آخرین عناوین

چهارشنبه 19 مهر 1396-20:26 کد خبر:46178

رئیس محیط زیست نکا خبر داد:

تلف‌شدن 2100 قطعه ماهی سفید و بومی در رودخانه نکا

رئیس اداره محیط زیست نکا با اشاره به تلف‌شدن 2100 قطعه ماهی گفت:احتمال دارد که این اتفاق بر اثر ورود سم یا هدایت فاضلاب‌های خدماتی یا خانگی اطراف رودخانه باشد.


به گزارش خزرخبر و به نقل از فارس،مهدی کشاورزیان درباره علت مرگ ماهیان رودخانه نکارود اظهار داشت: حدود ساعت 12 بعد از ظهر روز گذشته گزارشی مبنی بر تلفات ماهی در داخل شهر نکارود به محیط زیست اعلام و به محض اطلاع، اکیپ پایش تشکیل و به محل مورد نظر اعزام شد.

وی افزود: پیمایش را از ابتدای مسیر پل کمربندی نکا تا استخر ذوالفقار در دو طرف رودخانه که ماهیان سفید و بومی بر روی آب مشاهده شدند آغاز کردیم.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست نکا گفت: در مشاهدات اولیه مشخص شد که ماهیان ریز و نسبتاً درشت در حدود 200 تا 300 گرم، روی آب آمده‌اند و در مجموع در طول 500 متر مسیری که پایش شده است 2 هزار 100 قطعه ماهی تلف شده‌اند.

کشاورزیان ادامه داد: البته تعدادی از ماهی‌ها در همان زمان زنده بودند و بین خشکی و آب در انتهای رودخانه قرار داشتند که پس از اطلاع از این قضیه و کشفیات، سریعاً نمونه‌برداری از دو نقطه در قبل و پس از مسیر آلودگی آنجام شد، یعنی تا آخرین مسیری که محل تلف شدن ماهی‌ها بوده و حتی تا 100 متر بالاتر را پایش کردیم.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست نکا بیان کرد: دو نمونه آلودگی احتمالی و همچنین نمونه‌ای از ماهیان تلف‌شده به‌ویژه ماهی سفید رودخانه نیز دریافت و روز گذشته تحویل پژوهشکده اکولوژی خزر شد تا علل مرگ شناسایی شود.

این مسئول گفت: صبح امروز نیز تیم دیگری از اداره‌کل حفاظت محیط زیست به‌منظور بررسی دقیق‌تر به محل وقوع تلفات مراجعه کردند و بار دیگر نیز نمونه‌برداری شد.

کشاورزیان افزود: اینکه واحدهای خدماتی اطراف رودخانه فاضلاب‌ها را به ‌سمت رودخانه هدایت می‎کنند و یا با توجه به وجود استخر در این مسیر، کلر وارد رودخانه می‌شود و یا ناشی از عوارض فاضلاب‌های خانگی باشد، همه این‌ها می‌تواند احتمال آلودگی رودخانه و تلف‎شدن ماهیان باشد.

وی اظهار کرد: این آلودگی ممکن است از نوع آلودگی لحظه‌ای بوده و یا اینکه فردی سمی در رودخانه ریخته باشد، به هر حال منتظر پاسخ نمونه‌های ارسالی هستیم.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست نکا در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: تلف‌شدن بیش از 2 هزار ماهی و روی آب آمدن آنها نشانه دیگری نیز دارد؛ اینکه رودخانه نکا (نکارود) دارای نشاط و شادابی است و باید سلامت آن را نیز حفظ کنیم.

این مسئول گفت: باید از این اتفاق به فکر برنامه‎ریزی خوب  برای هدایت اصولی فاضلاب و زباله‌ها توسط مردم و مغازه‌ داران در اطراف رودخانه باشیم، رودخانه نکارود زنده و شاداب است و می‎شود که مردم با دریافت مجوز از محیط زیست در کنار رودخانه‎ای که از بافت شهری می‌گذرد، ماهی صید کنند و یک زمینه گردشگری خوبی برای مردم نکا می‎توان ایجاد کرد.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :