آخرین عناوین

دوشنبه 27 آذر 1396-16:21 کد خبر:48370

بلاغ گزارش می‌دهد:

شب چله امسال با طعم تلخ گرانی/ سایه سنگین رکود بر بازار مازندران

کمتر از سه روز دیگر به شب یلدای 96 باقی مانده اما یلدای امسال را می‌توان متفاوت از یلداهای اخیر دانست؛ چرا که یلدای امسال، شب چله‌ای با طعم گرانی‌هاست.


خزرخبر: کمتر از سه روز دیگر به شب یلدای 96 باقی مانده، اما یلدای امسال را می‌توان متفاوت از یلداهای اخیر دانست، چرا که یلدای امسال، شب چله‌ای با طعم گرانی‌هاست که با کاهش قدرت خرید مردم و در نتیجه رکود و کسادی بازار همراه است.

البته هرساله ضعف در نظارت و عدم پیگیری دستگاه‌های مسئول برای چند و چون این نوع گرانی‌ها شرایطی را برای ورود فرصت‌طلبان در این ایام فراهم می‌کند.

هرچند که طی روزهای اخیر موضوع طرح تنظیم شناسنامه وضعیت کالاهای اساسی از سوی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان خبرساز شد، اما به گفته فعالان بازار این طرح نمی‌تواند برای شب یلدای امسال یا حتی شب نوروز کارساز باشد و حتی جنبه عملیاتی به خود بگیرد،در حقیقت با تصویب این مدل قرار است که دستگاه‌های متولی در ایام خاصی همچون ماه رمضان، یلدا، ‌نوروز و... ورود پیدا کنند و اجازه گران فروشی را از متخلفان سلب کنند؛ طرحی که به بازار شب یلدای امسال نرسید.

هرچند امسال نیز بازار میوه و تره‌بار نسبتا شرایط آرامی را دنبال می‌کند؛ اما بازار آجیل مثل گذشته با آشفتگی‌هایی همراه است و البته این موضوع می‌تواند هشداری نیز برای بازار شب عید باشد، هشداری که باید مسئولان نسبت به برنامه‌ریزی برای تامین کالاهای مورد نیاز مردم اقدامات لازم را از هم‌اکنون که البته کمی هم دیر است، آغاز کنند.

امسال اگر چه میوه و تره‌بار شرایط به نسبت بهتری را طی می‌کرد اما در روزها و شب‎های منتهی به شب یلدا با یک افزایش قیمت همراه شده، در همین مدت متولیان بازار همواره اعلام کردند که مشکلی در حوزه تامین میوه‌های بازار وجود ندارد و کالاهای مورد نیاز شب یلدا به وفور در بازار موجود است.

تنها جایی که در شب یلدا نگران‌کننده است، بازار آجیل است که به نظر می‌رسد به دلیل تغییر تعرفه‌ها، افزایش نرخ ارز، سرمازدگی و کمبود آب، کاهش تولیدات داخل و در نتیجه قیمت آن افزایش یافته است.

نوسانات نرخ ارز عامل افزایش 25 درصدی بهای آجیل و خشکبار شب یلدا

مصطفی احمدی اظهار کرد: کمبود آجیل نداریم اما به ‌دلیل بالارفتن نرخ ارز شاهد افزایش 25 درصدی قیمت آجیل و خشکبار به ویژه پسته شده‌ایم.

وی افزود: از دو ماه گذشته افزایش نرخ ارز بر قیمت آجیل و خشکبار تاثیر گذاشته و به همین دلیل امسال برای آجیل شب یلدا نرخ‌های سقف و کف را تعیین نمی‌کنیم، در حالی‌که سال‌های گذشته قیمت آجیل را اعلام می‌کردیم.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار تهران با بیان اینکه بیش از 70 نوع محصول در حوزه آجیل و خشکبار عرضه می‌شود، اظهار کرد: حدود 30 درصد محصولات آجیل و خشکبار وارداتی است و بیشتر واردات بادام هندی و همچنین بخشی از بادام درختی و تخمه آفتابگردان از طریق واردات تامین می‌شود.

احمدی با اشاره به نوسان قیمت آجیل در آستانه شب یلدا تاکید کرد: آجیل و خشکبار یک کالای صادراتی است و قطعا نرخ ارز بر بهای آن تاثیر گذار خواهد بود.

در حال حاضر بهای صادراتی هر کیلوگرم پسته ایران بین 9 تا 13 دلار در بازارهای صادراتی به فروش می‌رسد و لذا نوسانات بهای ارز بر قیمت آن در بازار داخل هم تاثیر می‌گذارد.

افزایش 10 تا 20 درصدی آجیل در مازندران

محسن مفیدی نیز در خصوص قیمت آجیل در آستانه بازار شب یلدا گفت: قیمت اکثر اقلام آجیل در مقایسه با سال گذشته، 10 تا 20 درصد رشد داشته است.

وی با بیان اینکه سرمای ابتدای سال‌جاری، موجب یخ‌زدگی و کاهش تولید انواع آجیل، به‌ویژه پسته شد، افزود: پسته نسبت به سال گذشته، 10 هزار تومان در هر کیلو افزایش داشته است.

رئیس اتحادیه خوار و بار و لبنیات مرکز مازندران تصریح کرد: از یک سو افزایش بی‌رویه قیمت آجیل و از سویی دیگر کاهش قدرت خرید مردم موجب شده تا شاهد کاهش رغبت خرید مردم و در نتیجه رکود و کسادی بازار باشیم.

مفیدی در پایان در خصوص قیمت امروز انواع آجیل در بازار مازندران اذعان کرد: قیمت پسته کله‌قوچی، اکبری و بادام درختی 64 هزار تومان، پسته احمدآقایی 52 هزار تومان، پسته فندقی 48 هزار تومان، بادام هندی 85 هزار تومان، بادام زمینی آستانه 25 هزار تومان و بادام زمینی چینی 16 هزار تومان است.

میوه‌های محبوب شب چله در صدر گرانی

حسین مهاجران میزان ذخیره و عرضه انواع میوه در بازار را کافی و متعادل دانست و گفت: با وجود ذخیره و عرضه کافی انار و هندوانه، قیمت آن‌ها به دلیل افزایش تقاضای مصرف در شب یلدا مطابق معمول هرساله افزایش یافته است.

وی ادامه داد: البته سرمازدگی سال گذشته باغ‌های انار ساوه و کف بر شدن بیشتر درختان این منطقه بهانه‌ی برای بخشی از افزایش قیمت این محصول توسط فرصت‌طلبان در سال‌جاری شده است که با توجه به تأمین آن از سایر مناطق کشور منطقی نیست.

به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی؛ در حال حاضر به میزان نیاز انار از سایر استان‌ها تأمین و در انبارها و سردخانه‌ها برای عرضه در ایام شب یلدا ذخیره شده است و کمبودی در این میوه وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: احیای باغ‌های ساوه 5 تا 6 سال زمان خواهد برد و در این مدت وزارت جهاد کشاورزی با تدبیر و نظارت کافی اجازه سوءاستفاده فرصت‌طلبان را از این اتفاق ندهد.

مهاجران قیمت هر کیلوگرم انار را بر اساس کیفیت آن متغیر دانست و عنوان کرد: در میدان مرکزی میوه و تره‌بار هر کیلوگرم انار بسته به کیفیت آن از 3 هزار و 500 تومان تا هفت هزار تومان به فروش می‌رسد.

وی درباره قیمت و شرایط عرضه هندوانه، از دیگر میوه‌های محبوب شب یلدا در ایران، گفت: در حال حاضر هندوانه جنوب کشور وارد بازار شد است که با وجود برخورداری از کیفیت بسیار بالاتر نسبت به سال 95 قیمت آن پایین‌تر از یلدای سال گذشته است.

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی، اضافه کرد: سال گذشته قیمت هر کیلوگرم هندوانه در روزهای منتهی به شب یلدا 2 هزار و 700 تومان بود اما امسال قیمت هر کیلوگرم از این میوه به یک هزار و 700 تومان کاهش یافته است.

کمبودی در تأمین میوه شب یلدا در مازندران نداریم

امیرحسین فخرآوران در خصوص تأمین میوه‌های شب یلدا در بازار مازندران، گفت: خوشبختانه مشکلی در تأمین میوه‌های شب یلدا در استان وجود ندارد.

وی افزود: در حال حاضر قیمت کف انار شیرازی در میادین میوه و تره‌بار مرکز مازندران 3 هزار تومان، قیمت سقف آن 5 هزار تومان و قیمت انار ممتاز 6 هزار تومان است که با سود 25 تا 30 درصدی در خرده‌فروشی‌ها و بازار در حال عرضه است.

رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار ساری در خصوص افزایش قیمت انار در باراز این روزهای مازندران، اظهار کرد: این افزایش قیمت به دلیل صادرات و ذخیره‌سازی جهت نزدیک‌شدن به بازار شب یلدا است.

فخرآوران در خصوص قیمت هندوانه در آستانه شب یلدا عنوان کرد: هندوانه موجود در میدان، هندوانه انباری همدان است که با قیمت ‌یک‌هزار و 500 تومان در حال عرضه است که با توجه به ورود ارقام دیگر برای بازار شب یلدا، پیش‌بینی می‌شود از 2 هزار تومان تجاوز نکند.

شایان ذکر است قیمت‌های بازار در سطح واحدهای خرده، با احتساب 25 الی 30 درصد سود است.

با وجود افزایش هزینه‌های تولید اما قیمت شیرینی ثابت است

علی بهرمند درباره وضعیت قیمت شیرینی برای شب یلدا، اظهار کرد: با وجود افزایش هزینه‌های تولید، اما قیمت شیرینی ثابت بوده و هیچ گونه افزایشی را برای شب یلدا نخواهیم داشت.

وی با بیان اینکه قیمت انواع مختلف شیرینی بر اساس کیفیت تعیین می‌شود، گفت: نرخ مصوب هر کیلوگرم انواع شیرینی‌تر و خامه‌ای درجه یک 21 هزار تومان، شیرینی زبان پاپیونی 18 هزار تومان، شیرینی برنجی 18 هزار تومان، شیرینی گل‌محمدی (دانمارکی) 17 هزار و 500 تومان و کیک یزدی 13 هزار تومان تعیین شده است.

رئیس اتحادیه قنادان تهران عنوان کرد: قیمت هر کیلوگرم باسلق لوله‌ای ساده و باسلق لقمه‌ای گردویی بستگی به نوع مواد اولیه و کیفیت تولید آن متغیر است و نرخ ثابتی ندارد.

بهرمند اذعان کرد: نظارت بر عملکرد قنادی‌ها و شیرینی‌فروشی‌ها در آستانه شب یلدا صورت خواهد گرفت و قیمت‌ها توسط بازرسان در سطح بازار کنترل خواهد شد.

ثبات قیمت شیرینی در مازندران

ابراهیم حسینی نیز در خصوص وضعیت حال حاضر بازار در هفته منتهی به بازار شب یلدا گفت: بازار کساد و در رکود کامل است.

وی با بیان اینکه هیچ‌گونه افزایش قیمتی نسبت به سال‌گذشته نداشتیم، افزود: قیمت هر کیلو پشت‌زیگ 10 هزار تومان و شیرینی‌های خشک و تر نیز 10 تا 12 هزار تومان است.

رئیس اتحادیه قنادان مرکز مازندران در پایان اذعان کرد: در حالی‌که دولت قیمت مواد اولیه را افزایش داده است اما ثبات قیمت در کف بازار حفظ شده است و افزایشی نداشته‌ایم.

به هر حال یلدای امسال یلدای گرانی است و این بدان معناست که یلدای محبوب با آن‌همه آداب و دورهمی‌ها، با این گرانی‌ها کمرنگ و کمرنگ‌تر می‌شود و انگار زمستان نیامده، یخ آن بر سر سفره شب یلدا نشسته است.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :