آخرین عناوین

پنجشنبه 9 آذر 1396-8:45 کد خبر:48050

خبرگزاری فارس گزارش می‌‌دهد:

مشکلات زیست‌محیطی، ارمغان معدن سرب نمارستاق آمل

معدن سرب در چند صدمتری دو روستای دیوران و نمار واقع شده ، که۹۰۰ خانوار ساکن در منطقه با بهره‌برداری معدن ازنظر زیست‌محیطی دچار مشکل خواهند شد.


خزرخبر: طی سال‌های اخیر شاهد کاهش جمعیت روستاها بودیم که عوامل مختلفی در ارتباط با این امر دخیل است، مهم‌ترین امر در ارتباط با بروز هر مشکلی پیشگیری است که خیلی زود به داد روستاها برسیم.

منطقه توریستی و گردشگری نمارستاق دارای چشم‌اندازهای دیدنی، مراتع و گونه‌های جانوری نادر است ولی شاید این جذابیت‌ها ماندنی نباشد؛ چرا که با بهره‌برداری سرب و روی که جزء عناصر سنگین و خطرناک برای محیط زیست، موجودات زنده بوده اهالی دو روستای نمار و دیوران که در مجاورت این معدن قرار دارند شاید برای همیشه این روستا را ترک کنند.

طی اطلاعات به ‌دست آمده مجوز شرکت معدن سرب و روی نمارستاق در سال 53 لغو شده بوده که مجوز جدید آن با همان مدیریت صحنه‌سازی بیش نبوده و مدیریت آن را شرکت صنایع خالص‌سازان روی زنجان برعهده گرفته که این امر جای سؤال دارد.

این معدن سال 48 تأسیس و سال 53 متوقف شد سازمان صنعت،معدن و تجارت دوباره سال 93 به این معدن پروانه اکتشاف داد البته در این روزهایی که دهیاری به ارگان‌های دیگر نامه زده است احتمال می‌دهد که در این بازده زمانی چند تا مجوزهای دیگر برای محکم‌تر شدن پایه آن داده باشند.

معدن زمانی ‌که مجوز گرفت که این منطقه 10 خانوار داشت ولی الان به 900 خانوار رسیده است و حتی راه‌های بالادست روستاهای دیگر این معدن درگیر کرده است مجوز معدن نیز برای 50 هکتار بوده ولی براساس گزارش‌ها روی 400 هکتار فعالیت می‌کنند.

پراکندگی و آلودگی سرب در محیط زیست نه تنها هوا و خاک بلکه آب‌ها را نیز دربرمی‌گیرد، امروزه بسیاری از رودخانه‌ها، دریاچه‌ها و آب‌های سطحی در معرض آلودگی به سرب حاصل از صنایع و استخراج معادن هستند که باید به این مسائل توجه شود.

در حال حاضر شاید آزمایش‌های لازم از آب رودخانه و گیاهان اطراف شاید نشان ندهد که سمی تولید شده برای اینکه هنوز فعالیت معدن شروع نشده با آغاز فعالیت عواقب خود را نشان خواهد داد و قصد ما این است از این اتفاق پیشگیری کنیم.

با آغاز فعالیت معدن عملا کارخانه‌ها آب معدنی سولار، کارخانه آب معدنی دریوک، کارخانه آب معدنی آریانوش، پرورش ماهی‌های سردآبی که منبع آب روستا پایین دست معدن قرار می‌گیرد نیمه تعطیل خواهند شد چرا که اگر آلودگی باشد وارد آب شده و به این واحدهای تولیدی نیز سرایت می‌کند.

باید به مهم توجه شود حتی مقادیر اندک سرب سمی بوده و کودکان حساس‌ترین افراد به آلودگی‌های سربی هستند که حتی مقادیر ناچیز آن نیز می‌تواند باعث کاهش توان یادگیری کودکان شود.

آنچه مهم است این بوده بی‌تردید منطقه نمارستاق در نوع خود بهشت پنهان نیست که چیزی از زیبایی کم ندارد نباید خواسته یا ناخواسته موجب شویم این منطقه را زیبایی‌ و جذابیت محروم کنیم.

*مشکلات زیست‌محیطی با فعالیت معدن سرب در نمارستاق

رئیس شورای اسلامی منطقه نمارستاق اظهار کرد: معدن سرب حریم دو روستای دیوران و نمار را در بر می‌گیرد و در چند صدمتری منطقه مسکونی واقع شده است.

علی نصیری ادامه داد: همچنین دو منبع آب شرب درون حریم منطقه واقع شده است.

وی هشدار داد: آب رودخانه از منطقه نمارستاق سرچشمه می‌گیرد که با توجه به معدن سرب از لحاظ زیست‌محیطی مشکل‌ساز می‌شود.

با توجه به حضور دام در مراتع در صورت فعالیت معدن احشام از منطقه باید خارج شوند.

رئیس شورای اسلامی منطقه نمارستاق آمل تصریح کرد: روستاهای دیوران و نمار دارای ۹۰۰ خانوار است که با بهره‌برداری معدن ازنظر زیست‌محیطی دچار مشکل خواهند شد.

*توجه کافی به مکان فعالیت معدن

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران در این‌باره اظهار کرد: برای این‌ مناطق به ‌عنوان مراکز حساس آیتم‌هایی در نظر گرفته می‌شود.

حسینعلی ابراهیمی کارنامی با تأکید بر توجه کافی به مکان معدن، خاطرنشان کرد: در صورتی‌که فاصله مناسب رعایت شده باشد مشکلی ندارد در غیر این صورت مخاطرات زیست‌محیطی به دنبال دارد که باید مورد بررسی قرار گیرد.

براساس این گزارش، نمونه آن را می‌توان در روستاهای دیگر مشاهده کرد که آلایندگی حاصل موجب شده شرایط زندگی سخت شود و روستاییان روستا را برای همیشه ترک کنند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :