آخرین عناوین

جمعه 5 آبان 1396-13:34 کد خبر:46453

قابل توجه مسئولان:

امام‌زاده شهرمان در قفس دعوای دو اداره؟!/ لزوم ورود امام جمعه و فرماندار به این ماجرا

مناقشه بر سر مالکیت ساختمان‌های مجاور امام‌زاده قاسم(ع) نزدیک به یک دهه است که ادامه دارد و مردم منتظر پایان این اختلاف هستند.


به گزارش خزرخبر و به نقل از بلاغ، گردشگری مذهبی یکی از رایج‌ترین اشکال گردشگری در سراسر جهان است، که سابقه آن به قرون و اعصار گذشته مرتبط می‌گردد و بطور کلی شامل سفرها و بازدیدهایی می‌شود که اصلی‌ترین هدف از آنها تجربه‌ای مذهبی است.

جاذبه‌های مذهبی، زیارتگاه‌ها و اماکن مقدس، هر ساله تعداد زیادی از گردشگران را به سوی خود جذب می‌کنند و بسیاری از شهرها از این فرصت به نفع توسعه اقتصادی و فرهنگی منطقه خود بهره می‌گیرند.

استان مازندران به عنوان خاستگاه و پناهگاه فرزندان مولای متقیان امام علی(ع) و با نام استان علویان از حضور اما‌م‌زادگان واجب‌التعظیم فراوانی برخوردار است و می‌تواند از این موهبت به عنوان جاذبه گردشگری مذهبی در کنار جاذبه‌های گردشگری طبیعی استفاده کند.

اما یکی از جاذبه‌های گردشگری مذهبی، که به لحاظ موقعیت مکانی در شرایطی ایده‌آل قرار دارد، امام‌زاده قاسم(ع) شهرستان محمودآباد به عنوان یکی از شهرهای ساحلی و گردشگرپذیر است، که در مرکز این شهر زیبا قرار دارد امام چندسالی است مورد بی‌مهری مسئولان دو اداره آموزش و پرورش و اوقاف و امور خیریه قرار گرفته است.

سندیت قدمت امام‌زاده از یک طرف و وجود دو مدرسه در کنار این امامزاده واجب‌التعظیم تقریبا یک دهه است مناقشه‌ای بی پایان را ایجاد کرده است، که به معضلی بزرگ برای شهروندان به ویژه مردم متدین تبدیل شده است.

امام‌زاده‌ای، که در ایام مناسبت‌های مذهبی همچون تاسوعا و عاشورای حسینی میعادگاه حضور دسته‌های عزاداری است و مردم عرض ارادت خود را به ساحت مقدس اهل بیت(ع) به واسطه این امام‌زاده شریف نشان می‌دهند و باید این فرصت ارزنده فرهنگی و مذهبی را قدر دانست.

موضوع تخلیه مدارس مجاور امام‌زاده قاسم(ع) از حدود یک دهه پیش به طور جدی از سوی اوقاف مطرح گردید، اما تا امروز هیچ اقدام عملی در این زمینه انجام نشد و مردم بسیار از این موضوع گله‌مند هستند و توقع دارند مسئولان استانی و حتی کشوری در این خصوص ورود پیدا کنند و یکبار برای همیشه، این مناقشه خسته کننده و آزاردهنده را خاتمه دهند.

وجود دو مدرسه در مجاورت امام‌زاده قاسم(ع) محمودآباد این ادعا را برای آموزش و پرورش ایجاد کرد که تبعات اجتماعی تعطیلی این مدارس چه می‌شود در حالی که مدارس ذکر شده در واقع مستاجرهای صلواتی این مکان مقدس در همه این سال‌ها بودند و حالا که صاحب خانه به دنبال خانه تکانی اساسی و اجرای طرحی مناسب برای جذب گردشگر مذهبی است تا این امام‌زاده را به قطب گردشگری مذهبی شهرهای ساحلی مازندران تبدیل کند، مسئولان آموزش و پرورش باید مشکل مدارس خود را از طریق سازمان خود مرتفع کنند و در این مسئله همچون طلبکار رفتار نکنند.

البته لازم به ذکر است که در طی این سال‌ها بارها خیرینی پیدا شدند تا دو مدرسه جدید احداث کنند تا آموزش و پرورش به این مناقشه بیهوده پایان دهد اما به نظر می‌رسد اراده‌ای در بین مسئولان آموزش و پرورش نیست و همچنان علاقه‌مند به ادامه پیدا کردن روند اختلافات بین خود و اوقاف هستد.

خوب به یاد داریم و اسناد رسانه‌ای آن وجود دارد که از تقریبا یک دهه پیش تا به امروز که این اختلاف همچنان ادامه دارد، دو سازمان آموزش و پرورش و اوقاف و امور خیریه بیش از چهار مدیر استانی و شهرستانی به خود دیده‌اند و همه آن‌ها مدعی بودند که به زودی این مشکل را مرتفع می‌کنند، اما به قول معروف "گشتم نبود نگرد نیست" و همچنان باید گفت که "این قصه سر دراز دارد".

اما اگر از ادعای تقریبا بی‌اساس آموزش و پرورش بگذریم، سوال اینجا است که چرا اوقاف آن چنان که باید به این موضوع، که دغدغه جدی مردم شهرستان محمودآباد است، ورود نمی‌کند و چه مسائلی است که مسئولان آن را مطرح نمی‌کنند چرا که شهروندان محمودآباد معتقدند که با توجه به اسناد با اصالتی که وجود دارد بخش اعظمی از زمین‌های اطراف امام‌زاده قاسم(ع) به این مکان مقدس و بارگاه ملکوتی تعلق دارد و با پیگیری حقوقی و قانونی می‌توانستند خیلی زودتر از این‌ها تکلیف خود با آموزش و پرورش را روشن کنند اما این سوال همچنان بی‌پاسخ است که امیدواریم مسئولان شهرستانی و استانی پس از خواندن این گزارش، جوابی قانع کننده برای مردم و رسانه‌ها داشته باشند.

حال مردم محمودآباد به عنوان مطالبه جدی خود از اداره اوقاف و آموزش و پرورش می‌خواهند که بر سر یک میز نشسته و برای همیشه این مشکل را رفع کنند تا به زودی شاهد اجرای پروژه بزرگ گردشگری مذهبی امام‌زاده قاسم(ع) محمودآباد باشیم، که البته در این مسیر ورود جدی امام جمعه شهرستان به عنوان عالی‌ترین مقام فرهنگی شهرستان و همچنین فرماندار به عنوان عالی‌ترین مقام اجرایی شهرستان برای پایان مناقشه ضروری و اثرگذار است که امیدواریم در گزارش و یادداشت بعدی در خصوص پایان این اختلاف فرسایشی و آغاز بکار پروژه گردشگری امام‌زاده قاسم(ع)، نگین درخشان امام‌زادگان شهرهای ساحلی شمال کشور باشیم.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :