آخرین عناوین

جمعه 10 آذر 1396-9:36 کد خبر:48064

در مانور شرکت ملی خطوط لوله نفت ایران:

پاکسازی آلودگی پسماند ناشی از برگزاری مانور فراموش شد

در حالی که ماهیت مانور مهار آلودگی نفتی در محدوده رودخانه تجن ساری بود، پاکسازی آلودگی پسماند ناشی از مانور از دستور کار متولیان برگزارکننده خارج شد.


به گزارش خزرخبر و به نقل از فارس، خبر مانور مهار آلودگی نفتی با مشارکت سازمان‌های امدای و شرکت‌های نفتی مستقر در مازندران روز 30 آبان ماه سال جاری روی سایت پایگاه اطلاع رسانی شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران قرار گرفت.

رئیس واحد ایمنی، بهداشت و محیط زیست منطقه با اشاره به بروز حادثه شکستگی خط انتقال فرآورده‌های نفتی ری ـ ساری در اثر سیلاب فروردین 1394، انجام مانورهای منظم و مدون را از اقدامات مهم در جهت کنترل پیامدهای زیان‌بار ناشی از حوادث غیرمترقبه عنوان کرد.

حسین حسن‎پور با تأکید بر اهمیت آمادگی نیروهای امدادی و اطمینان از عملکرد تجهیزات مقابله با حوادث برای رویارویی با بلایای طبیعی و انسان‎ساز، از اجرای مانور مهار آلودگی نفتی در محدوده رودخانه تجن ساری خبر داد و گفت: این مانور به‌منظور ایجاد هماهنگی بین ارگان‎های عملیاتی و امدادی در هنگام آلودگی زیست‌محیطی برگزار شد تا علاوه بر افزایش مهارت و آمادگی نیروها، نقاط ضعف و قوت آن ارزیابی شود.

وی بیان کرد: در این مانور یگان‎های عملیاتی و امدادی از شرکت پایانه‎های نفتی منطقه شمال، اداره کل بنادر و دریانوردی مازندران مستقر در بندر امیرآباد، شرکت پخش فرآورده‎های نفتی منطقه ساری، آتش‌‏نشانی ساری، اداره‌کل محیط زیست مازندران، سازمان پدافند غیرعامل، اداره‌کل مدیریت بحران استانداری مازندران و اداره بهداشت و درمان صنعت نفت شمال کشور به میزبانی شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران بر تمرین مقابله با آلودگی نفتی و آتش سوزی اقدام کردند.

نکته اینجاست که ظاهراً مسئولان برگزارکننده این مانور یادشان رفته که نسبت به جمع‌آوری پسماندهای ناشی از برگزاری مانور در حاشیه رودخانه تجن و پارک ملل ساری که محل بازدید مردم به‌صورت روزانه است اقدام کنند.

اگر قرار است مسئولان خطوط لوله و نفت در مازندران نسبت به برگزاری مانور اقدام کرده و دغدغه‌ای برای جمع‌آوری پسماندها نداشته باشند، به‌نظر می‌رسد که همان هر چند سال یک بار حادثه اتفاق بیافتد، میزان  آلودگی کمتری برای این رودخانه ایجاد می‌کند.

پس از برگزاری مانور در حال حاضر لکه سیاهی در حاشیه رودخانه ملل ساری ایجاد شد که انتظار می‌رود متولیان برگزارکننده نسبت به پاکسازی پسماند اقدام کنند.

همانطور که در خبر شرکت خطوط لوله و نفت ایران آمده است، مسئولان محیط زیست نیز جزو دست‌اندارکاران این مجموعه بودند، سؤال اینجاست که چرا این حساسیت‌ها به متولیان و دست‌اندرکاران برگزاری مانور منتقل نشده است.

در حال حاضر تنها پاکسازی محوطه برگزارشده مانور یکی از خواسته‌های جدی دوستداران محیط زیست است و اگر متولیان امر در شرکت خطوط لوله و مخابرت نفت ایران توضیحی در این ارتباط دارند این رسانه آماده انعکاس  توضیحات آنهاست.

نکته آخر عکسی که قبل از برگزاری مانور در سایت این شرکت منتشر شده و وضعیتی که در حال حاضر مشاهده می‌شود، مبین گرد فراموشی متولیان امر در پاک‌سازی مناطق آلوده‌شده دارد و به ‌نظر می‌رسد که این مانور از ماهیت اصلی خود دور شده است.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :