آخرین عناوین

سه شنبه 7 آذر 1396-16:28 کد خبر:48022

خبرگزاری مهر گزارش می‌‌دهد:

شهر بارانی آب ندارد/تشنگی ۴۰ ساله نشتا

وضعیت آب شرب در بخش نشتارود تنکابن نگران کننده شده و این منطقه پرباران در آرزوی مایه حیات مانده است.


خزرخبر: مازندران ازجمله استان‌هایی است که ازلحاظ منابع آبی و میزان بارندگی در کشور وضعیت مناسبی دارد هرچند مشکل مدیریت تأمین آب آشامیدنی روستایی در این استان هنوز گریبان گیر بسیاری از روستاهای کوچک و بزرگ است.

نشتا از بخش‌های شهرستان تنکابن در غرب مازندران با جمعیتی بالغ‌بر ۲۴ هزار نفر ازجمله این مناطق در استان است که هنوز با مشکل دسترسی آب شرب دست‌وپنجه نرم می‌کند.

وضعیت نگران‌کننده آب شرب نشتا

ابراهیم عسگر پور، بخشدار نشتا بابیان اینکه دغدغه اصلی و مهم روستاهای این بخش کمبود آب شرب است، دراین‌باره به گفت: با پیمایش ۱۵ ماهه بخشداری نشتا در روستاها و اولویت‌بندی مشکلات، می‌توان گفت عمده‌ترین مشکل روستاهای بخش نشتا کمبود آب شرب است.

عسگر پور با اشاره به اینکه پس از گذشت سالها هنوز مشکل آب شرب معضل عمده برخی روستاهای بخش نشتا باقی‌مانده است، ادامه داد: روستای پلسرا با بیش از ۴۰۰ خانوار جمعیت، هنوز با معضل کمبود آب شرب دست‌ وپنجه نرم می‌کند.

وی با بیان اینکه برای حفر چاه در این روستا توانستیم از خیرین قطعه زمینی را هدیه بگیریم، خاطرنشان کرد: مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان اعتبار در کمیته برنامه‌ریزی شهرستان برای احداث این منبع اختصاص داده شد که امید می‌رود با پیگیری معاون عمرانی فرمانداری تنکابن این مبلغ به حساب روستای پلسرا واریز شود.

بخشدار نشتا مشکل کمبود آب شرب را مختص یک یا دو روستا ندانست و از روستاهای دیگری با مشکل مشابه نام برد و خاطرنشان کرد: این موضوع در روستای بند بن نیز وجود دارد و به وضعیت نگران‌کننده‌ای رسیده است به ‌طوری ‌که در تابستان با کمک دهیاری تمشگل، شهرداری و آبفار توانستیم آب این روستا را تأمین کنیم.

وی با ابراز گله‌مندی از حضور کمرنگ رئیس اداره آب و فاضلاب روستایی تنکابن در بخش نشتا، تصریح کرد: کمبود آب شرب در روستای کوتی بازار، و تأمین اعتبار برای پروژه آب‌رسانی روستای رودگر محله نیز از مشکلات مرتبط با حوزه آب شرب بخش نشتا است.

دوری از مرکز شهرستان دلیل کم مهری به بخش نشتا

روایت تلخ محرومیت از آب شرب روستاهای بخش نشتا اما به اینجا ختم نمی‌شود و با اظهارات شهرام عبدالرسولی رئیس شورای اسلامی بخش نشتا نیز ادامه می‌یابد؛ وی محرومیت این روستاها را از آب شرب به‌عنوان نیازهای اولیه باعث تأسف خواند و دراین‌باره گفت: شایسته نیست که مردم بخش نشتا با گذشت حدود چهل سال هنوز از آب شرب سالم بهره‌ای نداشته باشند.

وی با بیان اینکه مردم بخش نشتا از مهم‌ترین مقوله رفاهی یعنی آب شرب بی‌بهره هستند؛ از عملکرد رئیس اداره آبفار شهرستان تنکابن انتقاد کرد و این وضعیت را برای مردم روستا دشوار خواند و تصریح کرد: خجالت‌آور است؛ بگوییم در تابستان با ماشین آتش‌نشانی آب شرب برخی روستاهای بخش را تأمین می‌کنیم.

عبد الرسولی از همکاری رئیس شبکه بهداشت و درمان تنکابن تشکر کرد و اظهار داشت: دغدغه دکتر نژاد مقدم و تاکیدشان بر بهداشتی بودن آب بخش نشتا بیش از رئیس آبفار تنکابن بوده و همین امر سبب شد که ازلحاظ آب شرب واقعاً به ما سخت بگذرد.

وی بابیان اینکه حل شدن مشکل آب شرب باعث خرسندی مردم منطقه می‌شود، افزود: بخش نشتا به دلیل دوری از مرکز شهرستان تنکابن، مورد کم‌توجهی و کم مهری قرارگرفته است.

احداث سد تنها راه‌حل

معاون استاندار و فرماندار ویژه تنکابن مشکل آب شرب بخش نشتا را تأیید کرد و عمده‌ترین مشکل بخش نشتا را آب آشامیدنی دانست و گفت:احداث سد تنها راه‌حل این مشکل است که بدین منظور ساخت سد ازارود مصوب شده است.

سید امیر حسینی جو افزود:مشکل آب شرب در بیشتر روستاهای تنکابن وجود دارد و برای رفع آن نیازمند توجه ویژه دولتمردان هستیم.

معاون استاندار و فرماندار ویژه تنکابن خاطرنشان کرد: بهسازی و ترمیم شبکه‌های زیرزمینی آب یکی دیگر از مشکلاتی است که شهرستان تنکابن از آن رنج می‌برد.

مدیریت تأمین آب در روستاها و رسیدگی به کیفیت و کمیت خدمات‌دهی در این بخش همراه با عملیات تصفیه، انتقال و توزیع این مایه حیاتی از ابتدایی‌ترین وظایف دولت‌ها برای نجات خانوارهای روستایی از محرومیت ناشی از این مایه نجات زندگی است.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :