آخرین عناوین

شنبه 11 آذر 1396-10:32 کد خبر:48082

شهردار سابق بابلسر: به شورا هشدار داده بودم!

نشست پیادروهای حاشیه بابلرود و سوال‌هایی که بی‌جواب ماند

با پرده‌برداری شهردار سابق بابلسر از هشدار به شورا برای تصویب مصوبه‌ای مبنی بر ترمیم پل کابلی، صفحه‌ای دیگر از عدم درک اولویت‌بندی مسائل شهری از شورای سابق ورق خورد.


به گزارش خزرخبر و  به نقل از مشهدسر، در روزهای اخیر با انتشار تصاویر نشست پیاده‌روهای کناره رودخانه بابلرود در فضای مجازی، شهروندان بابلسری شاهد اقدام به موقع شهرداری بابلسر برای پیشگیری از ریزش دیواره به درون آب بودند.

متاسفانه فرسايش‌پذيری خاک دیواره از جمله معضلاتی است که برای رودخانه‌ها وجود دارد، اما گاهی خطا و بی‌توجهی انسان نیز در رخ دادن اتفاقات ناگوار قابل چشم‌پوشی نیست.

برخی مشکلات از این قبیل قطعاً در مدت زمان کوتاه به وجود نیامده است و قبل از آن عواملی دست به دست هم داده‌اند تا بالاخره در یک مقطع زمانی، برخی از کوتاهی‌های بازمانده از گذشته با ظاهری نامطلوب هویدا شود.

پروژه لایروبی بستر رودخانه بابلرود، که با قدرت هرچه تمام‌تر در شورای قبل و در دوره تصدی شهردار سابق بابلسر دنبال می‌شد، اگرچه برای جلوگیری از طغیان رودخانه امری ضروری می‌نمود اما در درازمدت با افزایش نفوذ آب به زیر دیواره‌های اطراف رودخانه و فرار خاک به سمت بستر و لایروبی‌های مجدد، موجبات نشست پیاده‌روهای کنار رودخانه بابلرود را فراهم آورد.

حال چند سوال مطرح است:

1- آیا با کلید زدن طرح لایروبی بستر رودخانه، متخصصان به عواقب این مسئله در درازمدت فکر کرده بودند یا نه؟ اگر این مسئله را مد نظر داشتند و با علم به آن اقدام به لایروبی‌های متعدد کرده‌اند پس باید در برابر افکار عمومی و مراجع ذی‌صلاح پاسخگو باشند.

2- سرنوشت گِل‌هایی که هنگام لایروبی بستر، بار کامیون‌ها می‌شد، به کجا ختم شده است؟ عواید حاصل از فروش آن صرف چه اموری شد؟

3- هنگام پیاده‌روسازی در این منطقه در زمان شهردار سابق، پیمانکار و ناظر شهرداری هیچ اثری از نشست خاک مشاهده نکرده‌اند؟ یا گزارش شده و طبق روال گذشته چاره‌ای برای افزايش مقاومت خاک اندیشیده نشده است؟

4- آیا در سال‌های قبل، هرگز درباره مسئله مقاومت خاک و یا تقویت دیواره‌های رودخانه برای جلوگیری از فرسایش خاک و خالی شدن زیر دیواره‌ها فکر شده است؟

این در حالی است که سخنان منتشر شده بهروز رنجبر، شهردار سابق بابلسر، در فضای مجازی خبر از تکراری بودن این مسئله می‌دهد.

متاسفانه حضور افراد نامتخصص در جایگاه حساس تصمیم‌سازی شهری بابلسر، یعنی شورای شهر در دوره‌های گذشته، به گواهی شهردار سابق بابلسر، سبب شده به برخی از مسائل همچون امنیت پل‌های کابلی توجهی نشود.

به راستی شهر بابلسر تا چه زمانی باید از وجود افرادی که صرفاً حضور در شورای شهر بابلسر را دستاویزی برای کسب قدرت قرار داده‌اند و نه خدمت، رنج ببرد، و چرا این افراد که از دوره‌های گذشته تاکنون در شورای شهر حضور دارند، به هشدار شهرداری، مبنی بر آسیب‌شناسی و ترمیم پل کابلی توجهی نکرده‌اند و هیچ‌گاه اقدامی برای ایمن‌سازی پل‌های کابلی بابلسر صورت نگرفته است.

آیا باید فاجعه‌ای از پس بی‌توجهی افراد نامتخصص شهر برای همشهریان رخ دهد تا علاوه بر تحمل خسارت‌های مالی، خسارت‌های جانی احتمالی نیز متوجه شهر بابلسر شود؟

متاسفانه مدیران شهری بابلسر در سال‌های اخیر ناتوانی خود را با لاینحل گذاشتن معضل زباله در شهرستان به اثبات رسانده‌اند، حال با پرده‌برداری شهردار سابق بابلسر از هشدار به شورای وقت شهر و خودداری شورا برای تصویب مصوبه‌ای مبنی بر ترمیم پل کابلی، صفحه‌ای دیگر از عدم درک اولویت‌بندی مسائل شهری از شورای سابق شهر بابلسر ورق خورد.

قطعاً این شهرستان، به لحاظ برخورداری از نیروی متخصص کاردان و خبره، ظرفیت قابل توجهی دارد، اما امیدواریم بسیاری از مسئولان شهری که درپی مسئولیت‌های بی‌ارتباط با هم و حتی بی‌ارتباط با تخصص خود هستند و گاهی نیز با قبول چند مسئولیت هم‌زمان، فرصت رسیدگی به امور بسیاری را تلف می‌کنند، با قبول ناکارآمدی خود، بستر را برای حضور افراد متناسب با مسئولیت‌های اداره شهر فراهم کنند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :