آخرین عناوین

سه شنبه 14 آذر 1396-13:22 کد خبر:48148

مدیرکل محیط زیست مازندران خبر داد:

بازار فروش پرندگان فریدونکنار همچنان فعال است/ انقراض گونه‌ها به دلیل شدت شکار

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران گفت: با وجود اینکه در حال مبارزه و برخورد با شکار پرندگان هستیم ولی بازار پرندگان فریدونکنار همچنان فعال است.


به گزارش خزرخبر و به نقل از فارس، پرندگان مهاجر بسیاری سالانه وارد طبیعت مازندران می‌شوند که برخی اواسط زمستان و برخی نیز اوایل بهار از استان خارج می‌شوند.

با توجه به اینکه بیشتر پرندگان مهاجر از گونه‌های کمیاب و نایاب هستند، به جای اینکه بتوانند در طبیعت مازندران حال و هوایی تغییر دهند در دام شکارچیانی اسیر می‌شوند.

پرندگان مهاجر با شوق وصف‌ناپذیر مهمان تالاب‌های مازندران می‌شوند اگر بدانند چه سرنوشتی در انتظارشان است هرگز به این مهمانی نخواهد آمد چرا که سفر بی‌بازگشتی برای آنان رقم خواهد خورد و ناخواسته اسارت در چنگال‌های مرگ را تجربه می‌کنند.

پرندگان مهاجر مهمان طبیعت مازندران هستند و قرار است چند صباحی در استان حضور داشته باشند، همواره بزرگترها به ما یاد دادند احترام مهمان واجب است و باید به بهترین نحو از آنان پذیرایی شود ولی در حال حاضر صحبت‌ها و خبرهایی از کشتار بی‌رحمانه پرندگان در طبیعت مازندران به گوش می‌رسد که اصلا زیبنده استان ما نیست.

همواره در طول سال مسافران بسیاری وارد طبیعت مازندران می‌شوند که مردم استان سعی می‌کنند از آنان به بهترین نحو پذیرایی کنند به‌طور حتم پرندگان مهاجر نیز چنین خواسته‌ای دارند.

علاوه بر آن زیبایی طبیعت پاییزی مازندران با حضور پرندگان مهاجر دوچندان شده که می‌توان از این ظرفیت در زمینه گردشگری و مسائل دیگر بهره برد.

*برخورد جدی با بحث شکار

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران اظهار کرد: در شبکه‌های اجتماعی مسائلی در ارتباط با کشتار پرندگان مطرح می‌شود که به ذهن انسان این‌گونه متبادر می‌شود مازندران قتل‌گاه پرندگان است.

حسینعلی‌ابراهیمی‌کارنامی با تأکید همچنان برخورد با بحث شکار در دستور کار ما قرار دارد، خاطرنشان کرد: با وجود اینکه در حال مبارزه و برخورد با چنین مسائلی هستیم ولی بازار پرندگان فریدونکنار همچنان فعال است.

وی ادامه داد: طرح پنج ساله قبلا در فریدونکنار مصوب شده که از ۹۴ شروع شده ما هم به مفاد آن پای‌بند هستیم و بحث نظارت و برخورد به‌صورت جدی در دستور کار قرار دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران تصریح کرد: در چنین شرایطی لازم است همه دستگاه‌ها و نهادها دست به دست هم دهند تا جلوی این موضوع را بگیرند؛ چرا که این مهم مطالبه جدی استان محسوب می‌شود.

ابراهیمی‌کارنامی گفت: به‌دلیل تغییرات اقلیمی تعداد پرندگان تغییر کرده شاهد انقراض برخی از گونه‌های پرندگان هستیم که نباید با شکار شاهد از بین رفتن گونه‌های بیشتر پرندگان باشیم.

*ضرورت توجه فرابخشی به بحث شکار پرندگان

این مسئول با اشاره به اینکه پروانه شکار امسال صادر نشده است، اضافه کرد:در این حوزه اقدامات قانونی در دستور کار ما قرار دارد و باید با متخلفان به‌صورت جدی برخورد شود.

ابراهیمی‌کارنامی با تأکید بر اینکه بحث شکار پرندگان با توجه به خطر شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان و بهداشتی، دامپزشکی و محیط زیستی باید فرابخشی به این مهم نگاه شود، خاطرنشان کرد: علاوه بر محیط زیست سایر دستگاه‌ها نیز باید این موضوع را مدیریت کنند چرا که شیوع آنفلوآنزا می‌تواند خطرات گسترده‌ای به همراه داشته باشد.

براساس این گزارش، امیدواریم به جای مطرح شدن بحث کشتار بی‌رحمانه پرندگان در طبیعت مازندران که این روزها نقل محافل است خبرهایی از حضور چشمگیر گونه‌های پرندگان بدون کوچک‌ترین آسیبی شنیده شود.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :