آخرین عناوین

شنبه 22 مهر 1396-8:48 کد خبر:46213

آب پاکی استاندار مازندران روی دست صادرکنندگان:

شل‌کن و سفت‌کن مسئولان و بلاتکلیفی باغداران مستاصل مازندرانی

در حالی که نماینده شرق مازندران در مجلس از دریافت 100 میلیارد تومان مشوق صادراتی خبر داد، استاندار گفت: در حال حاضر امکان پرداخت مشوق‌های صادراتی وجود ندارد.


به گزارش خزرخبر و به نقل از بلاغ، با نزدیک شدن به برداشت مرکبات، بحث صادرات این محصول به کشورهای همسایه استان مازندران قوت می‌گیرد.

همزمان با نزدیک شدن به برداشت مرکبات، متولیان اقتصادی استان مازندران جلسات شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی را با هدف سازماندهی صادرات محصولات کشاورزی در برنامه کاری خویش قرار می‌دهند،اما نتیجه آن کلاف سر درگم برای صادرات است.

سال به سال، دریغ از پارسال!

سال گذشته بحث پرداخت مشوق‌های صادراتی مطرح بود، ولی مرکبات مازندران به ثمر ننشست و کارش به صادرات نکشید؛ در حال حاضر که امکان برداشت مرکبات با همان مقدار سال گذشته مطرح است، بحث مشوق‌های صادراتی مطرح نبوده و صادر کنندگان نمی‌توانند از این مزیت استفاده کنند.

از طرفی دیگر خبر می‌رسد که قیمت کالایی که قرار است در روسیه فروخته شود، چندان با قیمت سال گذشته تفاوتی ندارد و به نظر می‌رسد که حداقل در حال حاضر شرایط برای صادرات مهیا نیست، ولی اصرار به صادرات مرکبات همچنان وجود دارد.

اضافه تولید، فرصت یا تهدید؟!

متولیان استانی، که با مازاد تولید مواجه هستند، نمی‌توانند نسبت به تبدیل این محصول به آب‌میوهای صنعتی اقدام کنند، راه پرخطر و ریسک صادرات را در پیش می‌گیرند.

با وجود بحث‌های حمایتی دولت از صادر کنندگان و اظهار نظرهای متفاوتی که در این ارتباط مطرح بود و با وجود پیگیری‌‌های نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه برای دریافت مشوق‌های صادراتی استاندار مازندران در نشست گفت و گوی دولت و بخش خصوصی در استان مازندران؛ در ارتباط با مسائل مطرح شده توسط شاعری نماینده مردم بهشهر در مجلس شورای اسلامی بیان کرد، بحث پرداخت مشوق‌های صادراتی در حال حاضر امکان اجرایی شدن ندارد.

قول دادن و خلاف وعده عمل‌کردن تا کی؟!

این در حالی است که پیش از این شاعری از دریافت 100 میلیارد تومان مشوق صادراتی برای مرکبات خبر داده بود.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در 17مهرماه سال‌جاری، یعنی چند روز قبل، با اشاره به اخذ دستور پرداخت 100 میلیارد تومان مشوق صادرات برای مرکبات گفت:دستگاه‌های مسئول برای جذب آن پیگیری کنند.

وی افزوده بود:با پیگیری‌های انجام‌شده و مکاتبه با معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، مبلغ 100 میلیارد تومان برای مشوق صادرات مرکبات به نوبخت پیشنهاد شد که دستور داده شد اقدام لازم صورت گیرد تا برای توسعه صادرات این محصول راهگشا باشد.

حلوا، حلواکردن مسئولان، دهان هیچ باغدار مازندرانی را شیرین نکرد

مسئولان استانی تلاش دارند تا این نقیصه را از ظرفیت استانی جابجا کنند که استاندار مازندران در جلسه گفت: برای رفع این مشکل باید از ظرفیت موجود در استان استفاده کنیم.

بحث پرداخت مشوق‌های صادراتی یکی از قول‌های جدی دولت به صادر کنندگان بود که به نظر می‌رسد این موضوع را هم باید جزو وعده‌های غیر عملیاتی دولت تلقی کرد.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :