آخرین عناوین

سه شنبه 2 آبان 1396-17:1 کد خبر:46410

پایان تردیدها درباره مقصدنهایی شهردارساری نزدیک است:

تائید استانداری عبوری در سمنان توسط دو نماینده این استان/ روی خوش رسانه های سمنان به جوانگرایی دولت

نماینده مردم شاهرود در مجلس شورای اسلامی گفت:بزودی مهدی عبوری شهردار موفق ساری،مسئولیت استانداری سمنان را برعهده می گیرد.


به گزارش خزرخبر و به نقل از عبارت، کانال تلگرامی ابوالفضل حسن بیگی نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی به نقل از وی اعلام کرد: محمدرضا خباز بزودی راهی استانداری چهارمحال و بختیاری خواهد شد و مهدی عبوری نیز مسئولیت استانداری سمنان را برعهده می گیرد.

براساس این گزارش، سیدحسن حسینی شاهرودی نماینده شاهرود و میامی نیز روز گذشته در گفتگو با یکی از رسانه ها، از قطعی شدن تصمیم وزارت کشور برای معرفی "مهدی عبوری" شهردار موفق ساری به هیات دولت برای انتخاب به عنوان استاندار جدید سمنان خبر داده بود.

با این حساب فردا در جلسه هیات دولت شهردار ساری به عنوان استاندار سمنان معرفی می شود تا روحانی جوان ترین استاندار دولت خود را به زادگاهش بفرستد،نگاهی به مواجهه رسانه های محلی استان سمنان با خبر استانداری وی نشان می دهد که افکار عمومی از حضور عبوری استقبال می کند.

برخی رسانه های سمنان با بازنشر گزارش های رسانه های محلی مازندران درباره «نگرانی ساروی ها به خاطر از دست دادن عبوری و خوش شانسی سمنانی ها» به استقبال اولین استاندار ساروی بعد از انقلاب رفتند.

مثلا شاهرود نیوز در گزارشی نوشته بود:

افسوس مازندرانی ها بخاطر از دست دادن چهره ای بنام مهدی عبوری/رشد صعودی استان با سکانداری مهندس جوان

تحلیلگران مازندرانی در باب از دست دادن چهره بزرگ و مدیر کارآمد و جوانی همچون عبوری ،دهها مطلب به رشته تحریر درآوردند ،هرچند این روزها بدنه کارشکن و متعصب مرکزنشین با چراغ سبز برخی میزپرستان در حال تخریب عبوری هستند اما اتحاد و یکپارچگی مجمع نمایندگان استان،نماینده معزز ولی فقیه و بزرگان و موثرین کل استان برای انتخاب عبوری به سمت استاندار سمنان در حال خنثی کردن توطئه های آنان است،در همین حال مازندرانی ها علی الخصوص مردم ساری در غم از دست دادن افکار مهندسی جوان و کوشا نوشتند:

گویا مازندران قرار نیست روزهای خوش را به چشم ببیند،لااقل به این زودی ها به نظر نمی رسد که راه خوشبختی برای این استان سرشار از مواهب الهی نمایان باشد.

پس از نزدیک به چهل سالی که از عمر انقلاب می گذرد هنوز مازندرانی ها نتوانستند یک استاندار کاربلد برای استانشان دست و پا کنند تا هم به رونق اقتصادی استان کمک کند و هم کابوس فقر سبز و بیکاری و تخریب محیط زیست را از سر استان و مردمش دور کند.

پس از سالهای طولانی بالاخره کور سوی امیدی پیدا شد که جوانی خوش فکر و با اراده برخیزد و با در پیش گرفتن رویه عملگرایانه به جای حرف و حدیث های بی مصرف، قدم در راه عمران مازندران بردارد.

مهدی عبوری که در اوج جوانی توانست رویاهای محال ساروی ها را جامه عمل بپوشاند مورد توجه دوست و دشمن قرار گرفت،دوستان از این بابت که انگار بخت بسته مازندران با شور و نشاط عبوری باز خواهد شد و باید با اعتماد به او راه را برای رسیدن عبوری به پله های ترقی هموار کرد و دشمنان هم به دلیل همین جسارت و موفقیت حساس شدند تا نکند جوانی مقتدر از مازندران بیاید و بساط چندین ساله لِفت و لیس شان را جمع کند.

اینجا بود که همه دست به کار شدند،دوستان که تعدادشان کم هم نبود یک صدا فریاد زند که گرفتاری و عقب ماندگی کافی است و حالا که شخصیتی کاریزماتیک و مورد وثوق مسئولان ارشد نظام پیدا شده که می خواهد و می تواند کاری برای مازندران انجام دهد باید دست به دست هم داد تا دادِ مازندران را ستاند.

هر کسی از دوستان هر کاری که می توانست انجام داد، از نماینده ولی فقیه تا اصولگرای معتدل و اصلاح طلب منطقی و تا رسانه هایی که فقط به عمران و آبادانی مازندران فکر می کردند دست به دست هم دادند تا عبوری را به استانداری مازندران بشانند،دولت هم چراغ سبز نشان داد و مجمع نمایندگان هم با رای قاطع گفت ؛ عبوری! منتها حسودان و بخیلان و بی فکران هم بیکار ننشستند.

هر روز با گزینه تراشی های کودکانه و افتادن در دام بازی های بی فایده حزبی دَمِ در وزارت کشور زنبیل گذاشتند تا از آبدارچی تا وزیر را متقاعد کنند عبوری به درد مازندران نمی خورد، از فلان شیخ و مشاور گرفته تا “اراجیف نومه” هایی که جز حسادت چیزی نگفتند و ننوشتند،دولت هم که روی عبوری تمرکز داشت کم کم دلسرد شد.

اما نه از انتخاب عبوری به عنوان استاندار بلکه به عنوان استاندار مازندران! چرا که تحلیلگران وزارت کشور و مشاوران رحمانی فضلی فارغ از زد و بندهای حزبی و حب و بغض ها به درستی تشخیص دادند که این جوان انقلابی یکی از پتانسیل های بالای مدیریتی در کشور است که قطعا روزهای بزرگی در انتظار او خواهد بود.

از اینرو از همان اول کار، برنامه بر این منوال بود که اگر مازندران در مورد عبوری متحد نشد، این مدیر قوی را به استان دیگری ببرند،چهار استان مازندران،اردبیل،قم و سمنان برای عبوری در نظر گرفته شد،مازندرانی ها که طبق معمول استاد فرصت سوزی هستند کارشکنی را از همان ابتدا آغاز کردند.

دولت هم تا به حال صبر کرد ببیند بالاخره معدود نخبگانی که از سر بی فکری عبوری را نمی خواهند سر عقل می آیند یا نه؟ گویا پیشانی نوشت مازندران این است که در عقب ماندگی بماند،این اما دلیل نمی شود که دیگران بیکار بنشینند و توسعه شتابان ساری که با رویکرد عملگرایانه مهدی عبوری ایجاد شد را نبینند.

البته بیش از همه این سمنانی ها بودند که به واسطه نزدیکی به مازندران و ساری حساسیت موضوع را درک کردند و با اجماع کامل اعم از مجمع نمایندگان و نماینده ولی فقیه در استان، روی عبوری دست گذاشتند.

حالا هم خبر می رسد که به همین زودی شاید همین امروز مهدی عبوری ، این سرمایه عظیم مدیریتی مازندران از کف استان خواهد رفت تا مازندرانی ها همچنان در اختلافاتشان غرق باشند و با حسرت توسعه استان همجوارشان را ببینند، با دیدن این تحولات و فرصت سوزی برخی از مازندرانی ها یاد جمله معروفی از آلبرت انیشتن می افتیم که گفته بود:

دو چیز در جهان نهایت ندارد. یکی کیهان و دومی حماقت انسان. اما در مورد اولی مطمئن نیستم!

یا سایت قومس از زبان خباز عبوری را جدی ترین گزینه اعلام کرد.

محمد رضا خباز استاندار سمنان با بیان اینکه هنوز رفتن یا ماندنم در استان سمنان قطعی نیست، گفت:  روال کار برای تعیین استاندار بدین صورت است که هیئت دولت پس از دعوت استانداران و شنیدن برنامه هایشان در این خصوص تصمیم گیری می کنند.

استاندار سمنان اظهار کرد: بعد از اعلام برنامه های استانداران در هیئت دولت، وزیران در خصوص ابقا یا رد  او  مشورت می کنند  و اگر رای بر ماندن او داده شد  توصیه های رئیس جمهور در خصوص وظایف مربوطه  به استاندار انجام می شود.

وی با بیان اینکه زمان اعلام نتیجه نهایی در این خصوص  مشخص نیست، گفت:  یکشنبه ها و چهار شنبه ها هیئت دولت در این مورد  تصمیم گیری می کنند؛ چهارشنبه که گذشت، باید منتظر یکشنبه بمانیم تا تصمیم آنها  مشخص شود.

خباز در خصوص معرفی گزینه های احتمالی برای استانداری سمنان  گفت: 3 گزینه برای استانداری سمنان اعلام شده ولی هیچکدام قطعی نیست.

استاندار سمنان با بیان اینکه مهمترین گزینه معرفی شده آقای عبوری است، افزود: تا زمانی که هیئت دولت این گزینه را تصویب  و صدا و سیما اعلام نکند، قطعی نیست.

خبرگزاری تسنیم سمنان نیز در گزارشی ویژه به سوابق مهدی عبوری پرداخت و وی را مدیری کارآمد و تحول گرا معرفی کرد.

در حدود 40 سالی که از ابتدای انقلاب اسلامی تا کنون می‌گذرد و یازده دوره قبلی دولت‌ها همواره موضوع انتخاب استانداران با حساسیت خاصی از سوی مردم پیگیری می‌شد.

انتخاب استانداری مورد قبول عامه مردم و گروه‌های سیاسی حامی دولت حاکم و نیز جلب نظر مجمع نمایندگان استان‌های کشور برای این مهم از جمله مهمترین چالش‌هایی است که هر دولت پس از روی کار آمدن با آن مواجه است؛ چراکه انتظارات هر کدام از این گروه‌ها از دولت و استاندار منتخب آن متفاوت است.

البته می‌توان به نوعی به مردم حق داد که نگران انتخاب استاندار استان خود باشند؛ چراکه مسیر توسعه استان‌ها از عملکرد مثبت و خوب استاندار به عنوان عالی‌ترین مقام اجرایی هر استان می‌گذرد.

امسال نیز پس از روی کار آمدن دولت دوازدهم و رأی اعتماد وزیر کشور، شاهد تغییر استانداران برخی از استان‌های کشور بودیم و در مرحله نخست نیز استانداران 9 استان کشور معرفی شدند.

این تغییرات ادامه یافت؛ به طوری که تا کنون 17 استان کشور استانداران جدید خود را شناختند.

اما موضوع انتخاب استاندار در استان سمنان به شکلی بسیار حساس‌تر و پر چالش‌تر از دیگر استان‌ها برای دولت و وزارت کشور مطرح بود؛ چراکه این استان از طرفی استان خود رئیس‌جمهور بوده و از طرف دیگر با مشکلاتی بزرگ ازجمله مشکل کم‌آبی شدید و خشکسالی متواتر رنج می‌برد.

همین نیازها و چالش‌ها سبب شده تا مردم و نمایندگان استان سمنان نسبت به انتخاب استاندار سمنان بسیار حساس بوده و دولت نیز در ابتدا ترجیح داد که تا زمان فروکش کردن تب تغییر استانداران، خباز به عنوان سکان‌دار مدیریت زادگاه رئیس‌جمهور باقی بماند.

اما در حالی که می‌رفت موضوع رفتن یا ماندن محمدرضا خباز در استان سمنان به فراموشی سپرده شده و گروه‌های مختلف سیاسی و عامه مردم سمنان درباره تغییر مدیران این استان گمانه‌زنی می‌کردند؛ خبر انتخاب استاندار جدید برای سمنان به سرعت فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی این استان را درنوردید.

مهدی عبوری، شهردار جوان و موفق ساری گزینه مطرح شده برای استانداری استان سمنان بود و همین موضوع سبب شد تا فضای رسانه‌ای استان سمنان در شوک این خبر فرو رود.

این شوک به حدی بود که کسی در ابتدا خبر احتمال معرفی استاندار جدید سمنان را باور نمی‌کرد؛ چراکه اصلا کسی باور نداشت با توجه به اخبار مبنی بر ثبات خباز، ناگهان نام فردی دیگر به عنوان استاندار جدید سمنان مطرح شود.

اما بر اساس پیگیری‌های خبرنگار تسنیم در استان سمنان، تقریباً انتخاب و معرفی مهدی عبوری به عنوان استاندار مورد قبول مجمع نمایندگان استان سمنان از سوی دولت قطعی است و قرار است همین هفته از سوی دولت معرفی شود.

عبوری قوی‌ترین و جدی‌ترین گزینه استانداری سمنان

نماینده مردم شهرستان‌های سمنان، مهدی‌شهر و سرخه در مجلس و عضو فراکسیون امید خانه ملت با تأیید ضمنی انتخاب عبوری به عنوان استاندار سمنان از سوی وزارت کشور گفت: تغییر استاندار سمنان قطعی است.

احمد همتی افزود: عبوری نیز قوی‌ترین و جدی‌ترین گزینه برای استانداری سمنان است.

وی با تأکید بر لزوم توجه به قوانین در انتخاب استانداران و احترام گذاشتن به اصل تفکیک قوا اضافه کرد: اما در عین حال با مجمع نمایندگان استان سمنان در این زمینه مشورت شده است.

وی عملگرایی، دفاع از حق و حقوق مردم استان، مشورت پذیری و قانونمداری را از جمله ویژگی‌های استاندار سمنان دانست و اضافه کرد: موضوع انتقال آب از دریای خزر به استان سمنان از مهمترین مطالبات مردمی است که استاندار جدید سمنان باید به آن توجه کند.

استاندار جدید سمنان جوان وعملگرا خواهد بود

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگویی این خبر را تأیید کرد و افزود: استاندار جدید سمنان فردی جوان و عمل‌گراست.

ابوالفضل حسن بیکی افزود: با مجمع نمایندگان استان سمنان برای انتخاب استاندار سمنان مشورت شده است و این مجمع نیز ملاک‌های مد نظر آیت الله سید محمد شاهچراغی را به عنوان پدر معنوی استان سمنان مد نظر قرار داده‌ است.

عبوری کیست؟

و اما عبوری کیست؟ مهدی عبوری از چهره‌های رسانه‌ای مازندران و دارای سوابقی چون معاون اداری و مالی صدا و سیمای این استان است.

وی که مدیر حراست شبکه تبرستان نیز بوده است؛ هم‌اکنون شهردار ساری است.

استاندار احتمالی سمنان، برادر سه شهیدان عبوری است که شهردار نمونه کشور در سه سال اخیر شده و با عملکرد بسیار خیره کننده خود در شهرداری ساری، این کلانشهر را متحول کرده است و از این رو محبوبیت زیادی در شهر ساری دارد.

عبوری که از گزینه‌های مطرح برای استانداری مازندران نیز بوده است؛ اکنون نیز به عنوان گزینه استانداری 2 استان دیگر به غیر از سمنان مطرح است.

وی با هدف توسعه گردشگری در مرکز مازندران، بودجه ساری را از  70 میلیارد تومان سال 92 به 700 میلیارد تومان در  سال 96 رسانده است.

وی متولد 12 شهریور 1360 اهل ساری و دارای مدرک کارشناسی ارشد است.

به هر روی باید منتظر ماند و دید که دولت در نهایت چه کسی را در روزهای آینده به عنوان استاندار زادگاه رئیس‌جمهور معرفی می‌کند و آیا استاندار جدید سمنان می‌تواند از عهده انتظارات مردم، نمایندگان مجلس و دولت برای توسعه این استان بر آید؟

خبرگزاری مهر نیز در گفتگویی با حسن بیگی نماینده دامغان عبوری را گزینه نهایی وزارت کشور برای استانداری سمنان دانست و از او حمایت کرد.

ابوالفضل حسن بیگی در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن بیان اینکه جمع بندی نمایندگان مردم استان سمنان در مجلس شورای اسلامی با وزیر کشور در انتصاب مهدی عبوری به عنوان گزینه پیشنهادی به عنوان استاندار جدید سمنان قطعی شده است، افزود: وزارت کشور در روز چهارشنبه هفته جاری استاندار جدید را برای اخذ رای به دولت معرفی و طبق روال قانونی و با هماهنگی و برنامه ریزی لازم اقدام خواهد شد.

وی همچنین از برگزاری مراسم تودیع و معارفه استاندار جدید با حضور وزیر کشور پس از تایید هیئت دولت در سمنان خبر داد و گفت: قرار بود معرفی عبوری به عنوان استاندار جدید سمنان از سوی وزیر کشور به دولت در روز یکشنبه گذشته انجام گیرد که به دلیل عدم حضور رئیس جمهور در جلسه هیئت وزیران که باید وی حتما در تعیین استانداران حضور داشته باشد این موضوع به تاخیر افتاد و به روز چهارشنبه هفته جاری موکول شد.

پیشنهاد استانداری چهارمحال و بختیاری به خباز

عضو خانه ملت با اشاره به اینکه مجمع نمایندگان مردم استان چهارمحال بختیاری استانداری این استان را به محمد رضا خباز پیشنهاد داده اند، تاکید کرد: در صورت قبول و اعلام رضایت وی، خباز برای سکانداری استانداری این استان به وزارت کشور و دولت معرفی خواهد شد.

حسن بیگی اضافه کرد: مجمع نمایندگان مردم استان سمنان مراتب قدردانی خود را از خباز استاندار فعلی که در این مقطع  تلاش های خوبی را در استان مانند پیگیری و جدیت در بحث انتقال آب از دریای خزر داشتند را به وزارت کشور و دولت رسما اعلام کرده است.

وی از دیدار نمایندگان استان سمنان با عبوری نیز خبر داد و گفت: تامین آب مهمترین دغدغه استان است که امیدواریم استاندار جدید اهتمام ویژه ای در این راستا داشته باشد.

دخالت برخی افراد در مقوله انتخاب استاندار سمنان

عضو مجمع نمایندگان مردم استان سمنان در مجلس شورای اسلامی از عبوری به عنوان فردی جوان و عملگرا یاد کرد و اظهار داشت: گمانه زنی ها و مباحثی که مطرح است و بعضا شاهد دخالت های نابجا، غیر قابل قبول و غیر قانونی برخی آقایان را از خارج استان شاهد هستیم که باید پایان بپذیرد چرا که اینها هیچگونه مسئولیتی در استان ندارند و فقط یک هم استانی هستند.

حسن بیگی همچنین بیان کرد: اگر این روند ادامه پیدا کند ناچارا از طریق تریبون مجلس و رسانه ها موضع گیری و برخی از مسائل را مطرح و فاش خواهم کرد.

وی با تاکید بر اینکه گذشته است آن زمان که برخی از خارج از استان برای ما تصمیم گیری می کردند، ادامه داد: ۱۶ سال است که این استان با بحران خشکسالی مواجه و انجام کارهای سیاسی و غیر قابل قبول متاسفانه موجب افزایش درد و رنج مردم شده است لیکن مجمع نمایندگان تصمیم گیرنده برای تمام استان هستند و پاسخگوی مطالبات مردم خواهند بود.

نماینده دامغان در مجلس دهم با تاکید بر اینکه باید از برخوردهای سیاسی و غیر قابل قبول و حضور گروه های سیاسی بدخیم جلوگیری شود، گفت: فقط به حل مشکلات استان چون فارغ التحصیلان بیکار فکر کرد و از حرکت های سیاسی پرهیز شود.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :