرگونه صید غیرمجاز پرندگان مهاجر پرهیز کنند.


به گزارش خزرخبر و به نقل از فارس، پس از گذشت تابستان و آغاز فصل پاییز پرندگان مهاجر بسیاری به طبیعت مازندران پناه می‌آورند و مهمان این دیار سبز می‌شوند.

امسال بحث تنش آبی و خشکسالی مهاجرت پرندگان را تحت تأثیر قرار دارد ولی با آغاز پاییز و بارش‌های پاییزی این نگرانی نیز تقریباً از بین رفت.

پرندگان با شوق وصف‌ناپذیر و ادامه حیات وارد تالاب‌ها و آب‌بندان‌ها می‌شوند در حالی‌که همواره افرادی هستند که از این موقعیت استفاده کرد و سفر بی‌بازگشتی را برای آنان رقم می‌زنند.

در فضاهای مجازی صحبت‌هایی در ارتباط با این موضوع که مازندران قتلگاه پرندگان است عنوان شده و این امر برای استانی که به مهمان‌نوازی مشهور است واقعاً جای سوال دارد.

پوشش تمام تالاب‌ها و آب‌بندان‌ها با توجه به وسعت آن برای محیط بانان امکان‌پذیر نیست چرا که آنان از کمبود امکانات رنج می‌برند به جرأت می‌توان گفت آنان تمام تلاش خود را بکار می‌گیرند تا کسی نتواند حیات جانوری را نابود کند ولی باید همه مردم آنان را همراهی کنند.

* شرایط برای ورود پرندگان مهاجر در مازندران فراهم است

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران اظهار کرد:شرایط برای ورود پرندگان مهاجر با بارش‌های پاییزی فراهم است.

حسینعلی ابراهیمی‌کارنامی با اشاره به ورود گروهی از پرندگان مهاجر، اضافه کرد: با ادامه بارش‌ها پرندگان مهاجر دیگری وارد استان شده و زمینه برای ورود پرندگان بیشتر فراهم می‌شود.

وی افزود:همچنین با بارش‌های پاییزی مشکل آتش‌سوزی در مازندران از بین رفته و دیگر شاهد حریق در طبیعت استان نیستیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با بیان اینکه باید میزبان خوبی برای پرندگان مهاجر باشیم، گفت: نوع برخورد با پرندگان از اهمیت به‌سزایی برخوردار است و جزئی از فرهنگ محسوب می‌شود.

ابراهیمی‌کارنامی تصریح کرد: انتظار می‌رود میزبان خوبی برای پرندگان باشیم و اگر با مواردی از شکار مواجه شدیم لازم افراد به‌ویژه جوامع محلی به محیط ‌بانان اطلاع دهند.

وی بیان کرد:حساسیت ما طی این مدت در حوزه تالابی است که نظارت بیشتر توسط محیط بانان در دستور کار ما قرار دارد که به‌صورت معمول پایش می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با تأکید بر پرهیز از خرید پرندگان غیرمجاز، خاطرنشان کرد: مردم باید به این مهم توجه کنند که با خرید پرندگان فعل غیرقانونی اشاعه پیدا کرده و توجه به این موارد در کاهش صید و شکار غیرمجاز موثر است.

*بحث شکار غیرمجاز توهینی به سنت، آداب و مهمان‌نوازی است

ابراهیمی‌کارنامی اظهار کرد: بحث شکار غیرمجاز توهینی به سنت، آداب و مهمان‌نوازی است چرا که شمالی‌ها به مهمان‌نوازی مشهور هستند.

وی یادآور شد: در فضای مجازی از مازندران به‌عنوان قتلگاه پرندگان نام برده می‌شود و هشدار می‌دهیم افراد از هرگونه شکار و صید غیرمجاز پرهیز کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران در پایان گفت:هیچ تناسبی بین امکانات محیط‌ بانی و مسئولیت واگذار شده وجود ندارد پس لازم است مردم نیز همکاری لازم را در این زمینه داشته باشند و فصل نوینی در تعامل مردم و پرندگان گشوده شود.

براساس این گزارش، پرندگان مهاجر با توجه به شرایط آب و هوایی مجبور به مهاجرت هستند و حتی از این موضوع آگاه نیستند شاید این بار سفری بی‌بازگشتی برای آنان رقم خورد.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :