آخرین عناوین

يکشنبه 14 آبان 1396-14:39 کد خبر:46625

خبرگزاری تسنیم گزارش می‌دهد:

پایان طرح‌های سالم‌سازی دریای مازندران و قصه ناتمام عدم پرداخت حقوق ناجیان غریق استان

با گذشت بیش از دو ماه از طرح‌های سالم‌سازی دریای مازندران در سال ۹۶ هنوز بخش عمده ای از حقوق ناجیان غریق استان در سال‌جاری پرداخت نشده است.


خزرخبر: همه ساله با فرا رسیدن تعطیلات تابستان در مازندران، طرح‌های سالم سازی دریا در این استان آغاز به کار می‌کند،طرح‌هایی که به همراه خود هزاران نفر از ساکنان این منطقه اعم از مردم و مسئولان را در گیر خود کرده و در این میان آنچه که از همه فعالیت‌ها مهمتر و حائز اهمیت تر بوده فعالیت ناجیان غریق در سطح سواحل مازندران است.

ناجیانی که با حضور خود  در دریا و ساحل را به مامن امنی برای حضور مسافران، شهروندان و گردشگران تبدیل شده و با حضور مسئولانه و حرفه ای خود علاوه بر اینکه مانع از بروز حوادث دریایی برای مردم می‌شوند بلکه با تلاش و پشتکار خود آرامش و امنیت را به خانواده‌های ایرانی هدیه می‌دهند.

اما بد نیست بدانید که قصه پر غصه این ناجیان که همواره روزهای خوش آنان را به ناخوشی بدل می‌کند قصه حقوق‌های عقب افتاده و تاخیر در پرداخت حقوق آنان است،حقوقی که به دلیل نجات جان افراد و اعطای امنیت به خانواده‌ها باید دریافت کنند اما اکنون دستخوش تدبیر برخی مسئولان است.

یکی از ناجیان غریق استان در بابلسر اظهار داشت: چند وقتی است که فعالیت ناجیان غریق در سواحل به پایان رسیده ولی خبری از حقوق ما نیست.

وی افزود: بارها و بارها از رئیس هیئت نجات غریق مازندران تقدیر شده اما دریغ از یک تشکر از ناجیان غریق استان، ناجیان غریق به پول حقوق خود نیاز داریم و در ایام تابستان از جان خود مایه گذاشته و عدم پرداخت به موقع حقوق ناجیان به معنای بی انصافی در حق آنها است.

یکی دیگر از ناجیان غریق استان نیز در بابلسر، اظهار داشت: چرا باید حقوق ناجیان غریق مازندران با تاخیر پرداخت شود،چون این افراد نه بیمه دارند و نه تشویقی و یک تقدیر در خور شان از آنها انجام نمی‌شود.

وی افزود: حداقل با پرداخت به موقع حقوق از آنها تقدیر شود،بسیاری از ناجیان غریق مستاجر هستند و این در حالی است که هنوز حقوق شهریور ماه ما پرداخت نشده و کرایه منزل آنها عقب افتاده است.

نقی کریمیان، رئیس هیئت نجات غریق و غواصی مازندران نیز در پاسخ به این پرسش که چرا حقوق منجیان غریق بعد از یک ماه و 11 روز پرداخت نشده است، گفت: منجیان غریقِ شهرستان‌های مازندران، در ابتدای کار خود، تجهیزات و وسایل امدادی به صورت امانی از این هیئت تحویل گرفتند که در همان زمان کتباً به آنان اعلام شد که پرداخت حقوق ماه آخر، منوط به تحویلِ تجهیزات و تسویه حساب کامل است.

وی افزود: با توجه به اینکه حقوق منجیان سراسر استان باید در یک زمان واریز شود، منتظر آن هستیم تا شهرستان‌هایی که تجهیزات امدادی را تحویل ندادند، ضمن تحویل تجهیزات امدادی به هلال احمر شهرستان‌ها، برگ تسویه را به هیئت نجات غریق استان ارائه دهند تا حقوق منجیان غریق سراسر مازندران، همزمان واریز شود.

علی روستایی رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان بابلسر، نیز گفت: بیش از یک ماه از حقوق منجیان غریق بسیاری از شهرستان‌هایی نظیر بابلسر هنوز پرداخت نشده است.

وی افزود: بابلسر جزو اولین شهرستان‌ها در استان بوده که برگ تسویه حساب و تحویل اقلام امداد و نجات را انجام داده است.

رئیس جمعیت هلال احمر بابلسر ادامه داد: متاسفانه برخی از ناجیان غریق اقلام و تجهیزاتی را در نزد خود نگه داشته و حاضر به تحویل آن نیستند که هر یک از آن وسایل‌ها بیش از ده میلیون ریال ارزش ریالی دارد و این مربوط به بابلسر نبوده و ناجیان غریق زحمتکش بابلسری باید بخاطر کم‌کاری برخی ناجیان غریق شهرستان‌های دیگر از حقوق و مزایایی که حق قانونی آنها بوده دور بمانند.

آنچه خواندید گوشه ای از درد و دل ناجیان غریق و مسئولان مرتبط با حوزه امداد و نجات غریق مازندران بوده است، اما آنچه با خواندن و پیگیری این مسائل در اذهان می‌شود چرایی عدم پرداخت حقوق و مزایای شهرستان‌هایی است که در انجام امورات محوله کاملا منظم و شفاف عمل کرده اند، آیا این امکان وجود ندارد که همه شهرهای مازندران به دلیل کم کاری برخی شهرستان‌ها تنبیه نشوند.

مجتبی اکبری، مدیرعامل جمعیت هلال احمر مازندران اظهار داشت: در تابستان امسال هلال احمر استان و دفاتر نمایندگی آن در شهرستان‌ها وظیفه هماهنگی و ارتباط و بکارگیری ناجیان غریق در سطح سواحل استان را برعهده داشتند.

وی افزود: یک سری اقلام و تجهیزات برای امداد و نجات در ایام تابستان در اختیار ناجیان غریق قرار می‌گیرد که این اقلام به صورت کاملا امانتی بوده و افراد ناجی باید پس از اتمام ماموریت خود آن را تحویل هلال احمر شهرستان دهند.

اکبری، تصریح کرد: قرار نیست دولت هر سال برای این اقلام و تجهیزات امدادی هزینه پرداخت کند و بر اساس توافق این اقلام بیت المال بوده و باید به درستی از آن حفظ و حراست شود و در صورتی‌که که با آسیب یا گم شدن همراه باشد باید ضرر و زیان ناشی از آن نیز پرداخت شود.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر مازندران ادامه داد: تا پایان هفته جاری، حقوق ناجیان شهرستان‌هایی که وسایل امدادی را به صورت کامل تحویل دادند و برگ تسویه حساب دریافت داشتند پرداخت می‌شود.

اکبری با بیان اینکه در شهرستان‌هایی که 80 ناجی با تحویل امکانات امدادی مشغول به فعالیت بوده اند اگر 65 نفر اقلام را تحویل و 15 نفر وسایل را در نزد خود نگه دارند حقوق آن شهرستان‌ها پرداخت نخواهد شد، افزود: سیستم پرداخت حقوق ناجیان به صورت کاملاً اتوماتیک بوده و پرداخت حقوق ناجیان نیز منوط به تحویل کامل اقلام و تجهیزات امداد و نجات به دفاتر نمایندگی هلال احمر و دریافت برگ تسویه حساب کامل است.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :