آخرین عناوین

چهارشنبه 1 آذر 1396-9:41 کد خبر:47909

خبرگزاری فارس گزارش می‌‌دهد:

بوفه‌های مدرسه؛ محلی برای درآمدزایی مدیران

مدیران مدرسه به دلیل درآمدزا بودن بوفه در مدرسه اجازه ورود هرگونه خوراکی غیرمجاز را بوفه‌داران می‌دهند و به تذکرات بهداشت توجهی ندارند.


خزرخبر: پایه و اساس تغذیه صحیح در کودکی نهاده می‌شود، مهم‌ترین عوامل موثر در رشد و نمو کودکان دبستانی تغذیه مناسب است.

تغذیه مناسب در رشد جسمانی، استخوان‌بندی و چگونگی اندام‌های بدن، ایمنی در برابر بیماری‌ها و توان فکری بچه‌ها موثر است والدین به‌ ویژه مادربه عنوان شخص تعیین کننده در عادت غذایی در بچه‌ها نقش بسیار حساسی دارد.

بوفه‌ها در مدرسه نقش بسیار حساسی را در تغذیه دانش‌آموز ایفا می‌کند بوفه‌ها پایگاه عرصه فروش مواد خوراکی و آشامیدنی بسته‌بندی شده و آماده، موادغذایی گرم و طبخ شده غذایی گرم و طبخ شده را تهیه و عرضه کند.

غذاهایی که در بوفه مدرسه طبخ و آماده می‌شود نباید از فست‌فودها باشد و این غذاها باید کم‌چرب، کم‌شیرین و کم‌نمک باشد و پخت آن باید به صورت روزانه و با رعایت نکات بهداشتی مطابق با آیین‌نامه بهداشت محیط مدارس باشد.

رعایت تنوع و تفاوت‌های فرهنگی در برنامه‌های غذایی تهیه و پخت توزیع شود.

فراورده‌های غلات حجیم شده و انواع چیپس‌ها، انواع یخمک، دوغ گازدار، نوشابه‌های گازدار، آدامس حاوی مواد قندی، سوسیس، کالباس و تمامی فراورده‌هایی که در آنها سوسیس و کالباس وجود دارد، انواع همبرگر، انواع سالاد الویه، انواع لواشک و آلو و آلوچه، آب‌نبات‌هایی که به سطح دندان می‌چسبند، انواع آبمیوه‌هایی که دارای قند افزوده هستند، فلافل، سمبوسه، انواع اشترودل گوشتی، انواع پیراشکی و دونات، بستنی یخی، پاستیل و خیارشور و انواع سس‌ها جزو مواد غیرمجاز هستند.

تغذیه در مدرسه به اندازه درس مهم و حیاتی است مادران باید در منزل مواظب تغذیه فرزندان خود باشند و وقتی فرزندان‌شان به مدرسه محیط امنی به نام مدرسه می‌روند انواع فست‌فود به آنها ارائه می‌شود.

تنها در مدارس مروج سلامت تغذیه بچه‌ها کنترل می‌شود و غیر از آن دانش‌آموزان مدارس دیگر که خارج از طرح هستند می‌توانند هر غذایی را با خود بیاورند و بخورند.

* ارائه خوارکی‌های غیرمجاز در بوفه مدارس

مادر یکی از دانش‌آموزان از مدرسه برات ‌نمایان در خیابان معلم  گفت: می‌شود اسم پسرم را ننویسی برای پسر من بد می‌شود و من اصلا از بوفه مدارس راضی نیستم و اصلا به پسرم پول نمی‌دهم و برایش لقمه‌های خانگی درست می‌کنم به‌ طور مثال در مدرسه پفیلا و دیگر خوراکی‌های غیرمجاز می‌دهند.

*خالی بودن بوفه از خوراکی‌های مجاز

دانش‌آموزی از مدرسه عفت عصمت در بیست‌متری راهبند بیان کرد: مدرسه ما به غیر از خوراکی‌های مجاز همه چیز می‌دهند، در طبقه‌های بوفه از خوراکی مجاز خالی است.

وی با بیان اینکه در مدرسه خوراکی مفید نمی‌دهند، افزود: در مدرسه ما سالاد اندونزی، ساندویچ همبرگر، سمبوسه و آبمیوه می‌دهند، مادر من هرگز اجازه خرید از بوفه را به من نمی‌دهد.

*نارضایتی مادران و تمایل فرزندان از خرید در بوفه مدارس

دانش‌آموز دیگری از مدرسه ابوریحان گفت: در مدرسه ما ساندویچ همبرگر، فلافل می‌دهند البته تا چند وقت پیش پیراشکی، اسنک و پیتزا می‌دادند که الان ممنوع شده است.

وی افزود: مادرم اصلا راضی نیست ولی من هر روز در مدرسه ساندویچ می‌خورم و بسیار هم علاقه‌مندم.

*همیشه در مدرسه پفک می‌خورم

دانش‌آموزی از مدرسه مالک گفت: من همیشه در مدرسه پفک می‌خورم، البته در مدرسه ما پفک، کباب لقمه، سمبوسه و دلستر می‌دهند اما من نمی‌خرم و لقمه از منزل می‌آورم.

با توجه به صحبت‌های دانش‌آموزان چندین مدرسه نظارت کافی بر بوفه مدارس نیست و مدیران که رهبران مدرسه هستند به این موضوع توجه نمی‌کنند و اصلا تغذیه دانش‌آموزان برایشان اهمیت ندارد.

*مدیران مدرسه با بهداشت همکاری نمی‌کنند

 مدیر سلامت محیط و کار دانشگاه علوم پزشکی مازندران اظهار کرد: مشکل بوفه و عرضه موادغذایی در مدارس همیشه مشکلی است که با مدیران مدارس و آموزش و پرورش داریم.

محمدحسن ابدی بیان کرد: طبق اساس‌نامه‌ای که بین وزارت بهداشت و درمان و وزارت آموزش و پرورش تدوین شده فهرست اقلام مجاز و غیرمجاز مشخص و در اختیار مدارس و بوفه مدارس قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه بسیاری از مدارس ساندویچ، فلافل و آبمیوه‌های قندی توزیع می‌کنند، تصریح کرد: سال گذشته چندین بوفه در شهرستان‌های ساری، قائم‌شهر، نکا و آمل تعطیل شدند اما امسال در شهرستان ساری گزارش زیاد بوده اما هنوز هیچ بوفه‌ای تعطیل نشده است.

این مسئول با اشاره به اینکه مدیران مدرسه با بهداشت همکاری نمی‌کنند، خاطرنشان کرد: بازرسان بهداشت به طور آزاد می‌توانند در همه مدارس بازدید کنند و در طی بازدیدها تذکرات لازم به مدیران مدرسه داده می‌شود اما مدیران مدرسه راغب نیستند.

*فقط یک مدرسه تایید صلاحیت گرفته است

ابدی به مصوبه سال گذشته کارگروه سلامت و امنیت غذایی در استانداری اشاره کرد، گفت: هر مدرسه‌ای موادغذایی گرم عرضه می‌کند باید از مرکز بهداشت و شبکه بهداشت مجوز صلاحیت را بگیرد اما تا به حال تنها یک مدرسه تایید صلاحیت را گرفته است.

مدیرسلامت محیط و کار دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه آموزش و پرورش با بهداشت همکاری نمی‌کند، عنوان کرد: خیلی از موادغذایی که در بوفه مدارس توزیع می‌شود مورد تایید ما نیست.

*از 829 بوفه فقط 225 بوفه مطلوب است

وی با اشاره به اینکه تنها 28 درصد از بوفه  در استان مطلوب هستند، یادآور شد: از 892 بوفه در سطح استان تنها 225 بوفه مطلوب هستند که 30 درصد آن هم تایید صلاحیت نگرفتند.

این مسئول با اینکه مدارس علاقه‌مند به عرضه مواد غیرمجاز هستند، افزود: مدیران به دلیل تامین هزینه آب و برق و گاز و آبون‌مان مدرسه این اجازه را به بوفه‌داران می‌دهند تا مواد غیرمجاز وارد مدرسه و فروخته شود تا درآمدزایی داشته باشند.

ابدی خاطرنشان کرد: خوردن فست‌فود و خوراکی غیرمجاز ذائقه دانش‌آموزان را عوض می‌کند و سلامت دانش‌آموزان و نسل آنها به خطر می‌اندازد.

مدیر سلامت محیط و کار دانشگاه علوم پزشکی مازندران بیان کرد: این روش توزیع موادغذایی در مدارس با قانون بهداشت و وزارت درمان و جدولی که با بهداشت و مدارس تدوین کردند مغایرت دارند.

*خانواده‌ها نظارت کنند

معاون تربیت بدنی آموزش و پرورش مازندران اظهار کرد: شاید در بعضی مدارس تخلفاتی اتفاق بیافتد با توجه به کمبود نیروها نظارت بوفه در استان امکان‌پذیر نیست.

سیدعلی ساداتی اظهار با بیان اینکه در حوزه سلامت دانش‌آموزان بسیار سخت‌گیر هستیم، افزود: به بوفه‌هایی که مواد غیرمجاز عرضه می‌کنند تذکر می‌دهیم و اگر اصلاح نکردند و در صورت تکرار بوفه را می‌بندیم.

این مسئول خاطرنشان کرد: به دلیل گستردگی مسئله تخلفات بسیار زیاد است خانواده‌ها باید نظارت کنند و تخلفات را به ما گزارش دهند.

وی با اشاره به اینکه در بحث سلامت دانش‌آموزان با کسی شوخی نداریم، افزود: تغذیه سالم تعریف دارد و مشکل عمده ما با غذاهای گرم است و باید علوم پزشکی در این زمینه ما را یاری کند.

براساس این گزارش، فروش تغذیه نامناسب در بوفه‌ها و استفاده آن توسط دانش‌آموزان در درازمدت سوء تغذیه و اختلال در رشد آنها می‌شود و این اختلال در دوران بلوغ بیشتر خود را نشان می‌دهد.

نباید به ‌دلیل در آمد بیشتر دانش‌آموزان را قربانی کنیم آنها آیندسازان و مادران و پدران این سرزمین هستند و به خاطر پرداخت پول آبون‌مان بچه‌ها مجاب به خرید نکنیم.

 

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :