آخرین عناوین

سه شنبه 30 آبان 1396-11:15 کد خبر:47896

قابل توجه مسئولان شهرستانی:

آلودگی رودخانه‌های شهری بابل/انتقال فاضلاب به رودخانه‌ها/تصاویر

رئیس اداره حفاظت محیط زیست بابل گفت: آنچه سبب آلودگی رودخانه شده مربوط به فاضلاب خانگی است که باید شهرداری‌ها و امور آب و فاضلاب شهری نسبت به کنترل آن اقدام کنند.


به گزارش خزرخبر و به نقل از فارس، زمانی که حرفی از فاضلاب و تصفیه آن به میان می‌آید، مهم‌ترین نکته بحث محیط زیست و حفظ آن از آلوده شدن است، چرا که فاضلاب همواره به‌عنوان یک پارامتر آلاینده اصلی در محیط زیست انسانی و طبیعی مطرح است.

فاضلاب چیزی جز آب مصرف‌شده در جنبه‌های مختلف زندگی انسان نیست که با توجه به میزان آلاینده‌های موجود در آن و نوع آنها خود می‌تواند تهدیدی بر سلامت و فعالیت‌های مختلف انسانی باشد.

امروزه افزایش جمعیت شهرها و در نتیجه بالا رفتن میزان مصرف آب، سبب تولید روزافزون فاضلاب شده که خود سبب بروز مشکلات و نارسایی‌های فراوانی در جوامع شهری و حتی روستایی کشور شده و روز به روز هم در حال ازدیاد است.

این مشکلات عموماً مسائل بهداشتی و آلودگی محیط، به هم خوردن رابطه طبیعی بیلان آب و بالا آمدن سطح آب‌های زیرزمینی و آلودگی منابع مختلف را شامل می‌شود.

در پی گلایه‌مندی شهروندان بابلی در مورد آلودگی رودخانه‌های شهری، رئیس اداره حفاظت محیط زیست بابل در این خصوص اظهار کرد: عمده‌ترین مشکل ما ذهاب‌های کشاورزی و آب و فاضلاب شهری است، در حالی تمام رودخانه‌های شهرستان بابل آلوده هستند که بیشتر آنها در محدوده طرح شبکه تصفیه‌خانه قرار دارند.

نعمت‌الله قنبری با تأیید شکایت شهروندان درباره آلودگی رودخانه کنار تالاب نیلوفر آبی «حیدرکلا» بابل افزود: مشترکین مناطقی که در محدوده شبکه جمع‌آوری فاضلاب قرار دارند هنوز به شبکه متصل نبوده لذا شاهد انتقال فاضلاب به رودخانه‌ها هستیم که اداره آب و فاضلاب شهری باید پاسخگو باشد.

وی تصریح کرد: در این محدوده واحدهای صنعتی در بالادست وجود ندارد لذا آنچه سبب آلودگی این رودخانه شده مربوط به فاضلاب خانگی است که حسب پیگیری متعدد باید شهرداری‌ها و امور آب و فاضلاب شهری که متولی مدیریت این دسته از فاضلاب‌ها هستند، نسبت به کنترل آن اقدام کنند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست بابل درباره نقش شهرداری‌ها خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در بعضی از نقاط ممکن است شبکه جمع‌آوری وجود نداشته باشد، ملزم کردن واحدهای مسکونی به احداث سپتیک تانک با چاه جاذب وظیفه شهرداری است و تا زمانی که احداث نشود پایان کار ساختمان داده نمی‌شود لذا باید واحدهای مسکونی که در محدوده طرح شبکه جمع‌آوری فاضلاب هستند، به شبکه متصل شوند تا از این طریق بار آلودگی رودخانه به حداقل ممکن کاهش یابد.

این مسئول در خصوص واحدهای مسکونی که در محدوده طرح نیستند و سپتیک تانک و چاه جاذب نیز ندارند، گفت: این واحدها باید ملزم به احداث سپتیک تانک شوند که این موضوع برای همه واحدهای مسکونی که در محدوده شبکه جمع‌آوری فاضلاب نیستند، الزامی بوده تا با انجام آن آلودگی کل رودخانه‌های شهرستان به حداقل ممکن برسد.

قنبری ادامه داد: اداره آب و فاضلاب شهری که از شهروندان حق اشتراک دریافت می‌کند باید برای آن بخش از واحدهای خدماتی و مسکونی که در محدوده شبکه جمع‌آوری فاضلاب قرار دارند اقدامی نسبت به اتصال فاضلاب خروجی با واحدها به شبکه جمع‌آوری تصفیه‌خانه فاضلاب شهری انجام دهند تا این فاضلاب‌ها وارد تصفیه‌خانه فاضلاب شهری شود.

وی بیان کرد: فاضلاب‌ها باید پس از تصفیه و رعایت استانداردهای محیط زیست به منبع پذیرنده تخلیه شود، لذا این بی‌توجهی سبب شده از این دست موارد بسیار در شهرستان بابل دیده شود که امیدواریم امور آب و فاضلاب شهری اقدام خاصی در این زمینه انجام دهد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست بابل با اشاره به اینکه تنها بررسی وضعیت کیفیت و نظارت بر آب رودخانه بر عهده محیط زیست است، خاطرنشان کرد: مدیریت منابع آلاینده رودخانه که معمولاً ذهاب‌های کشاورزی، آب و فاصلاب شهری و روستایی و بخش صنعت است، با دستگاه‌های متولی امر از قبیل جهاد کشاورزی، آب و فاضلاب شهری و روستایی و در بخش صنعت نیز در موضوع شهرک‌ها با شرکت شهرک‌های صنعتی است و در صورتی که شهرک فاقد تصفیه‌خانه مرکزی باشد، با واحدهای تولیدی مستقر در شهرک و در شهرک‌های تولیدی که در خارج از شهرک فعالیت دارند مدیریت فاضلاب تولیدی و تصفیه آن با واحدهای صنعتی را بر عهده دارند.

براساس این گزارش، ورود فاضلاب خانگی به داخل تالاب حیدرکلا نه‌تنها سبب مرگ بچه‌ماهی‌های تالاب شده بلکه همه حیوانات تالاب را تهدید می‌کند، شکایت مردم منطقه محدوده تالاب مبنی بر تعفن و دپوی زباله در کنار این تالاب بسی نگران‌کننده است که با وجود تماس‌های مکرر با متولیان امر و قول رسیدگی به مشکل زیست‌محیطی منطقه اما از مرتفع شدن مشکل خبری نیست.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :