آخرین عناوین

يکشنبه 7 آبان 1396-16:28 کد خبر:46495

خبرگزاری فارس گزارش می‌‌دهد:

شیرین زبانی‌های کودکان کار در یک کتابخانه

همه ما در گذر از خیابان‌های شهر شاهد حضور کودکانی بودیم که به‌ جای بازی خیلی زود وارد دنیای بزرگسالی شدند،دنیایی شدند که هیچ تناسبی با آنان ندارد.


خزرخبر: همه ما در گذر از خیابان‌ها و میدان‌های شهر شاهد حضور کودکانی بودیم که به‌ جای بازی و سرگرمی خیلی زود وارد دنیای بزرگسالی شدند، کودکانی که خیلی زود بازی‌ها و شیطنت‌های کودکی را فراموش کردند و به‌جای حضور در جمع همسالان وارد دنیایی شدند که هیچ تناسبی با آنان ندارد.

بی‌تردید همه ما با مشاهده صحنه‌های دلخراش و آزاردهنده کار کودکان ناراحت می‌شویم و سئوالی که همواره در ذهن‌مان جاری است این بوده که چرا باید کودکی که دورانی پر از شادی و سرزندگی است باید این‌گونه بر سرشان آوار شود به جای اینکه با شور و شوق کودکانه سپری شود سرگرم کارهایی می‌شوند که خیلی زود آنان را شکسته و پژمرده می‌کند؛ مگر چه تفاوتی بین آنان با سایر کودکان وجود دارد.

می‌توان گفت این امر تمام زندگی کودکان کار را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد که باید تدبیری در این زمینه اندیشیده شود؛ از گذشته تاکنون همواره اقداماتی در این زمینه صورت گرفته ولی هیچ‌ یک از اقدام نتوانسته شوق کودکی را به آنان بازگرداند.

از آبان ماه سال گذشته طرح بچه‌های کتاب به همت اداره کل کتابخانه‌های عمومی مازندران آغاز شده؛ طرحی که به سراغ بچه‌های کار رفته کودکان و نوجوانانی که مجبور به کارکردن در شرایط نامطلوب بودند را در حال حاضر در کتابخانه‌ها سامان‌دهی کرده است که در این گزارش با تعدادی از این کودکان به گفت‌وگو می‌نشینیم.

به سراغ تعدادی از این کودکان می‌رویم که در حال حاضر عضو طرح بچه‌های کتاب هستند و به جای کار سخت در خیابان‌ها مشغول فعالیتی هستند که با سن آنان همخوانی دارد.

*می‌توانم درس بخوانم و هم مثل بچه‌های دیگر لحظات خوشی را داشته باشم

پوریا یکی از کودکان عضو این طرح بوده که الان کلاس هفتم در حال تحصیل است می‌گوید: در خیابان‌ها از صبح تا شب به دست‌فروشی وسایل و پوشاک می‌پرداختم و مدرسه هم نمی‌رفتم و درآمدم در طول ماه زیاد نبود، ماهانه حدود 50 هزار تومان بود.

وی با بیان اینکه الان زندگی بهتر از قبل است هم می‌توانم درس بخوانم هم مثل بچه‌های دیگر لحظات خوشی را داشته باشم، می‌افزاید: با توجه به مدت زمان حضور در کتابخانه مقداری حقوق دریافت می‌کنیم که خیلی خوب است.

این کودک ادامه می‌دهد: احساس خجالت نمی‌کنم درسم را به‌خوبی می‌خوانم و شرایط زندگیم از قبل بهتر شده است.

*زندگی من از یک زندگی خیلی ساده تبدیل به زندگی بهتری تبدیل شد

فروغ 14 ساله که در حال حاضر در کلاس پنجم درس می‌خواند ، می‌گوید:حدود دو ماه است عضو این طرح هستم، قبلاً در بوتیک کار می‌کردم زندگی من از یک زندگی خیلی ساده تبدیل به زندگی بهتری تبدیل شده است.

*تغییر مسیر زندگیم با ورود به این طرح

مهدی کودک دیگر عضو این طرح نیز از تغییر مسیر زندگیش با ورود به این طرح می‌افزاید: 16 سال دارم قبل از آمدن به کتابخانه به‌عنوان دست‌فروش و کارگر کار می‌کردم و وضعیت درآمدم بسیار پایین بود ولی الان در کتابخانه درس می‌خوانم.

وی در ادامه صحبت‌های خود به انجمن شاعران در کتابخانه اشاره کرد و می‌گوید: من شاعر نیستم ولی علاقه زیادی به شعر دارم و خیلی آرامش دارم و به کتاب‌دار در چیدمان کتاب‌ها کمک می‌کنم.

*دختر کتاب‌خوانی هستم در خانه شرایطش را نداشتم

هدی کودک دیگر عضو این طرح الان کلاس هشتم درس می‌خواند و قبل اینکه به کتابخانه بیاید آشپز بوده است می‌گوید: الان ساعاتی که در کتابخانه هستم حقوق می‌گیرم، من دختر کتاب‌خوانی هستم در خانه شرایطش را نداشتم وی با وجود این طرح این شرایط برایم مهیا شده است.

*طرح بچه‌های کتاب بسیار پرطرفدار شد

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی مازندران در ادامه ، اظهار کرد: بحث بچه‌های کتاب از زمانی شروع شد که ما قصد داشتیم به موضوع عدالت مطالعاتی در استان مازندران بپردازیم که با همکاری خیران استان محقق شد.

آرزو ولی‌پور با اشاره به اینکه بسیاری از این کودکان در شرایط بدی مشغول به کار بودند، اضافه کرد: از آنان سئوال شد در یک روز شلوغ چه میزان درآمد دارید هر کدام رقم‌هایی دادند ما با گرفتن به‌‌ازای ساعات مطالعه و با مشارکت خیران مبالغ را به آنان پرداخت می‌شود بدون اینکه دخالتی صورت گیرد.

وی با بیان اینکه طرح بچه‌های کتاب بسیار پرطرفدار شده و کودکان کار را به آینده امیدوار کرده و به آنها شوق زندگی بخشیده است، گفت: این کودکان نیاز به حمایت دولت و البته خیران دارد.

*اعتبار ثابتی برای این طرح در نظر گرفته شود

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی مازندران ادامه داد: بارها هم گفتیم که این کودکان به ما اعتماد کردند و خیلی از آنان از فضاهای انحرافی ایجاد شده فاصله گرفتند.

ولی‌پور با تأکید بر اینکه باید اعتبار ثابتی برای این کار در نظر گرفته شود، خاطرنشان کرد: این طرح خیلی خوب در مازندران جواب داده ان‌شاالله بتواند تداوم داشته باشد.

براساس این گزارش،به گفته کودکان و نوجوانان حاضر در این طرح کتاب برای گذر از یک زندگی سخت به یک زندگی آسان ناجی شده است اما اداره‌ کل کتابخانه‌های عمومی استان مازندران تنها است و البته سرنوشت کودکان کار بسیاری از کشور می‌تواند با اجرای این طرح دگرگون شود امیدواریم مسئولان اجرایی طرح کودکان کتاب را دریابند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :