آخرین عناوین

چهارشنبه 22 آذر 1396-8:43 کد خبر:48276

بخشدار گلوگاه بابل اعلام کرد:

بی‌توجهی انباشت زباله‌ها در شهر و روستا قابل قبول نیست

بخشدار گلوگاه بابل با اشاره به اینکه تاکنون در حوزه تفکیک زباله موفق نبودیم، گفت: بی‌توجهی انباشت زباله‌ها در شهر و روستا قابل قبول نیست.


به گزارش خزرخبر و به نقل از فارس، محمدباقر علی‌تبار سه ‌شنبه‌ شب در جلسه توجیهی و آموزشی طرح تفکیک زباله از مبدا که با حضور مسئولان استانی، شهردار و دهیاران منطقه گلوگاه بابل و مسئولان دستگاه‌های اجرایی ذیربط در سالن اجتماعات بخشداری گلوگاه بابل برگزار شد، اظهار کرد: اجرا برنامه طرح تفکیک زباله از مبدا از گذشته نیز جزء برنامه‌های مدیریتی بود ولی امروزه با تاکید استاندار مازندران این حوزه مورد توجه جدی قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه زیبنده کشور ما نیست که هنوز دغدغه معضل زباله داشته باشیم، افزود: امروزه باید در شرایطی بودیم که در زمینه‌های مختلف، رقابت تنگاتنگی را با کشورهای در حال توسعه داشته باشیم که در سه دهه اخیر رشد 10 درصدی دارند.

بخشدار گلوگاه بابل با بیان اینکه تاکنون در حوزه مدیریت پسماند و تفکیک زباله موفق نبودیم و این نکته منفی در کارنامه مدیران و مردم است، تصریح کرد: این امر اگر بزودی مدیریت نشود آثار منفی مخربی در پی دارد.

این مسئول خاطرنشان کرد: زباله که در دنیا به طلای کثیف معروف بوده و به عنوان فرصت به آن توجه می‌شود در کشور ما هنوز به عنوان چالش بوده و تنش اجتماعی را به همراه دارد.

علی‌تبار اجرا طرح تفکیک زباله را ارتقا سطح شهروندی برشمرد و یادآور شد: علت اینکه تاکنون در این حوزه موفق نبودیم یا نمی‌دانیم، یا انجام نمی‌دهیم، یا مدیران و مردم نمی‌دانند چگونه عمل کنند، یا برنامه‌ریزی درستی ندارند و یا همه می‌دانند و اطلاعات دارند ولی ارتباط بین مدیران و مردم برقرار نیست تا زمینه اجرا طرح مهیا باشد.

وی ادامه داد:در سال 84 براساس تحقیقات انجام شده توسط محققان و اعضا هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شاهرود درباره رقبت مردم برای اجرا طرح تفکیک زباله از مبدا، مردم در ماه اول 70 درصد، در ماه دوم 87 درصد و در ماه سوم بیش از 87 درصد از این طرح استقبال کردند که نشان می‌دهد این آمادگی در مردم وجود دارد اگر مدیران برنامه‌ریزی درست و فراخوان مناسبی برای مشارکت داشته باشند.

بخشدار گلوگاه بابل با اشاره به اینکه باید به آموزش و فرهنگ‌سازی در کنار اجرا طرح تفکیک زباله توجه شود، اضافه کرد: عامل اصلی شکست در این حوزه عدم همکاری مناسب بین مردم و مسؤولان است و این بزرگترین چالش در همه زمینه‌ها است.

این مسئول با اشاره به اینکه بی‌توجهی انباشت زباله‌ها در شهر و روستا قابل قبول نیست، تصریح کرد: پیشرفت یک جامعه یا منطقه تنها با توجه به حوزه تخصصی و شاخص‌های علمی و فنآوری امکانپذیر نیست بلکه توسعه شهری زمانی اتفاق می‌افتد که با رشد متوازن در همه حوزه‌ها همراه باشد که توجه به ارتقا فرهنگ عمومی یکی از این حوزه‌ها است.

علی‌تبار  با اشاره به هدف اصلی تفکیک زباله از منزل افزود: کاهش مشکلات جانبی، تقویت روحیه صرفه‌جویی، کاهش هزینه، حفاظت از محیط زیست و جلوگیری از دپوی زباله در مناطق بکر طبیعی که عامل درآمدزایی و گردشگری است از مزایای مهم تفکیک زباله از مبدا است.

وی ارتقا سطح فرهنگ، مدیریت درست پول و سرمایه را از نشانه مهم یک جامعه وارسته برشمرد و ادامه داد: مسئله زباله برای شهرداری و دهیاری‌ها هزینه بر است برای جامعه‌ای که هم مدیران و هم مردم آن از سطح تحصیلات بالایی برخوردارند عدم مدیریت زباله تولیدی شایسته و قابل قبول نیست.

بخشدار گلوگاه بابل به نقش مهم مدیران، شهرداران، دهیاران، شوراها، محیط زیست، خبرنگاران، ان جی او، منابع طبیعی، صدا و سیما، اداره راهداری، مراکز بهداشتی و درمانی و خانه بهداشت در عملیاتی شدن طرح تفکیک از مبدا اشاره کرد و افزود: طرح تفکیک از مبدا ابتدا باید از سوی نخبگان، دهیاران، بهورزان و خانواده‌های اداری و تحصیل کرده به شکل ملموس با ایده نوین آغاز شود.

این مسئول اظهار کرد: برای کاهش تولید زباله باید راهکار عملی ارائه شود و تنها به جلسات سخنرانی ختم نشود و آموزش علمی و کاربردی طرح تفکیک محوری‌ترین برنامه مورد توجه باشد.

علی‌تبار با بیان اینکه اجرا طرح دفن زباله تر در روستاها مورد بررسی قرار گیرد، اضافه کرد: ضروری است خانه‌های بهداشت در این حوزه برنامه مدون داشته باشند زیرا نمی‌شود این طرح را دستوری اجرا کرد.

وی با بیان اینکه ضروری است پسماندهای خطرناک شناسایی شوند، تصریح کرد: باید شیوه و ابزار آموزشی از سنتی به شیوه نوین تغییر کند، و از بنر، فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی برای تبلیغ و فرهنگ سازی استفاده شود.

بخشدار گلوگاه به ضرورت جمع‌آوری ضربتی انباشت زباله‌ها در مبادی شهرها و روستا خبر داد و گفت: باید روش‌های تشویقی را برای افرادی که در این طرح مشارکت جدی دارند بکار برد، عدم آموزش، عدم فرهنگ‌سازی و عدم اقدام به موقع ارتباط درست بین مدیران و مردم محوری‌ترین عامل عدم موفقیت اجرا طرح تفکیک زباله از مبدا است.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :