آخرین عناوین

دوشنبه 16 تير 1393-13:37 کد خبر:466

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران خبر داد:

شناسایی 600 واحد ساخت‌وسازهای غیرمجاز/ راه‌اندازی گشت‌های حفاظتی در مازندران

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران از شناسایی 600 واحد ساخت‌وسازهای غیرمجاز در این استان خبر داد و گفت: گشت‌های حفاظتی از اراضی کشاورزی در مازندران راه‌اندازی شده است.


به گزارش خزرخبر و به نقل از  فارس ، دلاور حیدرپور در جلسه شورای اداری شهرستان محمودآباد در دانشگاه شرکت نفت تغییر کاربری اراضی کشاورزی در این استان را یک واقعیت تلخ بیان کرد و اظهار داشت: این روند در مازندران رو به افزایش و بسیاری از اراضی زراعی و باغی ما در دست نابودی است.

وی افزود: در یک جامعه‌ای تامین و امنیت دو امر مهم تلقی می‌شود و این امر اصلا شوخی‌بردار نیست.

حیدرپور با اشاره به اینکه مازندران با موقعیت جغرافیایی دارای ظرفیت خوبی در عرصه دام‌، طیور، باغی و زراعی برخوردار است، افزود: این ظرفیت‌ها موجب هجوم بسیاری از زمین‌خواران و منفعت‌طلبان به این استان شده به طوری که مازندران را از چرخه تولید خارج کرده است.

این مسئول با اعلام اینکه 40درصد تولید برنج کشور را کشاورزان مازندرانی تامین می‌کنند، اذعان داشت: با توجه به این مقدار تولید متاسفانه در سال 92 شاهد حدود یک ‌میلیون و 968 هزار تن واردات برنج به کشور بوده‌ایم که بخشی از آن اجتناب‌ناپذیر است.

وی با تاکید بر اینکه هم‌اکنون این استان شاهد هجوم بسیاری از زمین‌خواران در غرب مازندران است، اظهار داشت: با حضور این زمین‌خواران برا ی تخریب زمین‌های اراضی و باغی کشور ما بالغ بر دو میلیارد دلار صرف واردات برنج می‌کند.

حیدرپور با بیان اینکه برای جلوگیری از این ساخت‌وسازهای غیرمجاز در غرب مازندران در شورای برنامه‌ریزی باید از صفر آغاز کرد، یادآور شد: در ابتدای امر باید آسیب‌شناسی دقیقی صورت گیرد تا از ساخت‌وسازهای غیرمجاز جلوگیری به عمل آید.

اختصاص 180 میلیون تومان اعتبار به 60 مراکز خدماتی کشاورزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران از فعالیت 60 مرکز خدمات کشاورزی در این استان خبر داد و گفت: با وجود تعداد مراکز در استان اعتباری بالغ بر 180 میلیون تومان پیش‌بینی شده است که برای هر مرکز حدود سه میلیون تومان در نظر گرفته شد.

وی با اعلام اینکه امروزه برخی از دهیاری‌ها و شهرداران به دلیل کمبود اعتبار و حل مشکل مالی در فروش و تخریب زمین‌های کشاورزی دست دارند، بیان داشت: این افراد بدون مجوز به صدور پروانه ساخت و اجازه ساخت‌وسازها در اراضی باغی و زراعی را می‌دهند.

حیدرپور با ابراز نارضایتی از وجود بنگاه‌های معاملاتی در روستاهای این استان اظهار داشت: این بنگاه‌ها بدون مجوز رسمی در حاشیه‌های جاده‌ای بین روستاها به خرید و فروش زمین‌های زراعی می‌پردازند.

این مسئول بخشی از فروش این زمین‌ها را مسایل اقتصاد کلان کشور بیان کرد و ادامه داد: کشاورزان مازندرانی با توجه به وضعیت هزینه تولید بالا و عدم حمایت مالی و درآمد کم پس از مشاهده افزایش قیمت‌های اراضی تصمیم به فروش زمین‌های خود می‌گیرند.

فعالیت 10 گشت حفاظت از اراضی کشاورزی

وی از راه‌اندازی گشت حفاظت از اراضی کشاورزی و سازمان امور اراضی در این استان خبر داد و گفت: هم‌اکنون در مازندران 10 گشت در شهرستان‌های استان راه‌اندازی شده است تا به حفظ زمین‌های زراعی و باغی بپردازند.

حیدرپور با اعلام اینکه تاکنون 600 واحد بدون مجوز در این استان شناسایی شده که به آنها خدمات آب‌، برق، گاز و تلفن داده شده است، تصریح کرد: با توجه به ماده هشت قانون حفظ تغییر کاربری اراضی و باغی هرگونه خدمات به واحدهای غیرمجاز متخلف سه تا 6 ماه جریمه دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه طی 6 ماهه دوم سال گذشته بالغ بر 320میلیارد ریال برای توسعه مکانیزاسیون استان هزینه شد، تصریح کرد: 368 میلیارد ریال صرف خرید دستگاه‌های فنی و مکانیزاسیون استان شده است.

 

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :