آخرین عناوین

شنبه 11 آذر 1396-16:31 کد خبر:48093

خبرگزاری فارس گزارش می‌‌دهد:

باغداران مازندران هر روز خسته‌تر از دیروز/صادرات مرکبات رویای دست نیافتنی

باغداران مازندران هر روز خسته‌تر از روز قبل می‌شوند که چرا هنوز شایدهای آنان به نتیجه نرسیده و در چنین شرایطی مسئولان فقط کاسه چه کنم چه کنم در دست گرفته اند.


خزرخبر: فصل برداشت مرکبات با هر سختی و مشقت به پایان می‌رسد و باغداران با پایان یافتن این فصل ناامید و ناامیدتر می‌شوند؛ چرا که همه ساله با آغاز برداشت محصول وعده‌هایی از سوی مسئولان در ارتباط با عرضه و فروش آن در بازارهای داخلی و خارجی داده شده که تنها مربوط به همان زمان است‌ و پس از آن حتی صحبتی از این موضوع به میان نمی‌آید.

تجربه‌های خسارت‌های سال‌های اخیر نشان داده دلیل اصلی خسارت‌ها به عدم برنامه‌ریزی درست و اصولی در زمینه صادرات برمی‌گردد چرا که تولیدکننده وظیفه خود را به‌درستی انجام داده و توانسته محصول باکیفیتی به بازار عرضه کند ولی زمانی که نوبت به مسئولان می‌رسد می‌بینند که یک پای کار می‌لنگد.

در شرایطی که زمان برداشت مسئولان شعارهایی در ارتباط با صادرات سرمی‌دهند باغداران نگران هستند از اینکه شاید محصول‌شان به سرنوشت سال‌های گذشته دچار شود ولی هیچ کس پاسخگو نیست و باغداران خود را یکه و تنها می‌بینند و این بار را باید به تنهایی به دوش بکشند.

در حالی‌ که باغداران مازندران هر روز خسته‌تر از روز قبل می‌شوند باز هم حکایت تلخ همیشگی سرباز می‌کند که چرا هنوز شایدهای آنان به نتیجه نرسیده و در چنین شرایطی مسئولان کاسه چه کنم چه کنم در دست گرفته که نوشدارو پس از مرگ سهراب خواهد بود و اما صادرات مرکبات همچنان به رویای دست نیافتنی تبدیل شده و باغدارانی که اندیشه صادراتی شدن محصول را در ذهن می‌پروارنند در حالی‌که زحمات و مشقت‌های آنان با دست‌های لرزان و پینه بسته ثمره‌ای نداشته است.

پاییز رو به پایان و زمستان در راه است باغداران تصور می‌کردند با آمدن زمستان به دست‌رنج واقعی خود می‌رسند ولی امیدهای آنان با سرمای زمستان یخ بسته و به فراموشی سپرده شده است.

*دیگر هیچ صادرکننده‌ای با این حرف‌ها قانع نمی‌شود

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران  اظهار کرد: مهم‌ترین موضوع توجه به بحث عرضه و تقاضا است که باید تدابیر لازم در این زمینه اندیشیده شود.

محمدرضا شعبانی بیان کرد: بازارهای فروش باید مشخص شود و کشاورزان بدانند محصولات تولیدی خود را چگونه به فروش برسانند ولی معمولا زمان برداشت محصول به فکر صادرات می‌افتند که بسیار دیر است.

وی با اشاره به اینکه باید از قبل در این زمینه برنامه‌ریزی شود تا مصرف‌کنندگان کشورهای دیگر در این زمینه وارد مذاکره شده و کار خرید انجام شود، افزود: برنامه‌ریزی لازم در بحث مشوق‌ها، حمل و نقل و تسهیلات بانکی باید صورت گیرد تا صادرکنندگان ورود پیدا کنند.

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران تصریح کرد: تمام اقدامات مسئولان در برگزاری جلساتی خلاصه می‌شود که هیچ نتیجه‌ای به دنبال ندارد.

شعبانی یادآور شد: باید در ارتباط با محصولات وارداتی و صادراتی، حمل و نقل و تعرفه‌های ترجیحی تمهیدات لازم اندیشیده شود تا در زمان برداشت کاسه چه کنم چه کنم به دست نگیریم چرا که دیگر هیچ صادرکننده‌ای با این حرف‌ها قانع نمی‌شود.

وی گفت: امروز اگر می‌خواهیم کار انجام دهیم باید برنامه‌ریزی صادرات محصول برای سال آینده از هم اکنون انجام شود تا صادرکنندگان نیز دلگرم و به آینده امیدوار باشند.

براساس این گزارش، امسال گذشت و فرصت برای صادرات را از دست دادیم حداقل از هم اکنون برای سال آینده تلاش کنیم تا بتوانیم در زمینه صادرات محصولات مرکبات موفق عمل کنیم.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :