آخرین عناوین

يکشنبه 16 مهر 1396-12:34 کد خبر:46104

مدیرعامل شرکت آبفای شهری مازندران اعلام کرد:

مدیریت ضعیف در بحث مصرف منابع آب/مطالبه 22 میلیارد تومانی شرکت آبفا از مردم

مدیرعامل شرکت آبفاشهری گفت: شرکت آبفا از مردم مازندران 22 میلیارد تومان مطالبه دارد،مشترکان نسبت به پرداخت بدهی خود اقدام کنند تا بتوانیم خدماتی درخور مردم ارائه دهیم.


به گزارش خزرخبر و به نقل از فارس، با توجه به اهمیت نقش آب در حیات و همچنین محدود بودن بودن منابع و ضرورت داشتن الگوی مصرف گفت‌وگویی با ذبیح‌الله ذاکری مدیرعامل آب و فاضلاب شهری مازندران ترتیب داده ایم که شما را به خواندن آن دعوت می‌کنیم.

وضعیت بارش‌ها در مازندران از گذشته تاکنون چه تغییراتی داشته است؟

ایران از لحاظ جغرافیایی کشوری خشک یا نیمه‌خشک است و استان مازندران استانی تقریباً مرطوب است،شاهد تغییر در نوع و میزان بارش‌ها هستیم که از پراکنش زمانی و مکانی مناسبی برخوردار نیست.

در سال 95 و 96 بارندگی به 512 میلی‌متر رسید این مقدار به ‌طور یکنواخت در قسمت‌های مختلف استان وجود دارد در غرب مازندران بارندگی بیشتر و هر چه به سمت شرق می‌رویم بارندگی کاهش می‌یابد.

نسبت به دو سال گذشته بارندگی در مازندران 22 درصد کاهش پیدا یافت که این موضوع به‌ معنای تقریباً یک چهارم از کل بارندگی‌ها است.

وضعیت مصرف آب در کشور و استان مازندران به چه صورت است؟

مصرف آب در کشورهای اروپایی در هر شبانه‌روز 150 لیتر بوده ولی در کشور ما 200 لیتر مصرف داریم که در استان مازندران 220 یا 230 لیتر است که میانگین مصرف آب در مازندران بسیار بالا است.

با توجه به اقدامات انجام شده نظر شما در ارتباط با مدیریت مصرف آب چیست؟

باید بپذیریم که در بحث مدیریت مصرف آب ضعیف عمل کردیم و در مصرف این نعمت خدادای که تاکنون بشر با در دست داشتن تکنولوژی هنوز قادر به ساختن جایگزینی برای آن یا تولید خودش نشده مدیریت کنیم چرا که آب نعمت بسیار مهمی است.

وضعیت هزینه‌های اجرایی منابع آبی مازندران به چه صورت است؟

همزمان با مصرف بالای آب هزینه‌های اجرایی نیز در حال افزایش هستند تاجایی که 40 میلیارد تومان به پیمانکار بدهی داریم،همه این هزینه‌ها از محل درآمدهای جاری حقوق، دستمزد، مواد و گندزدایی و پول برق و غیره پرداخت می‌شود و کمکی از سوی دولت صورت نمی‌گیرد.

برخورد با انشعابات غیرمجار به چه صورت است؟

انتظار ما این است با انشعابات غیرمجاز توسط مردم برخورد شود ولی به این دلیل که اتصال این انشعابات مانند گاز و برق خطر جانی ندارد انتظار این است که با این موارد نیز برخورد شود.

اقدامات موثری انجام دهیم ولی این در صورتی امکان‌پذیر است که بودجه کافی برای انجامش در دست باشد.

قیمت تمام شده یک متر مکعب آب چه میزان است؟ آیا این قیمت به صرفه است؟

قیمت تمام شده یک متر مکعب آب 750 تومان است در حالی‌ که درآمد حاصل از آن از نصف این مبلغ هم کمتر بوده یعنی مبلغ 350 تومان است.

شرکت آب و فاضلاب شهری مازندران چه میزان از مردم مطالبه دارد؟

در حال حاضر شرکت آب فاضلاب از مردم مازندران 22 میلیارد تومان مطالبه دارد تصور اینکه حتی برای یک لحظه آب قطع شود غیرممکن خواهد بود که لازم است مشترکان پس از گذشت این مدت طولانی نسبت به پرداخت بدهی خود اقدام کنند تا ما بتوانیم خدماتی درخور مردم ارائه دهیم.

در زمینه سایت اداری آب و فاضلاب شهری مازندران آیا اعتباراتی اختصاص می‌یابد؟

در بحث سایت اداری آب و فاضلاب تصمیم براین است که چون ما بیشتر وقت خود را در اداره صرف می‌کنیم نسبت به احداث محل آن اقدام کنیم و خیلی مهم است با توجه به اینکه دولت یک ریال هم به ما کمک نمی‌کند.

وضعیت فاضلاب در استان مازندران به چه صورت است؟

متأسفانه استان مازندران در بحث فاضلاب نسبت به کشور عقب‌ماندگی دارد،350 میلیارد تومان اعتبار برای 11 شهر با اجازه قانون از طریق فاینانس داخلی و فاینانس خارجی کار کردیم.

برای 5 شهر مازندران از طریق بانک توسعه اسلامی نسبت به دریافت وام اقدام کرده و این بزرگ‌ترین وامی بوده که این بانک 50 درصد از تسهیلاتش را به شرکت‌های آب و فاضلاب شهری مازندران پرداخت می‌کند.

در بحث فاضلاب مهم‌ترین مشکل چیست؟

طبق بحث‌ها مطالعات برای 20 شهر را در دستور کار داریم خط اصلی را از سوی دولت بوده ولی برای تصفیه‌خانه اعتباری اختصاص نمی‌یابد هزینه احداث باید از محل انشعابات و خودیاری مردم پرداخت شود که پیگیری‌ها در دستور کار قرار دارد.

در بحث دفع فاضلاب جنس زمین مازندران به گونه‌ای است که فاضلاب دفع نمی‌شود  با این حال در حال اجرای پروژه‌ای هستیم که فاز نخست آن تمام شد و فاز بعدی آن قرار است اجرا شود.

صحبت پایانی

انتظار ما از مردم این است که در مصرف آب مدیریت کنند که می‌توان در این زمینه از ظرفیت ائمه جمعه کمک گرفت تا فرهنگ درست استفاده از منابع آب را در میان مردم نهادینه کنند.

همچنین از طریق اطلاع‌رسانی به مشترکان نیز همانند گذشته این مشکلات را رفع کنیم تا در بحث مدیریت مصرف اقدام به فرهنگ‌سازی در بین مردم کنند چرا که وضع منابع آبی مازندران وخیم است.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :